Trendy ve vzdělávání, 2018 (roč. 11), číslo 1

VYUŽÍVAJÍ UČITELÉ NA 2. STUPNI ZÁKLADNÍ ŠKOLY VE VÝUCE VIDEA Z YOUTUBE?

BUDÍNOVÁ Vendula

TVV 2018, 11(1):5-10 | DOI: 10.5507/tvv.2018.008  

Ve 20. století se objevily média pro sdělování informací jako rozhlas nebo televize. Nyní je doplnila média spjatá s informačními technologiemi, které jsou v současnosti reprezentovány například počítači, internetem a dotykovými zařízeními. Tyto média byly postupně zařazovány i do procesu vzdělávání, kde dnes zabírají důležitou roli. V roce 2005 se na internetu objevila nová platforma, která měla sloužit ke sdílení video souborů. Jednalo se o sociální síť YouTube (www.youtube.com). V moři videí, které každý den přibývají na této platformě, se ale nachází i takové, které mají kromě zábavné složky i složku informační a vzdělávací (např. cestovatelské...

OVĚŘENÍ TAXONOMIE UČITELŮ Z POHLEDU VYUŽÍVÁNÍ A POSTOJŮ K ICT NÁSTROJŮM

KLEMENT Milan

TVV 2018, 11(1):11-23 | DOI: 10.5507/tvv.2018.007  

Je možné učitele kategorizovat dle jejich přístupu k moderním technologiím? Existují skupiny učitelů, které nekriticky využívají tyto technologie? Existuje naopak početnější skupina učitelů a pedagogických pracovníků, která se tomuto využití aktivně brání? Toto jsou některé z otázek, na které se pokouší nalézt odpověď předložená stať. Na základě uvedených východisek jsme přistoupili k provedení analýzy způsobů a přístupů k využití ICT nástrojů učiteli základních a středních škol, s využitím metod pedagogického výzkumu. Pořízená výzkumná data byla podrobena statistické analýze pomocí vícerozměrových statistických metod s cílem ověřit, zda...

TRADIČNÍ HANDS-ON A VZDÁLENÉ LABORATOŘE S ARDUINEM PRO KAŽDÉHO

LUSTIG František

TVV 2018, 11(1):24-29 | DOI: 10.5507/tvv.2018.006  

V současné době se zdá, že počet vzdálených laboratoří na celém světě stagnuje nebo spíše klesá. Vývoj nových reálných vzdáleně řízených laboratoří je zřejmě příliš složitý a nákladný, vyžaduje trvalý servis apod. V příspěvku přicházíme s alternativním řešením, které nepoužívá profesionální měřicí systémy, ale zaměříme se snadno dostupnou Arduino desku, aby si mohl vzdálený experiment vyzkoušet opravdu každý DIY (Do It Yourself) začátečník a neprogramátor. Na Arduinu bude prezentována naše zdarma dostupná softwarová stavebnice „Remduino Lab SDK“ a některé kompletní vzdálené experimenty.

INOVACE VÝUKY TECHNOLOGIÍ PLASTŮ V PŘEDMĚTU PRAKTICKÉ ČINNOSTI PRIMÁRNÍ ŠKOLY

TVARŮŽKA Václav

TVV 2018, 11(1):30-37 | DOI: 10.5507/tvv.2018.003  

Tento článek popisuje zkušenosti s využíváním extrudovaného polystyrénu, jakožto alternativního materiálu vhodného pro praktické činnosti žáků na I. stupni základní školy. Extrudovaný polystyrén jakožto materiál má potenciál rozvíjet jemnou motoriku žáků a jejich konceptuální znalosti. Díky svým technologickým vlastnostem je snadno obrobitelný a jeho fyzikální vlastnosti umožňují jeho aplikace v řadě praktických činností. Článek popisuje technologické možnosti tohoto materiálů, přínos pro rozvoj technického myšlení a rovněž rizika, které je možno eliminovat. Včlenění tohoto materiálu do výuky má významný znalostní potenciál v poznávání vlastností materiálu...

TEORETICKÉ ZÁKLADY MICROLEARNINGU V RÁMCI KONCEPCE E‑LEARNINGU S PŘÍKLADY IMPLEMENTACE V OBLASTI ARCHITEKTURY POČÍTAČŮ

POLÁŠEK Radim

TVV 2018, 11(1):38-46 | DOI: 10.5507/tvv.2018.002  

Příspěvek pokrývá vymezení MicroLearningu a jeho zařazení v rámci současného vývoje e‑Learningu. I když je MicroLearning vnímán jako současný trend v e‑Learningu, jeho reálné nasazování do praxe je realizováno zejména ve sféře firemního vzdělávání a výzkumné ověření nebylo dosud dostatečné. Popsány jsou východiska, teoretické základy a základní parametry, které se od svého definování zdají pro MicroLearning v nejobecnější rovině neměnné. V článku popisujeme v literatuře zmiňované výhody a úskalí, které jsou s touto koncepcí spojovány. Mnoho z nich přitom současné implementace MicroLearningu neřeší. Popisujeme náš přístup, kterým reflektujeme...

