Trendy ve vzdělávání, 2021 (roč. 14), číslo 2

TVV 2021, 14(2):5-14 | DOI: 10.5507/tvv.2022.001

MOŽNOSTI VÝUKY VIRTUALIZAČNÍCH TECHNOLOGIÍ A JEJÍ AUTOMATIZACE S VYUŽITÍM TECHNOLOGIE VMWARE VSPHERE

KLEMENT Milan
Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40
Olomouc, ČR

Využití virtualizace a virtualizačních technologií ve vzdělávacích institucích se jeví jako velmi přínosné a z pohledu učitelů i žáků jako podnětné. Je možné je využívat nejen pro zajištění chodu školních informačních systémů, ale také k samotné výuce žáků či studentů. Pro žákovské pokusy ale většinou nejsou prostředky pro vybudování potřebného technologického zázemí, a to částečně platí i pro možnosti nasazení v produkčním prostředí. Nabídka virtualizačních technologií je v současné době velmi rozsáhlá a může pokrývat celou škálu potřeb uživatele, počínaje virtualizací desktopového operačního systému, přes virtualizaci serverů až po virtualizaci a konsolidaci jednotlivých služeb. Prezentovaný článek se tak zabývá aktuální problematikou konstrukce, provozu a přípravy konsolidovaných datacenter na výuku pokročilé správy a provozu virtualizačních technologií postavených na VMware vSphere. Přibližuje čtenáři nejen vlastní pojem virtualizace, ale také potřebnou hardwarovou a softwarovou infrastrukturu potřebnou pro její realizaci, včetně možností automatizace přípravy výukových prostředí pomocí PowerCLI a PowerShell.

Klíčová slova: virtualizační technologie, virtualizace, virtualizační datacentrum, VMware, vSphere, vCenter

Vloženo: 20. duben 2021; Revidováno: 14. říjen 2021; Přijato: 5. leden 2022; Zveřejněno online: 5. leden 2022; Zveřejněno: 1. únor 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Milan, K. (2021). MOŽNOSTI VÝUKY VIRTUALIZAČNÍCH TECHNOLOGIÍ A JEJÍ AUTOMATIZACE S VYUŽITÍM TECHNOLOGIE VMWARE VSPHERE. Trends in education14(2), 5-14. doi: 10.5507/tvv.2022.001
Stáhnout citaci

Reference

  1. Besemer, D., Eve, R. When Data Virtualization? (2009). In: Database Trends and Applications, 12, vol. 24, no. 4, pp. 20-22 ProQuest Central; ProQuest Technology Collection. ISSN 1547-9897.
  2. El-Omari, N. K. T. (2019). Cloud IoT as a Crucial Enabler: a Survey and Taxonomy. In: Journal of Modern Applied Science, Canadian Center of Science and Education. Vol. 13, No. 8. pp 86-149. ISSN 1913-1844. DOI: 10.5539/mas.v13n8p86. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Fitzpatrick, J. (2013). Best Virtual Machine Application: VirtualBox. In: Lifehacker.com [online] Gawker Media, [cit. 2021-01-19]. Dostupné z: http://wikibon.org/wiki/v/VMware's_hypervisor_hold_may_be_waning
  4. Klement, M. (2009). Hardware virtual infrastructure. In: Journal of Technology and Information Education, Olomouc - EU, Palacký University, Volume 1, Issue 2, pp. 86-88. ISSN 1803-537X. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Klement, M. (2017). Models of integration of virtualization in education: Virtualization technology and possibilities of its use in education. In: Computer & Education. Elseviever, Volume 105, Issue 3, pp. 31 - 43. ISSN 0360-1315. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Klement, M. (2009). Virtuální infrastruktura. In: Journal of Technology and InformationEducation, Olomouc - EU, Palacký University, Volume 1, Issue 2, p. 86-88. ISSN1803-537X. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Klement, M., Gregar, J. (2016). Options of Integration Virtualization Technologies into Education. In: Proceedings of 3rd International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Arts (SGEM 2016). Stef92 Technology, Sofia, Bulgaria, pp. 713-722. ISSN 2367-5659.
  8. Kusnetzky, D. (2011). Virtualization: a manager's guide [online]. Sebastopol, CA: O'Reilly, 58 p. [cit. 2021-02-21]. ISBN 14-493-0645-4.
  9. Lalrinawma, C., Lalchhanhima, H. (2020). Virtual cloud technology in education. In: Journal Science, Technology and Development, Vol. 12, No. 3. pp.253-261. ISSN: 0950-0707.
  10. Lowe, S. (2010). Mistrovství ve VMware vSphere 4, kompletní průvodce profesionální virtualizací. 1. vyd. ISBN 978-80-251-2915-9. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Microsoft Deployment Toolkit. Microsoft TechNet [online]. (2016). [cit. 2021-01-21]. Dostupné z: https://technet.microsoft.com/en-us/windows/dn475741
  12. Pizzonia, M., Rimondini, M. (2016). Netkit: network emulation for education. In software-practice & experience, Wiley-Blackwell, NJ USA, Vol. 46. No.2, pp. 133-165. ISSN 0038-0644. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Ruest, D., Ruest, N. (2010). Virtualizace: podrobný průvodce. 1. vyd., Brno: Computer Press, 408 p. ISBN 978-80-251-2676-9.
  14. Vmware. (2015). Virtualizace VMware pro klientské osobní počítače, servery, aplikace, veřejné a hybridní cloudy [online]. [cit. 2021-03-21]. Dostupné z: http://www.vmware.com/cz/.
  15. Xu, J., Ren, T., Wang, Y. (2017). Identification and Evaluation for Key Factors of Innovative Education in Universities Based on Grey Relational Model. In: Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, Volume 13, Issue 12. pp. 8313-8321. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.