Trendy ve vzdělávání, 2017 (roč. 10), číslo 1
TVV 2017, 10(1):87-94 | DOI: 10.5507/tvv.2017.012
MOŽNOSTI A MEZE VÝUKY O ELEKTROTECHNICE NA ZÁKLADNÍCH ŠKOLÁCH
- Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP
Příspěvek se zabývá otázkami, kam a jak směřovat didaktickou transformaci elektrotechnického oboru, aby tato byla v souladu s cíli základního vzdělávání, tj. aby si žáci vytvořili, na úrovni odpovídající jejich schopnostem, dovednostem a učebním předpokladům, klíčové i odborné kompetence. Cílem příspěvku je podat určitý i když omezený vhled do problematiky přípravy žáků v elektrotechnické oblasti na základních školách. Jaké možnosti zařazení témat jsou dány a co je pro ně limitující – v oblasti elektrotechniky je koncepce didaktického zprostředkování jeho vzdělávacích obsahů charakteristická širokou různorodostí. Tato různorodost musí však být při výběru vzdělávacích obsahů podložená možnostmi žáka. Didaktické zprostředkování vzdělávacích obsahů nás nutí vyhovět požadavkům definovaným v kurikulárních dokumentech, zároveň je však nezbytné zapojit požadavky i ostatních aktérů a činitelů ovlivňujících proces vzdělávání, tj. požadavky praxe na kvalitní přípravu žáka. Tyto dvě oblasti však bohužel na sebe mnohdy ve vzdělávací praxi naráží.
Klíčová slova: učení; elektrotechnika; základní škola; rámcový vzdělávací program; technická výchova
Zveřejněno: 26. září 2017 Zobrazit citaci
Reference
- Belz, H. (2001) Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál.
- Dostál, J. a Prachagool, V. (2016) Technické vzdělávání na křižovatce - historie, současnost a perspektivy. Journal of Technology and Information Education. Volume 8, Issue 2.
Přejít k původnímu zdroji...
- Heřmanová, J. a Macek, M. (2009) Metodika pro podporu tvorby školního vzdělávacího programu ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání. 2. akt. a rozš. vyd. Praha: MŠMT.
- Kropáč, J. (2004) Didaktika technických předmětů: vybrané kapitoly: Určeno pro posluchače. aprobace technické výchovy a pedagogické fakultě Univerzity Palackého. Olomouc: VUP.
- Kropáč, J. a Chráska, M. (2004) Výchova v obecně technických předmětech. Olomouc: VUP
- Mitcham, C. (1994) Thinking through technology. The path between engineering and philosophy. Chicago: Chicago University.
Přejít k původnímu zdroji...
- RVP (2005) Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávaní [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický (http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf)
- SVP 2020 (2014) Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020 [online]. Praha: MŠMT (http://www.msmt.cz/ministerstvo/strategie-vzdelavaci-politiky-2020)
- Škára, I. (1996) Technika a základní všeobecné vzdělání. Brno: Masarykova univerzita.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.