Trendy ve vzdělávání, 2021 (roč. 14), číslo 1
TVV 2021, 14(1):13-20 | DOI: 10.5507/tvv.2021.001
TRENDY URČOVÁNÍ ÚROVNĚ INFORMATICKÉHO MYŠLENÍ U ŽÁKŮ
- Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, ČR
Současný celosvětový trend implementace rozvoje informatického myšlení do kurikula přináší mimo jiné i diskusi určování rozvoje úrovně informatického myšlení u žáků. S ohledem na v tuzemsku vrcholící revizi RVP v oblasti Informatiky a ICT podle Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020, je vývoj standardizovaných prostředků a metod pro rozvoj a testování informatického myšlení u žáků základních a středních škol jedním z nejaktuálnějších pedagogických témat. Příspěvek představuje základní možnosti testování informatického myšlení a diskutuje jejich použití na školách v České republice.
Klíčová slova: informatické myšlení, výuka na základních školách, informatika ve vzdělávání, rozvoj informatického myšlení
Vloženo: 31. květen 2020; Přijato: 18. leden 2021; Zveřejněno online: 19. únor 2021; Zveřejněno: 1. říjen 2021 Zobrazit citaci
PDF bude odemčeno 1.10.2021 |
Reference
- Angeli, Charoula a Nicos VALANIDES. Developing young children's computational thinking with educational robotics: An interaction effect between gender and scaffolding strategy. Computers in Human Behavior [online]. 2020.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bocconi, S., Chioccariello, A. and Earp, J. The Nordic approach to introducing Computational Thinking and programming in compulsory education. Report prepared for the Nordic@BETT2018 Steering Group, 2018.
- Bocconi, S., Chioccariello, A., Dettori, G., Ferrari, A., Engelhardt, K. Developing computational thinking in compulsory education - Implications for policy and practice, 2016. CSTA & ISTE. Operational Definition of Computational Thinking for K-12 Education. 2011.
- Kanemune, Susumu, Shizuka SHIRAI a Seiichi TANI. Informatics and Programming Education at Primary and Secondary Schools in Japan. OLYMPIADS IN INFORMATICS [online]. 2017, 11(1), 143-15
Přejít k původnímu zdroji...
- Klement, Milan a Bártek, Květoslav. Od digitální gramotnosti k informatickému myšlení - koncepce, obsah a realizace výuky informatiky z pohledu jejich aktérů [online]. Křížkovského 8, 771 47 Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2019.
Přejít k původnímu zdroji...
- Moller, Faron a Tom CRICK. A university-based model for supporting computer science curriculum reform. Journal of Computers in Education [online]. 2018, 5(4), 415-434 Mšmt, RVP v oblasti informatiky a ICT [online]. Praha: NÚV - Národní ústav pro vzdělávání, 2019, Dostupné z: http://www.nuv.cz/t/revize-rvp-ict Mšmt, Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020 [online]. 2014. Dostupné z: http://www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/strategie-2020_web.pdf
Přejít k původnímu zdroji...
- Román-Gonzalez, M.: Computational Thinking Test: Design Guidelines and Content Vali-dation. 7th annual International Conference on Education and New Learning Technologies (EDULEARN 2015). Barcelona, pp. 2436-2444. 2015.
- Selby, C. C., & Woollard, J. (2013). Computational thinking: The developing definition. Paper Presented at the 18th annual conference on innovation and Technology in Computer
- Science Education, Canterbury. So, Hyo-Jeong, Morris Siu-Yung JONG a Chen-Chung LIU. Computational Thinking Education in the Asian Pacific Region. The Asia-Pacific Education Researcher [online]. 2020, 29(1), 1-8
Přejít k původnímu zdroji...
- Tang, Xiaodan, Yue YIN, Qiao LIN, Roxana HADAD a Xiaoming ZHAI. Assessing computational thinking: A systematic review of empirical studies. Computers & Education [online]. 2020, 148.
Přejít k původnímu zdroji...
- The Royal Society. Shut down or restart? The way forward for computing in UK schools. The Royal Society, London, U.K., Jan. 2012; https://royalsociety.org/~/media/education/computing-in-schools/2012-01-12-computing-in-schools.pdf
- WING, J. Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3):33-35, 2006.
Přejít k původnímu zdroji...