Trendy ve vzdělávání, 2012 (roč. 5), číslo 1
TVV 2012, 5(1):5-12
PŘÍPRAVA UČITELŮ TECHNICKY ORIENTOVANÝCH PŘEDMĚTŮ V OBLASTI EXPERIMENTÁLNÍ PRÁCE
- 1 Katedra technické a informační výchovy, Katedra technické a informační výchovy,, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40, Olomouc, ČR
- 3 Katedra technické a informační výchovy,, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40, Olomouc, ČR
Příspěvek se zabývá podmínkami vytváření komplexního edukačního prostředí v konstruktivistickém pojetí jako prostředí, jež zásadní mírou ovlivňuje kompetence pedagoga a podmiňuje jeho profesní zdatnost. Pro aplikaci progresivních výukových metod je nezbytnou podmínkou vlastní prožití v rámci činností prováděných v souvislosti s obsahem vzdělávání. Tento cíl je součástí náplně aplikační části oborové didaktiky oboru Učitelství technické a informační výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ.
Klíčová slova: inovace, informační a komunikační technologie, laboratorní práce, technická výchova, příprava učitelů, oborová didaktika.
Zveřejněno: 1. červenec 2012 Zobrazit citaci
Reference
- PHILLIPS, D. C. The good, the bad, and the ugly: The many faces of constructivism. Educational Researcher 1995, č. 24 (7), s. 5-12
Přejít k původnímu zdroji...
- ERNEST, P. The one and the many. In STEFFE, L., GALE, J. (Eds.) Constructivism in education. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., 1995.
- GAGNON, G. W., COLLAY, M. Constructivist Learning Design. 2005. (WWW document: http://www.prainbow.com/cld/cldp.html).
- GRECMANOVÁ, H.; E. URBANOVSKÁ a P. NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 159 s. Edukace. ISBN 80-857-8328-2.
- ČÁP, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-717-8463X.
- KROPÁČ, J. a J. PLISCHKE. Porozumění technice v přípravě učitelů obecně technických předmětů. In XXI. DIDMATTECH 2008: 2nd part. Eger-Komárno: Esterázy Károly College, J. Selye University, 2009, s. 199-203. ISBN 978-963-989418-1.
- JANÍK, T. Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů. Brno: Paido, 2008, 148 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, s. 14. ISBN 978-807-3151768.
- GRECMANOVÁ, H. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3.
- NEZVALOVÁ, D. (ed.) Konstruktivismus a jeho aplikace v integrovaném pojetí přírodovědného vzdělávání. Úvodní studie. Olomouc: VUP, 2006. ISBN 80-244-1258-6
- KRUŠPÁN, I. Rozvíjanie technického tvorivého myslenia v procese technickej záujmovej činnosti. In Rozvíjanie tvorivých činností v pracovnej výchove. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta, 1985, s. 47 - 58.
- FRANUS, E. The Dual Nature of Technical Thinking. In Technology as a challenge for school curricula.The Stockholm Llibrary of Curriculum Studies. Stockholm: Institut of Education Press, 2003, s. 141 - 144. ISSN 1403-4972. ISBN 91-7656-543-2.
- NEZVALOVÁ, D. aj. Inovace v přírodovědném vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2010. ISBN 978-80-244-2540-5.
- FURMANEK, W. a WALAT, W. Przewodnik metodyczny dla nauczycieli technikiinformatyki. 1. wyd. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, 2002. ISBN 8388845-08-X.
- LUSTIG, F. Problematika vzdálených a virtuálních laboratoří v distančním vzdělávání [online]. 2008 [cit. 2012-04-21]. Dostupné z: http://pf.ujep.cz/ccvold/ext/konference_2008/Lustig_08.pdf.
- SERAFÍN, Č. Virtual Electronic Construction Kits in Technical Subjects. In. Edukacija - Technika - Informatika. Rzeszow: FOSZE, 2010, ročník 1/2010, Číslo 2, s.139-144. ISSN 2080-9069. ISBN 978-83-7586-043-6.
- SERAFÍN, Č. Počítačová podpora experimentu. In. Mezinárodní konference učitelů elektrotechniky SEKEL2009. Brno: 2009, str. 64-67. ISBN 978-80-214-3934-4.
- LÁTAL, F. Výhody vzdáleně ovládaných experimentů. In. Vzdáleně ovládaná laboratoř [online]. 2010 [cit. 2011-04-21]. Dostupné z: http://www.ictphysics.upol.cz/remotelab/vyhody.html.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.