Trendy ve vzdělávání, 2015 (roč. 8), číslo 1

TVV 2015, 8(1):193-201 | DOI: 10.5507/tvv.2015.011

ZPŮSOBY ROZVOJE KOMPETENCÍ UČITELŮ V OBLASTI PRÁCE S MODERNÍMI DIDAKTICKÝMI PROSTŘEDKY

KLEMENT Milan
Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, ČR

V době exploze informačních a komunikačních technologií se tak do popředí zájmu pedagogů dostávají moderní, na digitálních technologiích postavené didaktické prostředky, které využívají multimédia. Jednotlivé složky multimediálních prezentací, které jsou zprostředkovány náročnějšími technickými sestavami, v nichž má hlavní slovo výpočetní technika - ona jediná je schopna převést informace z různých zdrojů do společného prostředí procesem nazývaným digitalizace, je nutné nejen sestavit, ale zvládat jeho distribuci nejen směrem k žákům, ale také vhodně sdílet směrem k ostatním pedagogům.
Všechny uvedené skutečnosti kladou nové požadavky na učitele, kteří musí být připraveni s moderními didaktickými prostředky a technologiemi pracovat a vytvářet pro potřeby takto koncipované výuky také vhodné vzdělávací materiály a také je vhodným způsobem využívat při výuce. V tomto moderním paradigmatu vzdělávání jsou tak kladeny nové požadavky na učitele a i když nemusí být učitelé nutně experti na oblast ICT, měli by být ale schopni je využít ve výuce, kde mají plnit především roli poradců.
Stať tedy představuje použitou koncepci vzdělávání pedagogických pracovníků partnerský škol zapojených v projektu Moderní učitel (CZ.1.07/1.3.00/51.0041), který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem české republiky.

Klíčová slova: informační a komunikační technologie, dotyková zařízení, inovace ve vzdělávání, moderní výukové materiály.

Zveřejněno: 1. červenec 2015  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Milan, K. (2015). ZPŮSOBY ROZVOJE KOMPETENCÍ UČITELŮ V OBLASTI PRÁCE S MODERNÍMI DIDAKTICKÝMI PROSTŘEDKY. Trends in education8(1), 193-201. doi: 10.5507/tvv.2015.011
Stáhnout citaci

Reference

  1. BETCHER, CH., LEE, M. The interactive whiteboard revolution: teaching with IWBs. 1. vyd., Camberwell, Vic.: ACER Press, 2009, 182 s. ISBN: 9780864318176.
  2. BRDIČKA, B. Jak učit ve všudypřítomném mraku informací? In P. Sojka, J. Rambousek (eds.), SCO 2009, sborník 6. ročníku konference o elektronické podpoře výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2009. s. 22 - 34. ISBN 978-80-210-6738-7.
  3. DOSTÁL, J. Interaktivní tabule - významný přínos pro vzdělávání. Časopis Česká škola (online). Vydává Computer Press. Publikováno 28. 4. 2011. ISSN 1213-6018.
  4. DOSTÁL, J. Informační a počítačová gramotnost - klíčové pojmy informační výchovy. In Infotech 2007 - moderní informační a komunikační technologie ve vzdělávání. Olomouc: Votobia, 2007. s. 60 - 65. ISBN 978-80-7220-301-7.
  5. CHAPMAN, N., CHAPMAN, J. Digital Multimedia. 1. vyd., Boston: Addison-Wesley, 2001. 421 s.
  6. CHAPMAN, N., CHAPMAN, J. Digital Multimedia. Mississauga: John Wiley &Sons, 2004, 276 s.
  7. JANIŠ, K., ONDŘEJOVÁ, E. Slovník pojmů z obecné didaktiky. Vyd. 1. Opava: Slezská univerzita, Filozoficko-přírodovědecká fakulta, Ústav pedagogických a psychologických věd, 2006. 52 s. ISBN 80-7248-352-8.
  8. JONNASEN, D. H. et al. Learning to Solve Problems with technology: A Constructivist Perspective. New Jersey: Merill Prentice Hall, 2003. 210 s.
  9. KLEMENT, M., DOSTÁL, J., BÁRTEK, K., LAVRINČÍK, J. Učebnice interaktivní výuky s využitím multimediální učebny. 2. přepracované vyd., Velfel, 2011. 328 s. 978-80-87557-006.
  10. KLEMENT, M., DOSTÁL, J., KLEMENT, J. Metody realizace a hodnocení interaktivní výuky. 1. vyd., Velfel, 2011. 104 s. ISBN 978-80-87557-01-3.
  11. MAŇÁK, J. Alternativní metody a postupy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1997. 90 s. ISBN 80-210-1549-7.
  12. MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003. 104 s. ISBN 80-2103123-9
  13. MISHRA, P., KOEHLER, M. J. Technological pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge. 2006. Získáno 6. 8. 2011 z http://punya.edic.msu.edu/reserch/tcpk Přejít k původnímu zdroji...
  14. MISHRA, P., KOEHLER, M. J. Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge. In Teachers College Record. 2008.
  15. NIKL, J. Didaktické aspekty technických výukových prostředků. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita, 2002. 63 s. Studijní texty pro distanční studium. ISBN 80-7083-635-0.
  16. PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. 1. vyd. Praha: Portál, 1995. 292 s. ISBN 80-7178-029-4.
  17. PRŮCHA, J., ed. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 935 s. ISBN 978-807367-546-2.
  18. SHULMAN, L. S. Paradigms and reserch programs in the study of teaching. In M. Wittrock, Handbook of research on teaching. New York: MacMillan, 1986.
  19. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd., [V nakl. Grada] vyd. 1. Praha: Grada, 2007. 322 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1821-7.
  20. ŠIMONOVÁ, I. a kol. Styly učení v aplikacích eLearningu. Vyd. 1. Hradec Králové: M&V, 2010. 116 s. ISBN 978-80-86771-44-1.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.