Trendy ve vzdělávání, 2018 (roč. 11), číslo 1

TVV 2018, 11(1):24-29 | DOI: 10.5507/tvv.2018.006

TRADIČNÍ HANDS-ON A VZDÁLENÉ LABORATOŘE S ARDUINEM PRO KAŽDÉHO

LUSTIG František
František Lustig, doc. RNDr. CSc.,
KVOF, Matematicko-fyzikální fakulta UK Praha, Ke Karlovu 3, 120 00 Praha, ČR,
tel.: +420 602 858 056, e-mail: frantisek.lustig@mff.cuni.cz

V současné době se zdá, že počet vzdálených laboratoří na celém světě stagnuje nebo spíše klesá. Vývoj nových reálných vzdáleně řízených laboratoří je zřejmě příliš složitý a nákladný, vyžaduje trvalý servis apod. V příspěvku přicházíme s alternativním řešením, které nepoužívá profesionální měřicí systémy, ale zaměříme se snadno dostupnou Arduino desku, aby si mohl vzdálený experiment vyzkoušet opravdu každý DIY (Do It Yourself) začátečník a neprogramátor. Na Arduinu bude prezentována naše zdarma dostupná softwarová stavebnice „Remduino Lab SDK“ a některé kompletní vzdálené experimenty.

Klíčová slova: vzdálené laboratoře, Arduino, ISES

Vloženo: 30. květen 2018; Přijato: 11. červenec 2018; Zveřejněno online: 12. červenec 2018; Zveřejněno: 1. říjen 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
LUSTIG, F. (2018). TRADIČNÍ HANDS-ON A VZDÁLENÉ LABORATOŘE S ARDUINEM PRO KAŽDÉHO. Trends in education11(1), 24-29. doi: 10.5507/tvv.2018.006
Stáhnout citaci

Reference

  1. Aktan, B. Bohus, C. Crowl, L. and Shor, M. H. (1996) Distance Learning Applied to Control Engineering Laboratories. IEEE Transactions on Education. 39(3), 320-326. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Cvjetkovic, V. M. Stankovic, U. (2017). Arduino Based Physics and Engineering Remote Laboratory. iJOE. 13(1), 87-105. Dostupné z https://doi.org/10.3991/ijoe.v13i01.6375. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Dvorak, J. Kuriscak, P. Lustig, F. (2013) iSES Remote Lab SDK - internet School Experimental Studio for Remote Laboratory Software Development Kit, Business and License Agreement: SMERNDr. Frantisek Lustig. U Druhe Baterie 29, 162 00 Praha 6, phone +420 602 858 056, 2013 [Online], [Accessed: 01-May-2018], unpublished.
  4. e-laboratory project iSES, (2018) [Online]. Dostupné z http://www.ises.info/index.php/en [Accessed: 01-May- 2018].
  5. GO-LAB, (2018) [Online]. Available: http://www.golabz.eu/, [Accessed: 01-May- 2018]. Dostupné z http://www.ises.info/index.php/en/systemises/sdkisesstudio.
  6. Gröber, S. Vetter, M. Eckert, B. and Jodl, H.-J. (2007). Experimenting from a Distance-Remotely Controlled Laboratory (RCL). Eur. J. Phys. 28, 127-141. Přejít k původnímu zdroji...
  7. ISES WEB Control - software pro vzdálené laboratoře se soupravou ISES, (2012), in Czech only, unpublished. [Online], Dostupné z http://www.ises.info/old-site/index.php?f=relizace_vzdexp, [Accessed: 01-May- 2018].
  8. Kaluz, M. Cirka, L. Valo, R. Fikar, M. (2014) ArPi Lab: A Low-cost Remote Laboratory for Control Education, In IFAC Proceedings Volumes. 47(3), 9057-9062. Dostupné z https://doi.org/10.3182/20140824-6-ZA-1003.00963. Přejít k původnímu zdroji...
  9. REMLABNET, (2018) [Online]. Dostupné z http://www.remlabnet.eu, [Accessed: 01- May-2018].
  10. WebLab Deusto, (2018) [Online]. Dostupné z https://weblab.deusto.es/weblab/client/?locale=es#page=experiment&exp.category=Visir experiments&exp.name=visir, [Accessed: 01-May-2018].
  11. RExLAB (2018) Remote Experimentation Laboratory [Online]. Dostupné z http://relle.ufsc.br/, [Accessed: 01-May- 2018].
  12. Schauer, F. Lustig, F. Dvorak, J. Ozvoldova, M. (2008) An easy-tobuild remote laboratory with Data Transfer Using the Internet School Experimental System. Eur. J. Phys. 29, 753-765. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Schumacher, D. (2007) Student Undergraduate Laboratory and Project Work. Editorial to the special issue. Eur. J. Phys. 28(5). Přejít k původnímu zdroji...
  14. Sobota, J., Pišl, R., Balda, P. and Schlegel, M. (2013). Raspberry Pi and Arduino boards in control education. In 10th IFAC Symposium Advances in Control Education, 7-12. University of Sheffield, Sheffield, UK. Přejít k původnímu zdroji...
  15. UNILabs, (2018) Dostupné z http://unilabs.dia.uned.es/, [Accessed: 01-May-2018].

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.