Trendy ve vzdělávání, 2019 (roč. 12), číslo 1

Podpora výuky

MATEMATICKÁ PODSTATA METODY ASYMETRICKÉHO ŠIFROVÁNÍ

BÁRTEK Květoslav, ZDRÁHAL Tomáš

TVV 2019, 12(1):5-11 | DOI: 10.5507/tvv.2019.003  

RSA šifrovací systém je nejrozšířenější kryptografický algoritmus s veřejným klíčem na světě. Používá se k zašifrování zpráv bez nutnosti vzájemné výměny tajného klíče. Jeho bezpečnost je založena na obtížnosti rozkladu velkých celých čísel.

EDUKACE PRAXÍ – MULTIMEDIÁLNÍ PROJEKT JAKO SPOLEČNÁ PARTICIPACE ŽÁKA A UČITELE

BARTOŠ David

TVV 2019, 12(1):12-19 | DOI: 10.5507/tvv.2019.001  

V pedagogice ale i v rámci širší veřejnosti se čím dál častěji hovoří o nutné reformě školství a obecně o aktivizování vzdělávání, tak aby více reflektovalo obraz současné společnosti a způsobu života, jeho nároků, procesů, vlastností a vývoje. To vše míří k aktualizování klíčových kompetencí, forem a obsahů výuky, jež se pojí především s interdisciplinaritou, komunikačními schopnostmi, spoluprací a prezentací vlastních dovedností, vědomostí a zkušeností. Tyto tendence se odehrávají ve světě, kde digitální technologie a s nimi spojená multimédia jsou rozšířené natolik, že jimi disponuje téměř každý člověk a to často od útlého věku. Příspěvek obě zmíněné...


VÝUKOVÉ SITUACE JAKO PROSTŘEDEK ZVYŠOVÁNÍ SELF-EFFICACY BUDOUCÍCH UČITELŮ 1. STUPNĚ ZŠ V MATEMATICE

DOFKOVÁ Radka

TVV 2019, 12(1):20-28 | DOI: 10.5507/tvv.2019.006  

Výukové (pedagogické) situace jsou základní jednotkou vyučovacího procesu. Matematické úlohy jsou takové pedagogické situace, které jsou vytvářeny proto, aby vedly k dosažení určitého učebního cíle u žáků. Ve výuce matematiky mají zvláštní význam úlohy, které bývají označované jako nestandardní. Na druhou stranu jsou to právě nestandardní úlohy, jejichž řešení je pro žáky obtížné, a proto kladou vysoké nároky na didaktické kompetence učitele. Z toho důvodu práce s tímto typem úloh může pomoci budoucím učitelům prvního stupně odbourat počáteční obavy z vlastní výuky a zvyšovat tím jejich důvěru ve vlastní schopnosti. Cílem příspěvku je identifikovat...

KREATIVITA A INOVACE V PRODUKTU ŽÁKA A JEHO HODNOCENÍ

KROTKÝ Jan

TVV 2019, 12(1):29-33 | DOI: 10.5507/tvv.2019.008  

Článek prezentuje výzkum v oblasti projevů kreativity. Cílem prezentovaného výzkumu je systematicky ověřit inovovaný hodnotící dotazník v prostředí základní školy, zmapovat jeho problematické partie a navrhnout úpravu před plošným nasazením na početnější cílovou skupinu jak žáků, tak evaluátorů. Výzkum analyzuje 65 výrobků a sleduje 9 parametrů a čas. Hlavním nástrojem je nový evaluační dotazník sledující projevy funkční kreativity žáka v rámci jeho vytvořeného produktu. Výzkum ukázal možnosti a limity evaluačního dotazníku a potvrdil jeho aplikovatelnost v prostředí základní školy.


ROZŠÍŘENÁ REALITA A ODBORNÁ PŘÍPRAVA V ŠIRŠÍM EVROPSKÉM KONTEXTU

RICHTEREK Lukáš, ŘÍHA Jan

TVV 2019, 12(1):44-49 | DOI: 10.5507/tvv.2019.009  

Zpráva projektu AROMA (AROMA project consortium, 2018) shrnuje studii provedenou v partnerských zemích projektu (Belgie, Česká republika, Řecko, Malta, Rumunsko, Španělsko a Švédsko) s cílem identifikovat vzdělávací potřeby spojené s technologií rozšířené reality (AR) i s rozvojem dovedností a kompetencí k podnikání a zmapovat povědomí o technologii AR. Pro projekt slouží šetření také jako první krok k identifikaci mezer a problémových míst, které by mohl pokrýt kurz integrující AR s vybranými dovednostmi a kompetencemi.

Využití ICT ve vzdělávání a informatika


OPTIMALIZACE SLUŽEB ŠKOLNÍ DATOVÉ SÍTĚ POSTAVENÉ NA TECHNOLOGII MICROSOFT ACTIVE DIRECTORY

KUBÍČEK Tomáš, BASLER Jaromír, KLEMENT Milan

TVV 2019, 12(1):34-43 | DOI: 10.5507/tvv.2019.004  

Příspěvek se zabývá využitím technologie Microsoft Active Directory za účelem zkvalitnění služeb školní datové sítě a zjednodušení její správy. Hlavní náplní tohoto příspěvku je návrh konkrétního řešení – konkrétní logické struktury, který reflektuje potřeby konkrétní školy. Tento návrh je však jednoduše rozšířitelný, a proto do značné míry univerzální, tedy vhodný pro využití i v jiných školách. Zmíněný návrh, provedený na základě studia odborných publikací, zabývajících se touto problematikou, je popsán pomocí textu a schémat.