Trendy ve vzdělávání, 2018 (roč. 11), číslo 1
TVV 2018, 11(1):5-10 | DOI: 10.5507/tvv.2018.008
VYUŽÍVAJÍ UČITELÉ NA 2. STUPNI ZÁKLADNÍ ŠKOLY VE VÝUCE VIDEA Z YOUTUBE?
- Vendula Budínová, Mgr.
- Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, ČR, e-mail: vendula.budinova01@upol.cz
Ve 20. století se objevily média pro sdělování informací jako rozhlas nebo televize. Nyní je doplnila média spjatá s informačními technologiemi, které jsou v současnosti reprezentovány například počítači, internetem a dotykovými zařízeními. Tyto média byly postupně zařazovány i do procesu vzdělávání, kde dnes zabírají důležitou roli. V roce 2005 se na internetu objevila nová platforma, která měla sloužit ke sdílení video souborů. Jednalo se o sociální síť YouTube (www.youtube.com). V moři videí, které každý den přibývají na této platformě, se ale nachází i takové, které mají kromě zábavné složky i složku informační a vzdělávací (např. cestovatelské vlogy, vlogy o politice, vlogy o historických událostech, atd.). Videa obsahující informační a vzdělávací složku mohou sloužit jako vnější motivace žáků ve vyučování. Na tyto skutečnosti jsme reagovali v našem výzkumném šetření, kde jsme se zaměřili na sociální síť YouTube a zda tuto síť využívání učitelé ve školním prostředí jako motivační prvek u žáků na 2. stupni základní školy.
Klíčová slova: Sociální sítě, YouTube, videa, motivace.
Vloženo: 3. červen 2018; Přijato: 13. červenec 2018; Zveřejněno online: 16. červenec 2018; Zveřejněno: 1. říjen 2018 Zobrazit citaci
Reference
- Čížek, J. (2015). YouTube.com slaví desáté výročí. O počítačích, IT a internetu - živě.cz. Dostupné z https://www.zive.cz/clanky/youtubecom-slavi-desate-vyroci/sc-3-a-177170/default.aspx
- Hrabal, V. (1978). Příspěvek k rozboru motivace školního výkonu žáka z hlediska pedagogické psychologie. Pedagogika, 28 (2). Praha:UK PedF
- Chráska, M. (2006). Úvod do výzkumu v pedagogice. Praha:Grada.
- Klement, M. (2017).Connectivism and ICT tools: Theopinions and attitudesofteacherstowardtheir use in education.4th International MultidisciplinaryScientificConference on SocialSciences and Arts SGEM 2017(s. 97-108). SGEM20107C:ConferenceProceedings.
Přejít k původnímu zdroji...
- Jonák, Z. (2003). Informační společnost. Česká terminologická databáze knihovnictví a informační vědy (TDKIV). Dostupné z http://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_number=000000468&local_base=KTD
- Skalková, J. (1999). Obecná didaktika. Praha:ISV.
- YouTube, (2017). YouTube v číslech. Dostupné z https://www.youtube.com/intl/cs/yt/about/press/
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.