Trendy ve vzdělávání, 2015 (roč. 8), číslo 1
TVV 2015, 8(1):298-302
NULOVÁ HYPOTÉZA VERSUS INTERVALY SPOLEHLIVOSTI
- Katedra matematiky, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, ČR
Příspěvek se zabývá důvodem, proč by se výzkumní pracovníci a vědci měli při statistickém zpracování svých výzkumů raději zaměřit na odhady založené na velikosti účinku a intervalech spolehlivosti než na testování nulových hypotéz. Základním problémem testování nulové hypotézy je to, že podporuje dichotomických úvahy - odmítnout, nebo neodmítnout tuto hypotézu. V článku je vysvětleno, proč jsou úvahy založené na odhadech intervalů spolehlivosti vhodnější - že poskytují více informací než testování nulové hypotézy. Na druhé straně však mohou být tyto intervaly příliš dlouhé, a to proto, že nemáme v praxi možnost provést měření na dostatečně velkém výběrovém souboru. Dá se tomu ale vyhnout opakovanými šetřeními.
Klíčová slova: testování nulové hypotézy, velikost účinku, interval spolehlivosti.
Zveřejněno: 1. červenec 2015 Zobrazit citaci
Reference
- CUMMING, G. Understanding the New Statistics: Effect Sizes, Confidence Intervals, and Meta-Analysis. New York: Routledge, 2012. ISBN 978-0-415-87967-5.
- RUPPERT, D., MATTESON, D. S. Statistics and Data Analysis for Financial Engineering. Berlin: Springer Texts in Statistics, 2015. ISBN 978-1-4939-2614-5.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.