Trendy ve vzdělávání, 2015 (roč. 8), číslo 1

TVV 2015, 8(1):145-148 | DOI: 10.5507/tvv.2015.006

ROZVOJ DIGITÁLNÍ GRAMOTNOSTI ŽÁKŮ A MOŽNÁ RIZIKA DIGITÁLNÍ DEMENCE

CHRÁSKA Miroslav
Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40

Příspěvek popisuje současné pojetí digitální gramotnosti žáků a zabývá se možnými riziky tzv. digitální demence. Dále je toto riziko dáváno do souvislosti s výsledky výzkumu, který zkoumal, jakým způsobem a k čemu používají žáci na základních školách Facebook.

Klíčová slova: digitální gramotnost, žák, digitální demence, Facebook.

Zveřejněno: 1. červenec 2015  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
CHRÁSKA, M. (2015). ROZVOJ DIGITÁLNÍ GRAMOTNOSTI ŽÁKŮ A MOŽNÁ RIZIKA DIGITÁLNÍ DEMENCE. Trends in education8(1), 145-148. doi: 10.5507/tvv.2015.006
Stáhnout citaci

Reference

  1. ALA-MUTKA, K. 2011. Mapping Digital Competence: Towards a Conceptual Understanding, Luxembourg: Publications Office of the European Union, bez ISBN
  2. ALTMANOVÁ, J. a kol. 2010. Gramotnosti ve vzdělávání: příručka pro učitele. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze. ISBN 978-80-87000-41-0.
  3. BAWDEN, D. 2008. Origins and concepts of digital literacy. In Digital Literacies: Concepts, Policies & Practices (2008), ed. Lankshear & Knobel, s. 17-32, dostupné z: http://www.citeulike.org/user/rwcschudde/article/8240768
  4. BRDIČKA, B. 2013. Digitální gramotnost podle Wheelera. Metodický portál: Články [online]. 18. 03. 2013, [cit. 2014-02-15]. Dostupný z: WWW: <http://spomocnik.rvp.cz/clanek/17295/DIGITALNI-GRAMOTNOST-PODLEWHEELERA.html>. ISSN 1802-4785.
  5. DOMBROVSKÁ, M. - LANDOVÁ, H. - TICHÁ, L. 2004. Informační gramotnost - teorie a praxe v ČR. In Národní knihovna. 2004. č. 1. s. 7 - 18. ISSN 1214-0678.
  6. European Commission Working Paper and Recommendations from Digital Literacy HighLevel Expert Group. 2008. Dostupné z: http://ec.europa.eu/information_society/eeurope/i2010/docs/digital_literacy/digital_literacy_review.pdf
  7. GILSTER, P. 1997. Digital literacy. New York: John Wiley & Sons.
  8. ICILS 2013 - Mezinárodní výzkum počítačové a informační gramotnosti. 2013 [online] [cit. 2014-02-10]. Dostupné z: www.icils.cz
  9. ICT gramotnost v RVP ZV. 2011. Metodický portál: Články [online]. 15. 09. 2011, [cit. 201404-15]. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/13397/ICT-GRAMOTNOST-VRVP-ZV.html>. ISSN 1802-4785.
  10. Information Literacy Competency : Standards for Higher Education. 2000. Chicago: American Library Association. [cit. 2013-12-08]. Dostupné z: http://www.ala.org/ala/acrl/acrlstandards/standards.pdf.
  11. Information Literacy Competency Standards for Higher Education [online]. 1996 - 2014. [cit 2013-11-10]. Dostupné z. http://www.ala.org/acrl/standards/informationliteracycompetency#ildef
  12. JONÁK, Z. 1999. Informační gramotnost, schopnost orientovat se ve světě informací - JAK a KDE ji získat? Daidalos [online] [cit 2014-1-20] Dostupné z: http://daidalos.ff.cuni.cz/prilohy/skolnik/ssic09.php
  13. KOMÁREK, M. 2014. Hrozí našim dětem digitální demence? Třetí díl diskuse: věčný boj. [online]. 25.4.2014 [cit. 2015-05-05]. Dostupné z: http://www.literarky.cz/reporta/17348-xxx.
  14. MIKEŠOVÁ, J. 2015. Facebook a jeho dopad na žáky 2. stupně ZŠ. Bakalářská práce. Olomouc: PdF UP. 64 s. Vedoucí práce doc. PhDr. Miroslav Chráska, Ph.D.
  15. PETERKA, J. 2011. Jak se měří informační gramotnost? - eArchiv.cz. [Online] 2011 [cit. 2014-01-20]. Dostupné u: http://www.earchiv.cz/b05/b0412001.php3. b0412001.
  16. RŮŽIČKOVÁ, D. 2010. ICT gramotnost. Metodický portál: Články [online]. 20. 09. 2010, [cit. 2014-04-15]. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/9629/ICTGRAMOTNOST.html>. ISSN 1802-4785.
  17. SPITZER, M. 2014. Digitální demence: jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum. Brno: Host, 2014. 341 s. ISBN 978-80-7294-872-7.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.