Trendy ve vzdělávání, 2021 (roč. 14), číslo 2

TVV 2021, 14(2):54-59 | DOI: 10.5507/tvv.2022.003

BEZPEČNOST A PREVENCE RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ V NOVÉM KURIKULU INFORMATIKY

MIKOVÁ Jana
Ústav pedagogiky a sociálních studií, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci,
Žižkovo nám. 5, 771 40, Olomouc, Česká republika

Schválením Státní politiky v elektronických komunikacích Digitální Česko v. 2.0, Cesta k digitální ekonomice v roce 2013, dala tehdejší vláda najevo, jak je pro naši zemi důležitý rozvoj digitálních komunikací. Nejedná se jen o samotné technologie, ale také o vzdělávání žáků v oblasti digitálních technologií a informatického myšlení. V této souvislosti byla v roce 2014 vytvořena Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020, na jejímž základě proběhla revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV). Přepracovaný RVP ZV vstoupil v platnost na začátku roku 2021. Zásadní změnou je tematický celek Informatika zahrnující novou koncepci vzdělávání v této oblasti. Mimo jiné je zde větší prostor pro výuku o bezpečnosti a prevenci rizikového chování na internetu, které je pro žáky v dnešní digitální společnosti velmi důležité. Tento článek obsahuje rešerši dostupné literatury, která poslouží jako základ pro připravovanou studii.

Klíčová slova: rizikové chování, digitální gramotnost, nové kurikulum

Vloženo: 30. květen 2021; Revidováno: 6. září 2021; Přijato: 5. leden 2022; Zveřejněno online: 5. leden 2022; Zveřejněno: 1. únor 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
MIKOVÁ, J. (2021). BEZPEČNOST A PREVENCE RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ V NOVÉM KURIKULU INFORMATIKY. Trends in education14(2), 54-59. doi: 10.5507/tvv.2022.003
Stáhnout citaci

Reference

  1. Basl, J., Bird, L., Boudová, S., & Tomášek, V. (2015). Mezinárodní šetření ICILS 2013: Shody a rozdíly v počítačové a informační gramotnosti mezi vybranými evropskými zeměmi (1 ed.). Česká školní inspekce. https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/ Mezin%c3%a1rodn%c3%ad%20%c5%a1et%c5%99en%c3%ad/ICILS_2013_shody_rozdily_infgr.pdf
  2. Buchanan, R., Southgate, E., Smith, S., Murray, T., & Noble, B. (2017). Post no photos, leave no trace: Children's digital footprint management strategies. E-Learning and Digital Media, 14(5), 275 - 290. https://doi.org/10.1177/2042753017751711 Přejít k původnímu zdroji...
  3. CSTA: Progression of Computer Science Teachers Association (CSTA) K-12 Computer Science Standards, Revised 2017. (2019). In CSTA. Computer Science Teachers Association. https://csteachers.org/documents/en-us/d227e2a4-ce35-434e-a20b-24355d11b015/1/
  4. Kohout, R., & Karchňák, R. (2016). Bezpečnost v online prostředí (1 ed.). Biblio Karlovy Vary z. s. https://www.internetembezpecne.cz/wp-content/uploads/2017/03/Roman-Kohout-Bezpecnost-v-online-prostredi.pdf
  5. Kopecký, K., & Krejčí, V. (2010). Rizika virtuální komunikace: Příručka pro učitele a rodiče (1 ed.). NET UNIVERSITY, s.r.o. http://www.praminek.cz/wp-content/uploads/2020/09/Rizika-virtualni-komunikace.pdf
  6. Kopecký, K., Szotkowski, R., & Krejčí, V. (2015). RIZIKOVÉ FORMY CHOVÁNÍ ČESKÝCH A SLOVENSKÝCH DĚTÍ V PROSTŘEDÍ INTERNETU (1 ed.). Univerzita Palackého v Olomouci. https://e-bezpeci.cz/ index.php/ke-stazeni/odborne-studie/75-rizikove-chovani-ceskych-a-slovenskych-deti-v-prostredi-internetu-2015-monografie/file Přejít k původnímu zdroji...
  7. Kožíšek, M., & Písecký, V. (2016). Bezpečně na internetu: Průvodce chováním ve světě online (1 ed.). Grada Publishing, a. s. https://obalky.kosmas.cz/ArticleFiles/217738/auto_preview.pdf/ FILE/bezpecne-na-internetu-auto_preview.pdf
  8. Özgür, H. (2020). A Systematic Review on Cyberbullying Interventions and Preventions. Shanlax International Journal of Education, 9(1), 11-26. https://doi.org/https://doi.org/10.34293/ education.v9i1.3373 Přejít k původnímu zdroji...
  9. Revize RVP ZV. (2021). In Pedagogická komora. https://www.pedagogicka-komora.cz/2021/02/aktualni-tema-revize-rvp-zv.html
  10. Růžičková, D. (2019). Přehled podkladů k revizím ICT kurikula. In Národní ústav pro vzdělávání. Národní ústav pro vzdělávání. http://www.nuv.cz/file/4208/
  11. RVP ZV 2021. (2021). In NÚV - Národní ústav pro vzdělávání. NÚV - Národní ústav pro vzdělávání. http://www.nuv.cz/file/4982/
  12. V sítí: O filmu. (2020). V síti. Retrieved 2021-05-30, from https://vsitifilm.cz/o-filmu.html
  13. van Oosten, J., & Vandenbosch, L. (2017). Sexy online self-presentation on social network sites and the willingness to engage in sexting: A comparison of gender and age. Journal of Adolescence, 54, 42-50. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2016.11.006 Přejít k původnímu zdroji...
  14. Wagner, J. (2021). Robert Plaga: Dopis ředitelům škol k revizi Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. In Pedagogicke.info: Server pro pedagogy a jinou zvířenu. Pedagogické.info. http://www.pedagogicke.info/2021/02/robert-plaga-dopis-reditelum-skol-k.html

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.