Trendy ve vzdělávání, 2017 (roč. 10), číslo 1
TVV 2017, 10(1):28-34 | DOI: 10.5507/tvv.2017.005
STUDENT MATEMATICKÝCH DISCIPLÍN PRVNÍHO ROČNÍKU UČITELSTVÍ – JEHO OBAVY A OČEKÁVÁNÍ
- Katedra matematiky, Pedagogická fakulta UP
Všeobecně se usuzuje, že kvalita učitelů, a tedy i kvalita edukačních procesů ve školách, je podmiňována tím, jací studenti se o studium učitelských oborů ucházejí. V České republice existuje pro uchazeče několik společných dlouhodobě potvrzených charakteristik: mezi zájemci o učitelské studium vysoce převažují ženy; pro značnou část studentů je studium na pedagogické fakultě pouze alternativa k preferovanému oboru, postoje budoucích učitelů k vlastní profesi jsou diferencované (podle pohlaví apod.), mezi uchazeči existují regionální rozdíly apod. Výše uvedené body můžeme ještě doplnit tezemi, které se často o studentech, kteří si vybírají studium učitelství, tradují: studium učitelství je často pro studenty druhá volba bez toho, že by chtěli vykonávat učitelství jako profesi; studium učitelství je považováno za zdánlivě snazší; významná část studentů učitelství po skončení studia profesi nevykonává. Cílem příspěvku je tedy charakterizovat vztah studentů učitelských oborů na katedře matematiky k jejich studiu matematiky bezprostředně po nastoupení na pedagogickou fakultu.V příspěvku jsou představeny výsledky výzkumu mezi 134 studenty prvních ročníků v zimním semestru akademického roku 2016/2017 se zaměřením na jejich očekávání od budoucího studia matematických disciplín.
Klíčová slova: učitel, učitelství, matematika, budoucí učitel matematiky, pedagogická fakulta
Zveřejněno: 26. září 2017 Zobrazit citaci
Reference
- Dofková, R. (2016). Přesvědčení o připravenosti budoucích učitelů matematiky jako didaktická výzva primárního vzdělávání. Olomouc: VUP, 2016.
Přejít k původnímu zdroji...
- Krpec, R. (2015). Matematická komponenta v přípravě budoucích učitelů 1. stupně ZŠ na Ostravské univerzitě z pohledu absolventů. Studia ScientificaFacultatisPaedagogicae, č. 2, 2015.
- Průcha, J. (2002). Učitel: Současné poznatky o profesi. Praha: Portál.
- Kyriacou, Ch., Hultgren, A.&Stephensen, P. (1999). Student teachers' motivation to become a secondaryschoolteacher in England and Norway. TeacherDevelopment, 3 (3), pp. 373 - 381.
- Milson, A. J. (2003).Teachers' senseofefficacyfortheformationofstudents' character. JournalofResearch in CharacterEducation, 1 (2), pp. 90-106.
- Ryang, D. (2010).TheDevolpmentoftheMathematicsTeachingSelf-EfficacyScalesforKoreanElementary and SecondaryPreserviceTeachers. Dissertation thesis, Alabama, pp. 140.
- Straková, J., Spilková, V.&Friedlaenderová, H. et al. (2014). Profesní přesvědčení učitelů základních škol a studentů fakult připravujících budoucí učitele. Pedagogika, 64 (1), pp. 34 - 65.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.