Trendy ve vzdělávání, 2014 (roč. 7), číslo 1
TVV 2014, 7(1):90-94
LOUTKY - ZDROJ TVOŘIVOSTI NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE
- Katedra matematiky, fyziky a technické výchovy FPE ZČU, Klatovská 51, 306 14 Plzeň, ČR
Tvořivost je schopnost člověka přistupovat k životním problémům a úkolům neotřelým způsobem, který je pro daného člověka jedinečným. U dospělého člověka je tvořivost zpravidla spojena se vznikem nových hodnot, dosud nepoznaného produktu, objevu, technologického procesu atd. Jinak je tomu v případě dětské tvořivosti. Dětská tvořivost přináší "nové objevy" jen z hlediska subjektivního světa dítěte. Z pedagogického hlediska je důležité si uvědomit, že tvořivý proces není jen činnost rozumová. Jeho důležitou složkou je i představivost, fantazie, imaginace, dramatizace, hra atd. Současná škola, i přes výrazné transformační snahy, tuto skutečnost příliš nerespektuje. Příspěvek ukazuje jednu z cest, jak je možné rozvíjet tvořivost u žáků na 1. stupni základní školy.
Klíčová slova: tvořivost, tvořivý žák, tvorba loutek, dramatická výchova, integrovaná výuka.
Zveřejněno: 1. červenec 2014 Zobrazit citaci
Reference
- ORNSTEIN, R. The psychology of consciousness. London: Penguin Books, 2. 1-40171986. ISBN 0901-9.
- KABRADOVÁ, D. Výroba loutek a jejich využití na 1. stupni ZŠ. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2011.
- KIRSCHNEROVÁ, D. Spejbl a Hurvínek.. na nitkách osudu. Brno: Press, 2010. ISBN 97880-251-2528-1.
- TORRANCE, E. P. The nature of creativity. Contemporary psychological perspectives. Cambridge: Cambridge University Press, 1988. ISBN 0-521-33036-X.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.