MOŽNOSTI EVALUACE VÝSLEDKŮ PŘETAVOVÁNÍ POVRCHU OCELI

CHMELÍČKOVÁ Hana, ŘIHÁKOVÁ Lenka

TVV 2018, 11(1):47-52 | DOI: 10.5507/tvv.2018.004  

V rámci pedagogické činnosti v laserové laboratoři katedry SLO UP a FZÚ AV ČR v Olomouci jsou průběžně aktualizovány laboratorní úlohy jak pro výuku garantovaných předmětů, tak pro řešení kvalifikačních prací. Pro demonstraci závislosti výsledku interakce laserového záření s materiálem na plošné hustotě výkonu byl navržen a realizován experiment přetavování povrchu korozivzdorné oceli AISI 304 laserovým svazkem pulsního Nd:YAG  laseru. Studenti sledovali experiment a aktivně se zapojili do vyhodnocení výsledných rozměrů a vzhledu laserem přetavených stop na povrchu oceli i v příčném řezu při různých parametrech. K tomuto účelu využili dvě mikroskopické...

PREMENA ENERGIE NA ZÁKLADE FOTOVOLTIKY POMOCOU INTEGROVANÉHO E-LEARNINGU

JINDROVÁ Terézia

TVV 2018, 11(1):53-62 | DOI: 10.5507/tvv.2018.001  

S pojmom energia sa stretávame nielen vo všetkých oblastiach fyziky, ale aj v iných prírodovedných a technických predmetoch, či v bežnom živote. Súčasne zohráva ústrednú rolu pri pochopení správania sa skúmaných systémov. Nachádzame ju v rôznych formách, pričom sa môže premieňať z jednej formy na druhú, resp. na užitočnú prácu. Je zrejme jedným z najdôležitejších integrálnych pojmov prírodných a technických vied. Správne pochopenie pojmu energia patrí medzi najväčšie výzvy didaktiky spomenutých predmetov. Jednou z foriem, ako prispieť k efektívnej výučbe tejto problematiky je využívať vo vyučovaní inovačné prístupy, ktoré majú nie len motivačný ale...

POČÍTAČOVÉ ANALÝZY MECHANISMŮ

ŠMERINGAIOVÁ Anna

TVV 2018, 11(1):63-71 | DOI: 10.5507/tvv.2018.009  

V příspěvku je uvedeno zhodnocení přípravy, průběhu a výsledků výuky předmětu "Počítačové analýzy mechanismů" v jeho prvním "pilotním ročníku". Obsahově je předmět zaměřen na kinematickou analýzu mechanických soustav a jeho zařazení do učebních plánů je výsledkem hledání nových forem a metod vhodných k použití ve výuce technické mechaniky. Výuka probíhá formou přednášek a laboratorních cvičení. Při řešení všech úkolů jsou v rámci cvičení aplikovány tři různé přístupy ke kinematické analýze jednoduchých mechanických soustav – analytické řešení, grafické řešení a řešení s počítačovou podporou. Uvedený je příklad kinematické analýzy centrického...

POVĚDOMÍ STUDENTŮ PEDAGOGICKÉ FAKULTY UNIVERZITY PALACKÉHO V OLOMOUCI O MOŽNOSTECH VZDĚLÁVÁNÍ FORMOU ON-LINE KURZŮ

MRÁZEK Michal, BASLER Jaromír

TVV 2018, 11(1):72-80 | DOI: 10.5507/tvv.2018.010  

Jaké mají povědomí o možnostech vzdělávání formou on-line kurzů studenti v prezenční formě studia, oborově zaměřeného na učitelskou přípravu? Najít odpověď na tuto otázku jsme se pokusili výzkumným šetřením, které bylo realizováno mezi studenty pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Koncepce výzkumného šetření byla stanovena jako předvýzkum, pro chystaný experiment, realizace on-line kurzů ve výuce informatických předmětů. Cílem bylo zjistit, zda jsou rozdíly mezi studenty učitelství informačních a komunikačních technologií a studenty učitelství jiných oborů v jejich povědomí o možnostech vzdělávání formou online kurzů. Výzkumnou metodou...

MOBILNÉ EXPERIMENTY - RIADENIE A HODNOTENIE KOGNITÍVNEHO PROCESU ŽIAKA

BRESTENSKÁ Beáta, SZARKA Katarína, GANAJOVÁ Mária

TVV 2018, 11(1):81-89 | DOI: 10.5507/tvv.2018.005  

Z-generácia  sa rodí a vyrastá vo svete mobilných technológií. Mobilita je nový fenomén, ktorý spolu s internetom a cloudom sú súčasťou  vzdelávania a života školy.  Stratégia digitalizácie vzdelávania na Slovensku je chápaná hlavne, ako vybavenie škôl digitálnymi zariadeniami, digitálnym obsahom a  implementáciou technológií do kurikula. V školstve sme sa za viac ako 17 rokov  neposunuli od kvalifikovaných užívateľov digitálních technológií (DT) ku tvorivým užívateľom s kreatívnou digitálnou gramotnosťou, ktorí poznajú a využívajú pridanú hodnotu DT pre osobný a spoločenský rozvoj jedinca. V príspevku prezentujeme výstupy z Inkubátora inovatívnych...