Trendy ve vzdělávání, 2018 (roč. 11), číslo 1

TVV 2018, 11(1):5-10 | DOI: 10.5507/tvv.2018.008

VYUŽÍVAJÍ UČITELÉ NA 2. STUPNI ZÁKLADNÍ ŠKOLY VE VÝUCE VIDEA Z YOUTUBE?

BUDÍNOVÁ Vendula
Vendula Budínová, Mgr.
Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, ČR, e-mail: vendula.budinova01@upol.cz

Ve 20. století se objevily média pro sdělování informací jako rozhlas nebo televize. Nyní je doplnila média spjatá s informačními technologiemi, které jsou v současnosti reprezentovány například počítači, internetem a dotykovými zařízeními. Tyto média byly postupně zařazovány i do procesu vzdělávání, kde dnes zabírají důležitou roli. V roce 2005 se na internetu objevila nová platforma, která měla sloužit ke sdílení video souborů. Jednalo se o sociální síť YouTube (www.youtube.com). V moři videí, které každý den přibývají na této platformě, se ale nachází i takové, které mají kromě zábavné složky i složku informační a vzdělávací (např. cestovatelské vlogy, vlogy o politice, vlogy o historických událostech, atd.). Videa obsahující informační a vzdělávací složku mohou sloužit jako vnější motivace žáků ve vyučování. Na tyto skutečnosti jsme reagovali v našem výzkumném šetření, kde jsme se zaměřili na sociální síť YouTube a zda tuto síť využívání učitelé ve školním prostředí jako motivační prvek u žáků na 2. stupni základní školy.

Klíčová slova: Sociální sítě, YouTube, videa, motivace.

Vloženo: 3. červen 2018; Přijato: 13. červenec 2018; Zveřejněno online: 16. červenec 2018; Zveřejněno: 1. říjen 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
BUDÍNOVÁ, V. (2018). VYUŽÍVAJÍ UČITELÉ NA 2. STUPNI ZÁKLADNÍ ŠKOLY VE VÝUCE VIDEA Z YOUTUBE? Trends in education11(1), 5-10. doi: 10.5507/tvv.2018.008
Stáhnout citaci

Reference

  1. Čížek, J. (2015). YouTube.com slaví desáté výročí. O počítačích, IT a internetu - živě.cz. Dostupné z https://www.zive.cz/clanky/youtubecom-slavi-desate-vyroci/sc-3-a-177170/default.aspx
  2. Hrabal, V. (1978). Příspěvek k rozboru motivace školního výkonu žáka z hlediska pedagogické psychologie. Pedagogika, 28 (2). Praha:UK PedF
  3. Chráska, M. (2006). Úvod do výzkumu v pedagogice. Praha:Grada.
  4. Klement, M. (2017).Connectivism and ICT tools: Theopinions and attitudesofteacherstowardtheir use in education.4th International MultidisciplinaryScientificConference on SocialSciences and Arts SGEM 2017(s. 97-108). SGEM20107C:ConferenceProceedings. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Jonák, Z. (2003). Informační společnost. Česká terminologická databáze knihovnictví a informační vědy (TDKIV). Dostupné z http://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_number=000000468&local_base=KTD
  6. Skalková, J. (1999). Obecná didaktika. Praha:ISV.
  7. YouTube, (2017). YouTube v číslech. Dostupné z https://www.youtube.com/intl/cs/yt/about/press/

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.