Trendy ve vzdělávání, 2018 (roč. 11), číslo 1

TVV 2018, 11(1):30-37 | DOI: 10.5507/tvv.2018.003

INOVACE VÝUKY TECHNOLOGIÍ PLASTŮ V PŘEDMĚTU PRAKTICKÉ ČINNOSTI PRIMÁRNÍ ŠKOLY

TVARŮŽKA Václav
Václav Tvarůžka, Mgr., Ph.D.,
Katedra technické a pracovní výchovy, Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, Fráni Šrámka 5, 709 00 Ostrava, ČR, tel.: 00420 585 635 8011, fax +420 585 231 400, e-mail: vaclav.tvaruzka@osu.cz

Tento článek popisuje zkušenosti s využíváním extrudovaného polystyrénu, jakožto alternativního materiálu vhodného pro praktické činnosti žáků na I. stupni základní školy. Extrudovaný polystyrén jakožto materiál má potenciál rozvíjet jemnou motoriku žáků a jejich konceptuální znalosti. Díky svým technologickým vlastnostem je snadno obrobitelný a jeho fyzikální vlastnosti umožňují jeho aplikace v řadě praktických činností. Článek popisuje technologické možnosti tohoto materiálů, přínos pro rozvoj technického myšlení a rovněž rizika, které je možno eliminovat. Včlenění tohoto materiálu do výuky má významný znalostní potenciál v poznávání vlastností materiálu a experimentech.

Klíčová slova: Polystyrén, plasty, technická výchova, praktické činnosti, technologie

Vloženo: 22. květen 2018; Přijato: 9. červenec 2018; Zveřejněno online: 12. červenec 2018; Zveřejněno: 1. říjen 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
TVARŮŽKA, V. (2018). INOVACE VÝUKY TECHNOLOGIÍ PLASTŮ V PŘEDMĚTU PRAKTICKÉ ČINNOSTI PRIMÁRNÍ ŠKOLY. Trends in education11(1), 30-37. doi: 10.5507/tvv.2018.003
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bargain Store Project #42 Pop Bottle Propeller Polystyrene Plate Plane. (2018). Dostupné z https://www.youtube.com/watch?v=e50XT5npqfE.
  2. Extrudovaný polystyren. (6. 5. 2010). Dostupné z: http://extudovaný polystyrén.
  3. Extrudovaný polystyren. (2011). Dostupné z http://extudovaný polystyren.cz.
  4. Honzíková, J. & Depešová, J. (2017). Kdo tvoří, ten nezlobí III aneb Práce s loutkou v mateřské škole. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita.
  5. Loyda, M., Šponer, V., Ondráček, L. (2001). Svařování termoplastů. Praha: UNO.
  6. Pokyn č. 13 k uplatňování směrnice o bezpečnosti hraček RUKODĚLNÉ VÝROBKY. Dostupné z http://www.unmz.cz/files/zku%C5%A1ebnictv%C3%AD/Pokyn%20%C4%8D.13.pdf.
  7. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2013) Praha: MŠMT. Dostupné z http://www.nuv.cz/file/433_1_1/.
  8. SciencetoyMaker, Mysterious, Kinetic, Noisy, Do-It-Yourself Science Projects that Entice Scientific Investigation. (2018). Dostupné z https://sciencetoymaker.org/.
  9. Styrofoam Glider (2018). Dostupné z https://www.youtube.com/watch?v=beWC9CYzn7g.
  10. Tvarůžka, V. (2010) Konstruktivistické poznávání světa, perspektivy výchovy ve školních družinách. Aktuální otázky primárního a preprimárního vzdělávání. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, pp. 597-604.
  11. Tvarůžka, V. (2012). Polystyrén v praktických činnostech jako alternativa ke dřevu a dalším materiálům. In: Sborník příspěvků. Ostravská univerzita v Ostravě.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.