Trendy ve vzdělávání, 2019 (roč. 12), číslo 2

TVV 2019, 12(2):46-52 | DOI: 10.5507/tvv.2019.011

DIDAKTICKÉ MATERIÁLNÍ PROSTŘEDKY VE VÝUCE INFORMATIKY

MALIŠ Petr
Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP v Olomouci

Příspěvek se zabývá didaktickými prostředky ve výuce informatiky. Kromě teoretického základu této problematiky představuje kategorizaci učebních prostředků, která bude využita k plánovanému výzkumu. Po úvodním teoretickém shrnutí pojmu didaktické prostředky následuje bližší členění materiálních prostředků. První kapitola se zabývá didaktickými materiálními prostředky v kontextu výuky informatiky. Jako hlavní specifikum bylo vybráno využití počítače jako zprostředkovatele obsahu. Dále je zde uvedena kategorizace učebních pomůcek pro výuku informatiky. Ty jsou rozděleny na elektronické pomůcky, tištěné učební materiály, digitální učební materiály a další pomůcky. Za stěžejní skupinu učebních pomůcek byly vybrány digitální materiály, těm se věnuje blíže druhá kapitola. Jedná se o velice rozmanitou skupinu, do které spadají např. statické texty a interaktivní animace. V této souvislosti jsou zde uvedeny i dvě důležité vlastnosti těchto materiálů – multimedialita a interaktivita. V poslední kapitole je představen plánovaný výzkum v této oblasti. Ten se orientuje na učitele základních škol. Zaměřuje se na využívání různých druhů učebních pomůcek, na postoje učitelů k vlastní tvorbě materiálů a na preference učitelů při výběru didaktických prostředků.

Klíčová slova: Didaktické prostředky, výuka informatiky, učební materiály

Vloženo: 30. květen 2019; Přijato: 9. prosinec 2019; Zveřejněno: 30. prosinec 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
MALIŠ, P. (2019). DIDAKTICKÉ MATERIÁLNÍ PROSTŘEDKY VE VÝUCE INFORMATIKY. Trends in education12(2), 46-52. doi: 10.5507/tvv.2019.011
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bučková, H. (2018). Programmieren für kinder - geeignete instrumente für die entwicklung des informatikdenkens. TVV, 11(2), 17-28. doi: 10.5507/tvv.2018.020. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Code.org [online]. [cit. 2019-05-20]. Dostupné z: https://code.org/
  3. Fojtík, R. (2005). Didaktika informatiky II. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
  4. Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
  5. Informatické myšlení [online]. [cit. 2019-05-20]. Dostupné z: https://imysleni.cz/
  6. Janiš, K. & Ondřejová, E. (2006). Slovník pojmů z obecné didaktiky. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
  7. Kalhous, Z. & Obst, O. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál.
  8. Khan Academy [online]. [cit. 2019-05-20]. Dostupné z: https://cs.khanacademy.org/
  9. Klement, M., Dostál, J., Kubrický, J., & Bártek, K. (2017). ICT nástroje a učitelé: adorace, či rezistence?. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  10. Maňák, J. (2003). Nárys didaktiky. Brno: Masarykova univerzita v Brně.
  11. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Schvalovací doložky učebnic pro základní vzdělávání - listopad 2018. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/48971/
  12. Průcha, J. (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
  13. Rambousek, V. (2014). Materiální didaktické prostředky. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
  14. Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada.
  15. Šambazov, R. (2017). Analýza učebnic pro výuku předmětů se zaměřením na ICT a informatiku na základní škole v Rusku a na Slovenku. [online]. [cit. 2019-05-20]. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/162768
  16. Špiřík, J. Interaktivní elektronická učebnice informatiky a programování pro žáky I. stupně [online]. [cit. 2019-05-20]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/incms/

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.