Trendy ve vzdělávání, 2021 (roč. 14), číslo 2

Recenzované články

THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGY FOR THE SUCCESS OF LEARNING ENGLISH AS A FOREIGN LANGUAGE

AVAN Aziz

TVV 2021, 14(2):101-106 | DOI: 10.5507/tvv.2021.009  

Since the dawn of Digital Technology (DT), educational technology has advanced considerably. Today, most classrooms use touchscreen technology, wireless laptops and smartphones replace textbooks, and wikis, apps, and instructional websites play an essential role in student learning. The use of DT in the classroom can promote student engagement, assist teachers to improve their lesson plans and allow for personalized learning. It also assists learners in developing critical 21stcentury skills. Consistently studies reveal the influence of DT on learner’s academic achievements. The writer, in this article, has attempted to make a review of the “Foreign...

Podpora výuky

ATRIBÚTY AKTÉRSTVA RODIČOV DETÍ PRIMÁRNEHO STUPŇA V ČASE PANDÉMIE COVID-19

KOŽUCHOVÁ Mária, SEVERINI Eva, PAPIERNÍKOVÁ Petra

TVV 2021, 14(2):15-24 | DOI: 10.5507/tvv.2021.007  

V roku 2020 jednotlivé štáty sveta a ich vzdelávacie systémy čelili bezprecendentnej celosvetovej výzve v dôsledku pandémie COVID-19, ktorá prinútila prijať rozhodnutie o celoplošnom zatvorení škôl a prejsť na dištančné vzdelávanie. V dištančnom vzdelávaní sa počítalo so spoluprácou rodičov, ale aj s ich spoluprácou v kontexte zabezpečenia priaznivého domáceho prostredia a domácou prípravou žiakov. Cieľom príspevku je preniknúť do prostredia, v ktorom sa uskutočňuje vzdelávanie a jeho príprava počas pandémie COVID-19 cez rodinných príslušníkov.

IMPLEMENTÁCIA HOSPODÁRSKEJ ETIKY DO VZDELÁVANIA BUDÚCICH EKONÓMOV V ZÁUJME HUMANIZÁCIE EKONOMIKY

PECHOČIAKOVÁ SVITAČOVÁ Eva

TVV 2021, 14(2):32-42 | DOI: 10.5507/tvv.2022.005  

Kvalitný život ľudí v spoločnostiach značne závisí od ekonomiky, pričom vzhľadom na zabezpečenie kvalitného života, dôstojného prístupu k ľuďom v ekonomike a zabezpečenia humánneho a sociálno-ekonomického rozvoja, je potrebné súčasnú ekonomiku humanizovať. V tejto súvislosti sa vynárajú úlohy pre mladú generáciu, ktorú je potrebné pripravovať na túto úlohu už v edukačnom procese. Súvisí to s potrebou zmeny dominujúcej paradigmy vo vzdelávaní – „vzdelávanie pre profit” – a s potrebou zaradiť niektoré nové poznatky do edukácie budúcich odborníkov pre ekonomiku. Príspevok argumentuje v prospech implementácie hospodárskej etiky...

Edukační technologie a inovace technického vzdělávání

SITUÁCIA V PREDMETE TECHNIKA NA ZÁKLADNÝCH ŠKOLÁCH POČAS DIŠTANČNEJ VÝUČBY

BÁNESZ Gabriel, LUKÁČOVÁ Danka

TVV 2021, 14(2):25-31 | DOI: 10.5507/tvv.2021.008  

Od roku 2020 celý svet bojuje s pandémiou koronavírusu, ktorá pokračuje až do súčasnosti. Vzdelávanie na základných školách v Slovenskej republike sa preto po krátkej prestávke znovu vrátilo do dištančnej formy. Obsah kurikúl jednotlivých predmetov na všetkých stupňoch škôl bolo treba znovu upravovať tak, aby žiaci získali aspoň základné vedomosti, zručnosti a návyky. Na základných školách je skupina predmetov, ktoré sa podľa usmernenia Ministerstva školstva dostali medzi komplementárne predmety, ktorých výučba v čase pandémie nie je povinná. Medzi takéto predmety patrí aj predmet technika. Tento sa svojím obsahom zameriava na získanie potrebných vedomostí...

TESTOVÁNÍ KVĚTINOVÝCH NÁMĚTŮ NA TVOŘENÍ PRO DĚTI V MŠ

SEDLÁČKOVÁ Alena, SIMBARTL Petr

TVV 2021, 14(2):87-93 | DOI: 10.5507/tvv.2022.007  

Tento příspěvek se zabývá náměty pro rozvoj jemné motoriky u dětí v mateřské škole. Zaměřuje se na důležitost jemné motoriky u dětí, která je nutná pro jejich rozvoj i vstup na základní školu. Uvádí důvody, proč je toto nutné řešit. Cílem článku je představit naší tvorbu, kterou bylo vytvoření několika otestovaných námětů, které se zaměřují na rozvoj jemné motoriky. Při testování nás zajímala souvislost mezi náročností a oblíbeností námětů. Tyto náměty jsme otestovali a následně vznikla malonákladová kniha s náměty, která byla distribuována do některých mateřských škol v Plzeňském kraji. Chtěli jsme tak představit několik zajímavých námětů a činností...

