Trendy ve vzdělávání, 2017 (roč. 10), číslo 1

TVV 2017, 10(1):21-27 | DOI: 10.5507/tvv.2017.004

IDENTIFIKACE VÝUKOVÝCH METOD POUŽÍVANÝCH PŘI PŘÍPRAVĚ BUDOUCÍCH UČITELŮ MATEMATIKY

DOFKOVÁ Radka, BÁRTEK Květoslav, FAČEVICOVÁ Kamila, HODAŇOVÁ Jitka, LAITOCHOVÁ Jitka, NOCAR David, UHLÍŘOVÁ Martina, ZDRÁHAL Tomáš
Katedra matematiky, Pedagogická fakulta UP

Aktuální trendy současné pregraduální přípravy učitelů matematiky jsou orientovány nejen na kvalitu poznatků a vědomostí, které si mají studenti osvojit, ale také na způsob, kterým jim mají být předávány. Teoretické základy aktuálních vzdělávacích přístupů by se studenti učitelství měli dozvědět v průběhu studia obecných psychologických a pedagogických disciplín nebo v průběhu studia oborových didaktik. Problémem bývá jejich praktická realizace. Opomíjen bývá právě vlastní prožitek vhodné výukové metody nebo postupu v rámci seminářů. V příspěvku vycházíme z toho, že implementace efektivních výukových strategií učitele matematiky do školní praxe je významně ovlivněná mírou užívání těchto metod v rámci jeho pregraduální přípravy. Hlavním cílem příspěvku je identifikovat výukové metody používané v matematických disciplínách při přípravě budoucích učitelů matematiky 1. a 2. stupně ZŠ na katedře matematiky PdF UP. Dílčím cílem je navrhnout ve vybraných případech možnosti užívání efektivnějších metod s cílem zkvalitnit pregraduální přípravu budoucích učitelů.

Klíčová slova: učitel, matematika, výuková metoda, pregraduální příprava

Zveřejněno: 26. září 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
DOFKOVÁ, R., BÁRTEK, K., FAČEVICOVÁ, K., HODAŇOVÁ, J., LAITOCHOVÁ, J., NOCAR, D., UHLÍŘOVÁ, M., & ZDRÁHAL, T. (2017). IDENTIFIKACE VÝUKOVÝCH METOD POUŽÍVANÝCH PŘI PŘÍPRAVĚ BUDOUCÍCH UČITELŮ MATEMATIKY. Trends in education10(1), 21-27. doi: 10.5507/tvv.2017.004
Stáhnout citaci

Reference

  1. Grecmannová, H., Urbanovská, E., & Novotný, P. (2001). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex.
  2. Holotová, V. (2012). Otevřené vyučování jako jedna z moderních metod. Dostupné z http://clanky.rvp.cz/clanek/c/s/15137/OTEVRENE-VYUCOVANI-JAKO-JEDNA-Z-MODERNICH-METOD.html/
  3. Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Gradapublishing.
  4. Maňák, J., & Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.
  5. Zormanová, L. (2012). Výukové metody v pedagogice. Praha: GradaPublishing.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.