Trendy ve vzdělávání, 2016 (roč. 9), číslo 1

TVV 2016, 9(1):10-19 | DOI: 10.5507/tvv.2016.002

POČÍTAČOVÉ HRY A ZPŮSOB JEJICH VYUŽÍVÁNÍ U ŽÁKŮ ZÁKLADNÍCH ŠKOL

BASLER Jaromír
Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, ČR

Příspěvek popisuje výsledky výzkumu, ve kterém byl zjišťován způsob využívání počítačových her u žáků základních škol, míra hraní počítačových her a případné závislostní chování v souvislosti s počítačovými hrami. Jako metoda sběru dat byl použit dotazník, jeho výsledky byly vyhodnoceny a shrnuty do přehledných tabulek. Bylo zjištěno, že 96,1 % všech žáků základních škol hraje počítačové hry, 26,4 % žáků hraje 3 a více hodin denně, a 14,6 % žáků vykazuje závislostní chování.

Klíčová slova: počítačové hry, videohry, hráč, žáci, základní škola, závislostní chování, závislost, návykové poruchy.

Zveřejněno: 1. červenec 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
BASLER, J. (2016). POČÍTAČOVÉ HRY A ZPŮSOB JEJICH VYUŽÍVÁNÍ U ŽÁKŮ ZÁKLADNÍCH ŠKOL. Trends in education9(1), 10-19. doi: 10.5507/tvv.2016.002
Stáhnout citaci

Reference

  1. APA. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: DSM-5. 5th ed. Washington, D.C.: American Psychiatric Publishing, 2013. 947 p. ISBN 978-0-89042-555-8.
  2. ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD. Využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci. Praha, 2015. s. 28. ISBN 978-80-250-2672-4. Dostupné z: https://www.czso.cz/documents/10180/20568879/062004-15a.pdf/c5df602b-e412-48ed8129-082d8cad914d?version=1.0
  3. CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
  4. MLČOCH, Z. Jak poznat závislost na počítači, internetu, počítačových hrách - příznaky, projevy. 2009. Zbyněk Mlčoch [online]. [cit. 2016-04-01]. Dostupné z: http://www.zbynekmlcoch.cz/informace/texty/pocitace-internet/jak-poznat-zavislost-napocitaci-internetu-pocitacovych-hrach-priznaky-projevy
  5. NEŠPOR, K. Počítače a zdraví. Praha: BEN, 1999. 96 s. ISBN 80-860-5671-6.
  6. NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost: současné poznatky a perspektivy léčby. Vyd. 4. Praha: Portál, 2011a. 176 s. ISBN 978-80-7367-908-8.
  7. NEŠPOR, K. Jak přežít počítač. Kralice na Hané: Computer Media, 2011b. 128 s. ISBN 978-80-7402-069-8.
  8. NEŠPOR, K., CSÉMY L. Zdravotní rizika počítačových her a videoher. Národní registr výzkumů o dětech a mládeži [online]. No. 5, 2007. pp. 246-250 [cit. 2016-04-05]. Dostupné z: http://www.vyzkum-mladez.cz/cs/registr/vyzkumy/349-zdravotni-rizika-pocitacovychher-a-vide.html
  9. PHAN, H. M. Video Gaming Trends: Violent, Action/Adventure Games are Most Popular. Software Usability Research Laboratory [online]. 2011. [cit. 2016-04-06]. Dostupné z: http://usabilitynews.org/video-gaming-trends-violent-actionadventure-games-are-mostpopular/
  10. POZDNÍKOVÁ, J. Virtuální drogy na střední škole. Brno. 2012. Diplomová práce. Masarykova univerzita. Vedoucí práce Mgr. Jiří Bělohlávek.
  11. RYBKA, M. Nerušit, hraju! Psychologie dnes, 2007. s 52-56. ISSN 1212-9607-1211-5886.
  12. STACH, J. "Umírající" PC herní platforma narostla o 90 % za posledních 5 let! Konzolím zvoní umíráček?. DD World [online]. 2013. [cit. 2016-04-01]. Dostupné z: http://www.ddworld.cz/aktuality/software/umirajici-pc-herni-platforma-narostla-o-90-zaposlednich-5-let-konzolim-zvoni-umiracek-2.html
  13. ŠELONG, F. Game-based learning: Příklady dobré praxe a návrh výukové počítačové hry. Brno. 2012. Bakalářská práce. Masarykova univerzita. Vedoucí práce Mgr. Jan Zikuška.
  14. The Video Game Industry Is Adding 2-17 Year-Old Gamers At A Rate Higher Than That Age Group's Population Growth. NPD Group [online]. 2011. [cit. 2016-04-04]. Dostupné z: https://www.npd.com/wps/portal/npd/us/news/press-releases/pr_111011/
  15. VACEK, J. Nelátkové závislosti: Behaviorální chování [online]. 2010. [cit. 2016-04-02]. Dostupné z: http://www.adiktologie.cz/cz/articles/download/3476/Behavioralni-zavislostipdf
  16. VACEK, J. Behaviorální závislosti. Klinika adiktologie [online]. 2011. [cit. 2016-04-02]. Dostupné z: http://www.adiktologie.cz/cz/articles/detail/566/3061/
  17. VACULÍK, M. Ve světě počítačových her. Psychologie dnes, Praha: Portál, 2002, vol. 6/2002, no. 6, s. 16-17. ISSN 1211-5886.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.