Informační a komunikační technologie ve vzdělávání

MOŽNOSTI VÝUKY VIRTUALIZAČNÍCH TECHNOLOGIÍ A JEJÍ AUTOMATIZACE S VYUŽITÍM TECHNOLOGIE VMWARE VSPHERE

KLEMENT Milan

TVV 2021, 14(2):5-14 | DOI: 10.5507/tvv.2022.001  

Využití virtualizace a virtualizačních technologií ve vzdělávacích institucích se jeví jako velmi přínosné a z pohledu učitelů i žáků jako podnětné. Je možné je využívat nejen pro zajištění chodu školních informačních systémů, ale také k samotné výuce žáků či studentů. Pro žákovské pokusy ale většinou nejsou prostředky pro vybudování potřebného technologického zázemí, a to částečně platí i pro možnosti nasazení v produkčním prostředí. Nabídka virtualizačních technologií je v současné době velmi rozsáhlá a může pokrývat celou škálu potřeb uživatele, počínaje virtualizací desktopového operačního systému, přes virtualizaci serverů až po virtualizaci a...

BEZPEČNOST A PREVENCE RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ V NOVÉM KURIKULU INFORMATIKY

MIKOVÁ Jana

TVV 2021, 14(2):54-59 | DOI: 10.5507/tvv.2022.003  

Schválením Státní politiky v elektronických komunikacích Digitální Česko v. 2.0, Cesta k digitální ekonomice v roce 2013, dala tehdejší vláda najevo, jak je pro naši zemi důležitý rozvoj digitálních komunikací. Nejedná se jen o samotné technologie, ale také o vzdělávání žáků v oblasti digitálních technologií a informatického myšlení. V této souvislosti byla v roce 2014 vytvořena Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020, na jejímž základě proběhla revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV). Přepracovaný RVP ZV vstoupil v platnost na začátku roku 2021. Zásadní změnou je tematický celek Informatika zahrnující novou koncepci...

PRÍSTUPNOSŤ ONLINE VZDELÁVACÍCH ZDROJOV V PREDMETE INFORMATIKA SO ZAMERANÍM NA ZNEVÝHODNENÝCH ŽIAKOV

MIAZDROVÁ Monika

TVV 2021, 14(2):60-69 | DOI: 10.5507/tvv.2022.004  

Vytvoriť učebnú pomôcku, ktorá je síce dostupná aj prostredníctvom Internetu, v časoch, kedy je nemalá ponuka poloautomatických nástrojov na tvorbu stránok, miniaplikácii a pod. nemusí byť zložité. Na vytvorenie vzdelávacieho nástroja, ktorý bude kvalitný z pohľadu obsahu a zároveň zabezpečí použitie aj u znevýhodnených osôb, je potrebné mať kvalitnú prípravnú fázu. Predovšetkým informatické predmety majú silné predpoklady na inovatívne metódy a prechod výučby do online priestoru a to nielen v situáciách, kedy si to vyžaduje ochrana zdravia žiakov i učiteľov pred ochorením COVID-19. Tvorcovia učebného materiálu a edukačných pomôcok by mali zohľadňovať...

Využití ICT ve vzdělávání a informatika

PROGRAMOVÁNÍ ROBOTŮ NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE

HYKSOVÁ Hana, STOFFOVÁ Veronika

TVV 2021, 14(2):43-53 | DOI: 10.5507/tvv.2022.006  

Roboti, robotika, robotické hračky a robotické stavebnice jsou velmi diskutovaným tématem v dnešním školství. Jakým způsobem robotiku do vyučovacího procesu zařadit? V kterých ročnících robotiku zařadit? Jaké robotické hračky či stavebnice ve výuce využívat? V kterých vyučovacích předmětech a oblastech robotiku implementovat? Je robotika součástí Rámcových i Školních vzdělávacích programů? Proč robotiku do vyučovacího procesu zařazovat? Toto jsou otázky, které v současné době řeší mnoho učitelů na základních a středních školách. Technologický pokrok a vývoj nezastavíme. Robotika je obor, který se velmi rychle rozvíjí. Roboti jsou nedílnou součástí...

PRŮMYSLOVÉ PLC V PRIMÁRNÍM VZDĚLÁVÁNÍ

MOC Pavel

TVV 2021, 14(2):70-86 | DOI: 10.5507/tvv.2022.002  

Již dříve se diskutovalo nad problematikou programování na základních školách. Tato otázka je již zodpovězena a dnes se programování zařazuje do výuky v mnoha formách. Technologie se však vyvíjí dál a společnost potřebuje nové technické odborníky, aby nedošlo ke zpomalení vědeckotechnického rozvoje na prahu průmyslové revoluce 4.0. Ve vzdělávání na 2. st. ZŠ jsme svědky používání především 3D tisku, ale i jiných technologií, například různých laserových gravírovacích strojů a podobně (Jiří Dostál, 2018). Přesto se nejedná o ideální zařízení, jež může oslovit mladou generaci a přitáhnout zájemce o technické obory v sekundárním a terciárním vzdělávání....

APLIKACE SIMULAČNÍHO MODELU VE VÝUCE V KONTEXTU ROZVOJE INFORMATICKÉHO MYŠLENÍ

SEDLÁČEK Michal

TVV 2021, 14(2):94-100 | DOI: 10.5507/tvv.2021.010  

Příspěvek se zabývá ukázkou možnosti použití modelačního a simulačního nástroje ve výuce informatiky. Jako výchozí byl vybrán software Simul8, který slouží k modelování procesů na bázi simulace diskrétních událostí a umožňuje vytvoření vizuálního simulačního modelu a animaci událostí. Příkladem je uplatnění modelování ve výuce formou názorně demonstrační pomůcky s vysokým motivačním potenciálem pro žáky. V příspěvku jsou demonstrovány konkrétní kroky postupu při tvorbě simulačního modelu využitelného ve výuce a zaměřeného na rozvoj informatického myšlení.