Trendy ve vzdělávání, 2019 (roč. 12), číslo 2
KNIHAŘSTVÍ JAKO SOUČÁST TECHNICKÉ VÝCHOVY NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE
SPURNÁ Jitka, BASLER Jaromír, MRÁZEK Michal
TVV 2019, 12(2):5-19 | DOI: 10.5507/tvv.2019.005
Řemesla, tradiční ruční výroba, tvořivost a originalita jsou významově tradiční, historicky podmíněné pojmy, které úzce souvisejí s lidskou činností při výrobě praktických, ale i uměleckých produktů. Lidé se k takovýmto jedinečným produktům ubírají s určitou nostalgickou vizí, vymanit se z uniformity současného trendu průmyslové jednotvárnosti, která nese znaky výrobních postupů založených na automatizaci, digitalizaci, robotizaci a dalších technologicky–moderních procesech výroby. Pro dnešní generace dětí je charakteristický život, v němž převládají informační a komunikační technologie. Vzdělávací strategie akcentují rozvoj kompetencí směřujících...
FYZIKÁLNÍ MODELOVÁNÍ ELEMENTÁRNÍCH PRINCIPŮ RAKETOVÉHO MOTORU VE VÝUCE TECHNIKY A PRAKTICKÝCH ČINNOSTÍ
TVARŮŽKA Václav
TVV 2019, 12(2):20-27 | DOI: 10.5507/tvv.2019.007
Tento článek popisuje zkušenosti s uplatněním tématu „elementární lihové rakety“ jako tématu pro výuku práce s plasty v kontextu s výukou fyzikálních principů funkce reaktivních raketových motorů. Považujeme z důležité, aby žáci při výuce techniky byly integrovány znalosti nejen praktické realizace práce s papírem, plasty a dalšími materiály, ale rovněž byly do výuky přirozeně začleňovány i teoretické principy fyziky, včetně výpočtů a kvalifikovaných odhadů energetických ztrát, účinnosti a dalších fyzikálních veličin. Praktický a experimentální námět pro výuku umožňuje praktické experimentování a dokazování platnosti elementárních...
PRÍPRAVA ŠTUDENTOV, ODBORNÍKOV PRE OBLASŤ BIOMETRIE
HAMBALÍK Alexander, MARÁK Pavol
TVV 2019, 12(2):28-37 | DOI: 10.5507/tvv.2019.010
Príspevok oboznamuje záujemcov so skúsenosťami, ktoré sme získali počas niekoľkoročného vývoja špeciálneho systému pre podporu výskumu a prípravy študentov, odborníkov hlavne pre oblasť biometrie, ale aj pre iné úlohy. Uplatňuje sa všade tam, kde sa vyžadujú technológie pre paralelné spracovanie úloh viacerými viacjadrovými procesormi na základnej doske alebo v grafickej karte a rýchle sieťové pripojenie. Má unikátnu podporu pre daktyloskopické využitie. Hardvérové a softvérové vybavenie je navrhované viacúčelovo tak, aby sa dalo využívať aj v iných špecifických oblastiach výskumu a výučby. Môže adaptabilne využívať všetky možnosti technického...
ROLE UČITELE V PROJEKTOVÉM VYUČOVÁNÍ
ŠMERINGAIOVÁ Anna
TVV 2019, 12(2):38-45 | DOI: 10.5507/tvv.2019.012
V článku je uvedeno zhodnocení procesu přípravy, realizace a dosažených výsledků aplikace projektového vyučování ve výuce předmětu „Analýza provozních parametrů technologických zařízení“. Obsahově je předmět zaměřen na určení technického stavu strojů metodami nedestruktivní diagnostiky. V edukačním procesu bylo využito kombinace různých vyučovacích metod, technik a forem práce. Průběh vyučování a dosažené výsledky byly hodnoceny z pohledu učitele. Analyzována byla úloha učitele, jako zadavatele úkolů a koordinátora procesu řešení projektu. Porovnané byly studijní výsledky studentů dosažených v daném předmětu při využití klasické prezenční...
DIDAKTICKÉ MATERIÁLNÍ PROSTŘEDKY VE VÝUCE INFORMATIKY
MALIŠ Petr
TVV 2019, 12(2):46-52 | DOI: 10.5507/tvv.2019.011
Příspěvek se zabývá didaktickými prostředky ve výuce informatiky. Kromě teoretického základu této problematiky představuje kategorizaci učebních prostředků, která bude využita k plánovanému výzkumu. Po úvodním teoretickém shrnutí pojmu didaktické prostředky následuje bližší členění materiálních prostředků. První kapitola se zabývá didaktickými materiálními prostředky v kontextu výuky informatiky. Jako hlavní specifikum bylo vybráno využití počítače jako zprostředkovatele obsahu. Dále je zde uvedena kategorizace učebních pomůcek pro výuku informatiky. Ty jsou rozděleny na elektronické pomůcky, tištěné učební materiály, digitální učební materiály a další...
AKTUÁLNÍ TÉMATA A TENDENCE V SOUČASNÉ KRESBĚ JAKO INSPIRACE VE VÝUCE VÝTVARNÉ VÝCHOVY
MOUČKA Ondřej, MIKOŠKOVÁ Jitka
TVV 2019, 12(2):53-61 | DOI: 10.5507/tvv.2019.013
Z pohledu výtvarné výchovy je kresba důležitá jako jedna ze základních technik a taktéž jako nedílná součást vývoje dětského výtvarného projevu. V minulosti byla kresba používána jako komparativní nástroj, podle nějž se usuzovala celková technická zdatnost výtvarníka, byla vyučována jako technická dovednost, nutná ke zvládnutí dalších disciplín. Současná kresba (od 60./70. let do současnosti) není vymezena jednotnou definicí, je pro ni charakteristické používání tradičních prvků kresby jako je linie, skicování, proces myšlení a zkoumání, ovšem novými způsoby. Zároveň je kresba globálním vizuálním jazykem, jehož prvky nás obklopují v každodenním životě....