Trendy ve vzdělávání, 2018 (roč. 11), číslo 2
TVV 2018, 11(2):68-77 | DOI: 10.5507/tvv.2018.015
DIGITALIZACE A DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE VE ŠKOLSTVÍ
Technologie jsou v čím dál větší míře dnes svázány s digitalizací jako logického stupně technologického rozvoje společnosti. Digitální technologie mění ekonomiku i život společnosti. Tyto změny se nevyhnutelně dotýkají fungování společnosti i života všech jednotlivců. Tento vývoj znamená nové příležitosti a s nimi rozvoj inovativních služeb, jež mají dopad na kvalitu života. Je nezbytné, aby vzdělávací systém reagoval na měnící se společnost ovlivněnou digitálním způsobem komunikace a práce. Digitálnímu světu se tudíž musí přizpůsobit způsob vzdělávání dětí, žáků, studentů i pedagogů. Příspěvek se tak zabývá otázkou digitální gramotnosti v podmínkách českého školství. Shrnuje základní strategie, které podmiňují jeho rozvoj a tyto doplňuje o pohled na realitu ve školství vlastním výzkumným šetřením.
Klíčová slova: Vzdělávání; Vzdělávání 4.0; eDidaktika; digitalizace; digitální technologie
Vloženo: 3. červen 2018; Přijato: 24. září 2018; Zveřejněno online: 10. říjen 2018; Zveřejněno: 21. prosinec 2018 Zobrazit citaci
Reference
- Bánesz, G., Llukáčová, D. & Sitáš, J. (2010). Technické vzdelávanie v digitálním prostředí. Nitra: Pedagogická fakulta UKF.
- Beethamová, H. & Sharpeová, R. (2007) Rethinking Pedagogy for a Digital Age: Designing and Delivering E-Learning. London: Routledge.
Přejít k původnímu zdroji...
- Cochrane, T. (2006). Learning with wireless mobile devices and social software. Proceedings of the 23 rd Annual Conference of the Australian Society for Computer in Learning in Tertiary Education: Who's learning? Whose technology? Sydney: ASCILITE. Available at: www.ascilite.org.au/conferences/sydney06/
- Degryse, Ch. (2016). Digitalisation of the Economy and its Impact on Labour Markets. ETUI Research Paper - Working Paper 2016.02. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2730550 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2730550
Přejít k původnímu zdroji...
- Dobozy, E. (2007). The digitalisation of pedagogy: Dressed-up consumerism, technoutopianism or genuine benefit? Australian Association for Research in Education Conference, Perth, Western Australia
- Ďuriš, M. & Pavelka J. (2015). Implementácia interaktívnej tabule vo výučbe techniky, fyziky a matematiky v základnej škole. Prešov: Prešovská univerzita
- Ferrari, A. (2012) Digital competence in practice: an analysis of frameworks. [online] [cit. 2018-02-05] Dostupné z: http://bit.ly/1qj4ZFn
- Ferrari, A. (2013). Digcomp: a framework for developing and understanding digital competence in europe. [online] [cit. 2018-02-05] Dostupné z: http://bit.ly/1pm1qya
- Harkins, M. A. (2008). Leapfrog Principles and Practices: Core Components of Education 3.0 and 4.0 [online]. Leapfrog Principles and Practices. Futures Research Quarterly draft VIII, 28 March 2008 [cit. 2018-01-31] Dostupné z: http://leapfrog.umn.edu/Documents/HarkinsCoreComponents.pdf
- Hašková, A., Pisoňová M. & Bitterová, M. (2011). Didaktické prostriedky ako optimalizačný faktor procesu vzdelávania. Hradec Králové: Gaudeamus
- Klement, M., Bártek, K., Dostál, J. & Kubrický, J. (2017). ICT nástroje a učitelé: adorace, či rezistence? Olomouc: Univerzita Palackého
- Klement, M. (2017). Teorie, styly a strategie učení(se) v e-learningu. Journal of Technology and Information Education 1/2017, Volume 9, Issue 1, p. 30-42. DO 10.5507/jtie.2016.014
Přejít k původnímu zdroji...
- Klement, M., Dostál, J. & Bártek, K. (2017). Perception and possibilities of ICT tools in the education from the teachers' perspective. Olomouc: Palacký University
Přejít k původnímu zdroji...
- Luckin R., Bligh, B., Manches, A., Ainsworth, S., Crook, Ch. & Noss, R. (2012). Decoding Learning: The Proof, Promise and Potential of Digital Education [online]. London: Nesta. [cit. 2018-02-01]. Dostupné z: www.nesta.org.uk/library/documents/DecodingLearningReport_v12.pdf
- Pavelka, J., Kozík, T. (2015). Interaktívne prostredie a klúčové kompetencie. Prešov: Prešovska univerzita
- Pilný, I. (2017). Digitální ekonomika. Praha: BizBooks, Albatros Media a.s.
- Ševčíková A., a kol. (2015). Děti a dospívající online: Vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada Publishing a.s.
- Wegerif, R. (2012). Dialogic: Education for the Internet Age [online]. London: Routledge. [cit. 2018-02-01]. Dostupné z: http://www.rupertwegerif.name/uploads/4/3/2/7/43271253/deiaproofs24thoct12.pdf
- Wolfe, I. (2013). 65 percent of today's students will be employed in jobs that don't exist yet. [online]. August 26. [cit. 2018-01-31]. Dostupné z: https://www.successperformancesolutions.com/65-percent-of-todays-students-will-be-employed-in-jobs-that-dont-exist-yet/
- Wildemeersch D. & Jütte, W. (2017). Editorial: digital the new normal - multiple challenges for the education and learning of adults [online]. European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, 8(1), 2017, pp. 7-20. [cit. 2018-01-31]. Dostupné z https://pub.uni-bielefeld.de/download/2915258/2915259
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.