Trendy ve vzdělávání, 2015 (roč. 8), číslo 1

TVV 2015, 8(1):298-302

NULOVÁ HYPOTÉZA VERSUS INTERVALY SPOLEHLIVOSTI

NOCAR David, ZDRÁHAL Tomáš
Katedra matematiky, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, ČR

Příspěvek se zabývá důvodem, proč by se výzkumní pracovníci a vědci měli při statistickém zpracování svých výzkumů raději zaměřit na odhady založené na velikosti účinku a intervalech spolehlivosti než na testování nulových hypotéz. Základním problémem testování nulové hypotézy je to, že podporuje dichotomických úvahy - odmítnout, nebo neodmítnout tuto hypotézu. V článku je vysvětleno, proč jsou úvahy založené na odhadech intervalů spolehlivosti vhodnější - že poskytují více informací než testování nulové hypotézy. Na druhé straně však mohou být tyto intervaly příliš dlouhé, a to proto, že nemáme v praxi možnost provést měření na dostatečně velkém výběrovém souboru. Dá se tomu ale vyhnout opakovanými šetřeními.

Klíčová slova: testování nulové hypotézy, velikost účinku, interval spolehlivosti.

Zveřejněno: 1. červenec 2015  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
NOCAR, D., & ZDRÁHAL, T. (2015). NULOVÁ HYPOTÉZA VERSUS INTERVALY SPOLEHLIVOSTI. Trends in education8(1), 298-302
Stáhnout citaci

Reference

  1. CUMMING, G. Understanding the New Statistics: Effect Sizes, Confidence Intervals, and Meta-Analysis. New York: Routledge, 2012. ISBN 978-0-415-87967-5.
  2. RUPPERT, D., MATTESON, D. S. Statistics and Data Analysis for Financial Engineering. Berlin: Springer Texts in Statistics, 2015. ISBN 978-1-4939-2614-5. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.