Trendy ve vzdělávání, 2015 (roč. 8), číslo 1
TVV 2015, 8(1):38-43
VZNIK DIGITÁLNÍHO ROZDĚLENÍ
- Katedra přírodních věd, Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, Okružní 517/10, České Budějovice, ČR
Příspěvek předkládá první analýzu dat českých žáků získaných z mezinárodního šetření ICILS 2013. Hlavním cílem článku je poodhalit důvody vzniku druhé formy digitálního rozdělení v České republice. Výsledky dotazníkového šetření z ICILS 2013 jsou zpracovány formou kontingenčních tabulek. Mezi hlavní zjištění patří: Žáci se počítačové aktivity vedoucí k zábavě učí hlavně sami (facebook, on-line hry apod.). Rodiče s vyšším dosaženým vzděláním učí své děti více práci na počítači, díky čemuž mají lépe socioekonomicky situovaní žáci vyšší šanci, že budou znát základní pracovní počítačové aktivity ještě před započetím výuky informatiky.
Klíčová slova: digitální rozdělení, dosažené vzdělání rodičů, digitální gramotnost, ICILS 2013.
Zveřejněno: 1. červenec 2015 Zobrazit citaci
Reference
- ATTEWELL, Paul. The First and Second Digital Divides. Sociology and education. Chicago: University of Chicago Press, 2001, roč. 74, č. 3.
Přejít k původnímu zdroji...
- BASL, Josef, Simona BOUDOVÁ a Lucie ŘEZÁČOVÁ. Národní zpráva šetření ICILS 2013: počítačová a informační gramotnost českých žáků. 1. vyd. Praha: Česká školní inspekce, 2014, 57 s. ISBN 978-80-905632-6-1.
- DEWAN, Sanjeev a Frederick RIGGINS. The digital divide: Current and future research directions. Journal of the Association for Information Systems. 2005, roč. 12, č. 6.
Přejít k původnímu zdroji...
- DIMAGGIO, Paul, Eszter HARGITTAI, W. Russell NEUMAN a John P. ROBINSON. Social implications of the internet. Annu. Rev. Sociol. 2001, č. 36.
Přejít k původnímu zdroji...
- EAMON, Mary Keegan. Digital divide in computer access and use between poorand nonpoor youth. Journal of Sociology and Social Welfare. 2004, č. 31.
- HARGITTAI, Eszter. Second-level digital divide: differences in people's online skills. First monday. 2002, roč. 7, issue 4. DOI: 10.5210/fm.v7i4.942.
Přejít k původnímu zdroji...
- HARGITTAI, Eszter a Amanda HINNANT. Digital Inequality Differences in Young Adults' Use of the Internet. Communication Research. 2008, roč. 2008, č. 5. DOI: 10.1177/00936502083211782.
Přejít k původnímu zdroji...
- MŠMT. Školství v krajích podle ISCED-97 v roce 2010. 2011. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/statistika-skolstvi/skolstvi-v-krajich-podleisced-1
- PARAYIL, Govindan. The Digital Divide and Increasing Returns: Contradictions of Informational Capitalism. The Information Society. 2005, roč. 21, issue 1, s. 41-51. DOI: 10.1080/01972240590895900.Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01972240590895900
Přejít k původnímu zdroji...
- PENG, Gang. Critical mass, diffusion channels, and digital divide. Journal of Computer Information Systems. 2010, roč. 2010, Spring, s. 63-71.
- Strategie digitální gramotnosti ČR na období 2015 až 2020. Praha, 2015. Dostupné z: http://www.ictu.cz/fileadmin/docs/Akce_Spis/Pracovni_skupiny/Vzdelavani/2015/Strategie_digitalni_gramotnosti_CR_na_obdobi_2015_az_2020__kulate_stoly_.pdf
- VAN DEURSEN, Alexander, Jan VAN DIJK a O. PETERS. Proposing a Survey Instrument for Measuring Operational, Formal, Information, and Strategic Internet Skills. International Journal of Human-Computer Interaction. 2012, roč. 28, issue 12, s. 827-837. DOI: 10.1080/10447318.2012.670086.Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10447318.2012.670086
Přejít k původnímu zdroji...
- WEI, Kwok-Kee, Hock-Hai TEO, Hock Chuan CHAN a Bernard C. Y. TAN. Conceptualizing and Testing a Social Cognitive Model of the Digital Divide. Information Systems Research. 2011, roč. 22, issue 1, s. 170-187. DOI: 10.1287/isre.1090.0273.Dostupné z: http://pubsonline.informs.org/doi/abs/10.1287/isre.1090.0273
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.