Trendy ve vzdělávání, 2018 (roč. 11), číslo 2

TVV 2018, 11(2):68-77 | DOI: 10.5507/tvv.2018.015

DIGITALIZACE A DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE VE ŠKOLSTVÍ

SERAFÍN Čestmír, DEPEŠOVÁ Jana

Technologie jsou v čím dál větší míře dnes svázány s digitalizací jako logického stupně technologického rozvoje společnosti. Digitální technologie mění ekonomiku i život společnosti. Tyto změny se nevyhnutelně dotýkají fungování společnosti i života všech jednotlivců. Tento vývoj znamená nové příležitosti a s nimi rozvoj inovativních služeb, jež mají dopad na kvalitu života. Je nezbytné, aby vzdělávací systém reagoval na měnící se společnost ovlivněnou digitálním způsobem komunikace a práce. Digitálnímu světu se tudíž musí přizpůsobit způsob vzdělávání dětí, žáků, studentů i pedagogů. Příspěvek se tak zabývá otázkou digitální gramotnosti v podmínkách českého školství. Shrnuje základní strategie, které podmiňují jeho rozvoj a tyto doplňuje o pohled na realitu ve školství vlastním výzkumným šetřením.

Klíčová slova: Vzdělávání; Vzdělávání 4.0; eDidaktika; digitalizace; digitální technologie

Vloženo: 3. červen 2018; Přijato: 24. září 2018; Zveřejněno online: 10. říjen 2018; Zveřejněno: 21. prosinec 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
SERAFÍN, Č., & DEPEŠOVÁ, J. (2018). DIGITALIZACE A DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE VE ŠKOLSTVÍ. Trends in education11(2), 68-77. doi: 10.5507/tvv.2018.015
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bánesz, G., Llukáčová, D. & Sitáš, J. (2010). Technické vzdelávanie v digitálním prostředí. Nitra: Pedagogická fakulta UKF.
  2. Beethamová, H. & Sharpeová, R. (2007) Rethinking Pedagogy for a Digital Age: Designing and Delivering E-Learning. London: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Cochrane, T. (2006). Learning with wireless mobile devices and social software. Proceedings of the 23 rd Annual Conference of the Australian Society for Computer in Learning in Tertiary Education: Who's learning? Whose technology? Sydney: ASCILITE. Available at: www.ascilite.org.au/conferences/sydney06/
  4. Degryse, Ch. (2016). Digitalisation of the Economy and its Impact on Labour Markets. ETUI Research Paper - Working Paper 2016.02. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2730550 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2730550 Přejít k původnímu zdroji...
  5. Dobozy, E. (2007). The digitalisation of pedagogy: Dressed-up consumerism, technoutopianism or genuine benefit? Australian Association for Research in Education Conference, Perth, Western Australia
  6. Ďuriš, M. & Pavelka J. (2015). Implementácia interaktívnej tabule vo výučbe techniky, fyziky a matematiky v základnej škole. Prešov: Prešovská univerzita
  7. Ferrari, A. (2012) Digital competence in practice: an analysis of frameworks. [online] [cit. 2018-02-05] Dostupné z: http://bit.ly/1qj4ZFn
  8. Ferrari, A. (2013). Digcomp: a framework for developing and understanding digital competence in europe. [online] [cit. 2018-02-05] Dostupné z: http://bit.ly/1pm1qya
  9. Harkins, M. A. (2008). Leapfrog Principles and Practices: Core Components of Education 3.0 and 4.0 [online]. Leapfrog Principles and Practices. Futures Research Quarterly draft VIII, 28 March 2008 [cit. 2018-01-31] Dostupné z: http://leapfrog.umn.edu/Documents/HarkinsCoreComponents.pdf
  10. Hašková, A., Pisoňová M. & Bitterová, M. (2011). Didaktické prostriedky ako optimalizačný faktor procesu vzdelávania. Hradec Králové: Gaudeamus
  11. Klement, M., Bártek, K., Dostál, J. & Kubrický, J. (2017). ICT nástroje a učitelé: adorace, či rezistence? Olomouc: Univerzita Palackého
  12. Klement, M. (2017). Teorie, styly a strategie učení(se) v e-learningu. Journal of Technology and Information Education 1/2017, Volume 9, Issue 1, p. 30-42. DO 10.5507/jtie.2016.014 Přejít k původnímu zdroji...
  13. Klement, M., Dostál, J. & Bártek, K. (2017). Perception and possibilities of ICT tools in the education from the teachers' perspective. Olomouc: Palacký University Přejít k původnímu zdroji...
  14. Luckin R., Bligh, B., Manches, A., Ainsworth, S., Crook, Ch. & Noss, R. (2012). Decoding Learning: The Proof, Promise and Potential of Digital Education [online]. London: Nesta. [cit. 2018-02-01]. Dostupné z: www.nesta.org.uk/library/documents/DecodingLearningReport_v12.pdf
  15. Pavelka, J., Kozík, T. (2015). Interaktívne prostredie a klúčové kompetencie. Prešov: Prešovska univerzita
  16. Pilný, I. (2017). Digitální ekonomika. Praha: BizBooks, Albatros Media a.s.
  17. Ševčíková A., a kol. (2015). Děti a dospívající online: Vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada Publishing a.s.
  18. Wegerif, R. (2012). Dialogic: Education for the Internet Age [online]. London: Routledge. [cit. 2018-02-01]. Dostupné z: http://www.rupertwegerif.name/uploads/4/3/2/7/43271253/deiaproofs24thoct12.pdf
  19. Wolfe, I. (2013). 65 percent of today's students will be employed in jobs that don't exist yet. [online]. August 26. [cit. 2018-01-31]. Dostupné z: https://www.successperformancesolutions.com/65-percent-of-todays-students-will-be-employed-in-jobs-that-dont-exist-yet/
  20. Wildemeersch D. & Jütte, W. (2017). Editorial: digital the new normal - multiple challenges for the education and learning of adults [online]. European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, 8(1), 2017, pp. 7-20. [cit. 2018-01-31]. Dostupné z https://pub.uni-bielefeld.de/download/2915258/2915259 Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.