Trendy ve vzdělávání, 2021 (roč. 14), číslo 2

TVV 2021, 14(2):94-100 | DOI: 10.5507/tvv.2021.010

APLIKACE SIMULAČNÍHO MODELU VE VÝUCE V KONTEXTU ROZVOJE INFORMATICKÉHO MYŠLENÍ

SEDLÁČEK Michal
Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci,
Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, Česká republika

Příspěvek se zabývá ukázkou možnosti použití modelačního a simulačního nástroje ve výuce informatiky. Jako výchozí byl vybrán software Simul8, který slouží k modelování procesů na bázi simulace diskrétních událostí a umožňuje vytvoření vizuálního simulačního modelu a animaci událostí. Příkladem je uplatnění modelování ve výuce formou názorně demonstrační pomůcky s vysokým motivačním potenciálem pro žáky. V příspěvku jsou demonstrovány konkrétní kroky postupu při tvorbě simulačního modelu využitelného ve výuce a zaměřeného na rozvoj informatického myšlení.

Klíčová slova: modelování procesů, simulační software, digitální gramotnost, informatické myšlení, názorně demonstrační prostředek výuky

Vloženo: 4. prosinec 2021; Revidováno: 4. prosinec 2021; Přijato: 14. prosinec 2021; Zveřejněno online: 14. prosinec 2021; Zveřejněno: 1. únor 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
SEDLÁČEK, M. (2021). APLIKACE SIMULAČNÍHO MODELU VE VÝUCE V KONTEXTU ROZVOJE INFORMATICKÉHO MYŠLENÍ. Trends in education14(2), 94-100. doi: 10.5507/tvv.2021.010
Stáhnout citaci

Reference

  1. Revize RVP ZV v digitální oblasti. Revize RVP [online]. (2021). [cit. 2021-12-21]. Dostupné z: https://revize.edu.cz/
  2. Informatické myšlení. Imyšlení [online]. (2021). [cit. 2021-12-21]. Dostupné z: https://imysleni.cz/
  3. Sedláček, M. (2019). Simulační modely a možnosti jejich uplatnění ve výuce technických předmětů. In Tech-Edu-Inspire 2019. Olomouc: PdF UP. ISBN 978-80-244-5619-5.
  4. Sedláček, M. (2020). Simulační modely a možnosti jejich uplatnění ve výuce technických předmětů v kontextu Průmyslu 4.0. 2020, Trendy technického vzdělávání 1/2020. DOI: 10.5507/tvv.2020.002. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Sedláček, M. (2020). Modelování výrobních procesů s využitím programu Simul8 v kontextu výuky technických předmětů. 2020, Trendy technického vzdělávání 1/2020. DOI: 10.5507/tvv.2020.005. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Sedlacek, M. (2017). The Use of Simulation Models in Solving the Problems of Merging two Plants of the Company. 2017, Open Engineering, Volume 7, Issue 1, Pages 31-36, ISSN 2391-5439. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Sedlacek, M., Pavelka, H. (2016). Logistics of Trainsets Creation with the Use of Simulation Models. 2016, Open Engineering. Volume 6, Issue 1, ISSN 2391-5439. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Sedláček, M. (2013). Modelování a simulace výrobních a distribučních procesů ve výuce. In First internationa conference on application of modern information technologies in logistics. Přerov: 2013. ISBN 978-80-87179-32-1.
  9. Sedlacek, M. (2014). The Use Of Simulation Models For The Optimalization Of Transport And Logistics Company Processes. Transport & Logistics, FBERG Košice, Volume 14/2014. ISSN 1451-107X.
  10. Simul8 (2004). Manual and simulation guide. Glasgow: SIMUL8 Corp. ISBN 0-97081-100-4.
  11. Hauge, J. & Paige, K. (2004) Learning SIMUL8: the complete guide. Bellingham: PlainVu. ISBN 9780970938435.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.