Trendy ve vzdělávání, 2018 (roč. 11), číslo 1

TVV 2018, 11(1):11-23 | DOI: 10.5507/tvv.2018.007

OVĚŘENÍ TAXONOMIE UČITELŮ Z POHLEDU VYUŽÍVÁNÍ A POSTOJŮ K ICT NÁSTROJŮM

KLEMENT Milan
Milan Klement, doc. PhDr. Ph.D.,
Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, ČR, tel.: 00420 585 635 5811, fax +420 585 231 400, e-mail: milan.klement@upol.cz

Je možné učitele kategorizovat dle jejich přístupu k moderním technologiím? Existují skupiny učitelů, které nekriticky využívají tyto technologie? Existuje naopak početnější skupina učitelů a pedagogických pracovníků, která se tomuto využití aktivně brání? Toto jsou některé z otázek, na které se pokouší nalézt odpověď předložená stať.
Na základě uvedených východisek jsme přistoupili k provedení analýzy způsobů a přístupů k využití ICT nástrojů učiteli základních a středních škol, s využitím metod pedagogického výzkumu. Pořízená výzkumná data byla podrobena statistické analýze pomocí vícerozměrových statistických metod s cílem ověřit, zda již existující taxonomie učitelů dle E. Rogerse, rozdělující učitele z pohledu jejich přístupu k ICT nástrojů, jsou stále platná, či je potřebné provést její revizi.

Klíčová slova: moderní technologie, ICT nástroje, taxonomie učitelů

Vloženo: 19. červen 2018; Přijato: 12. červenec 2018; Zveřejněno online: 12. červenec 2018; Zveřejněno: 1. říjen 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Milan, K. (2018). OVĚŘENÍ TAXONOMIE UČITELŮ Z POHLEDU VYUŽÍVÁNÍ A POSTOJŮ K ICT NÁSTROJŮM. Trends in education11(1), 11-23. doi: 10.5507/tvv.2018.007
Stáhnout citaci

Reference

  1. Brdička, B. (2010). Informační a komunikační technologie ve škole. Praha, Vydavatelství UK, 68 s.
  2. Brdička, B., Neumajer, O., & Růžičková, D. (2012). ICT v životě školy - Profil školy21. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 35 s.
  3. Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. 261 s.
  4. Chráska, M. & Kočvarová, I. (2015). Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií. 132 s.
  5. Janík, T. (2005). Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido. 139 s.
  6. Jonassen, D. H. et al. (2003). Learning to Solve Problems with technology: A Constructivist Perspective. New Jersey: Merill Prentice Hall. 421 s.
  7. Klímek, P., Stříž, P. & Kasal, R. (2009). Počítačové zpracování dat v programu STATISTICA. Bučovice: Martin Stříž. 102 s.
  8. Mandinach, E. B., & Cline, H. F. (2004). Classroom dynamics: Implementing a technology-based learning environment. Reading: Addison-Wesley, 203 s.
  9. Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge. Dostupné z: http://punya.edic.msu.edu/reserch/tcpk Přejít k původnímu zdroji...
  10. Neumajer, O., Rohlíková, L., & Zounek, J. (2015). Učíme se s tabletem: využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 188 s.
  11. Prensky, M. (2009). Homo Sapiens Digital: From Digital Immigrants and Digital Natives to Digital Wisdom. Innovate 5(3), [cit. 2016-01-03]. Dostupné z: http://www.innovateonline.info/pdf/vol5_issue3/H._Sapiens_Digital_From_Digital_Immigrants_and_Digital_Natives_to_Digital_Wisdom.pdf
  12. Rogers. E. M. (1995). Diffusion of Innovations. New York: The Free Press, 262 s.
  13. Shulman, L. S. (1986). Paradigms and reserch programs in the study of teaching. In M. Wittrock, Handbook of research on teaching. New York: MacMillan. 238 s.
  14. Šimonová, I. (2010). Styly učení v aplikacích eLearningu. Hradec Králové: M&V.
  15. Zounek, J., & Šeďová, K. (2009). Učitelé a technologie: mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 172 s.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.