Trendy ve vzdělávání, 2017 (roč. 10), číslo 1
TVV 2017, 10(1):145-151 | DOI: 10.5507/tvv.2017.020
GEOMETRICKÁ PŘEDSTAVIVOST STUDENTŮ TECHNICKÝCH OBORŮ
- Katedra matematiky, Pedagogická fakulta UP, Katedra technologií a materiálového inženýrství, Fakulta výrobních technologií a managementu UJEP, Katedra matematiky, Pedagogická fakulta UP,
Negativním fenoménem současné vzdělanostní společnosti je nízká úroveň geometrické prostorové představivosti. Pro vysokoškolské studenty technických oborů to nemusí znamenat jenom větší problémy při samotném studiu, ale může se to projevit i jako limitující faktor v jejich případné tvůrčí činnosti v budoucím zaměstnání. K řešení této situace je třeba provést důkladnou analýzu úrovně představivosti a navrhnout způsob a metody, jak tuto úroveň zvýšit. Vyjdeme-li z nejnovějších výzkumů odborníků na vzdělávání předškoláků a nejmladších školáků, které poukazují na skutečnost, že vlivem ICT technologií manuální zručnost dětí rapidně klesá, nabízí se myšlenka, že i v případě geometrické představivosti analyzované skupiny může hrát roli skutečnost, že vlivem ICT technologií se vysokoškolští studenti setkávají stále častěji jen s 3D animacemi prostorových těles namísto klasických fyzických modelů. Na základě analýzy úrovně geometrické představivosti byly k rozvoji této představivosti navrženy metody založené na zkoumání grup zákrytových pohybů různých těles, tedy speciálních podgrup symetrických grup. Klíčovým prvkem je zde kompozice těchto pohybů, které jsou interpretovány schématy ve vhodném digitálním prostředí, které umožňuje tyto pohyby realizovat. Byly sestrojeny grupy zákrytových pohybů vybraných těles v prostředí MS Excel. Byl realizován pilotní e-learningový kurz „Rozvíjení geometrické představivosti vysokoškolských studentů technických oborů“. Bylo provedeno testování a následné vyhodnocení výsledků testů zkoumajících geometrickou představivost studentů technických oborů. Výsledky testování neukázaly, že zkoumání grup zákrytových pohybů různých těles signifikantně ovlivňuje úroveň geometrické představivosti vysokoškolských studentů technických oborů. Tento výsledek byl do jisté míry očekáván. V dalším výzkumu se autoři zaměří na práci s fyzickými, nikoliv virtuálními, 3D modely
Klíčová slova: geometrická představivost, prostorová představivost, 3D model, 3D animace
Zveřejněno: 26. září 2017 Zobrazit citaci
Reference
- Blažek, J., Koman, M., Vojtášková, B. (1985). Algebra a teoretická aritmetika, II. díl. Praha-EU: SPN. 258 p.
- Dobelis, M., Leja, E., Veide, G. (2008). Development of Spatial Imagination Abilities in Mechanical Engineering Studies. In Proceedings of the 13th International Conference on Geometry and Graphics, Dresden - EU: ER ZSCHLAG GbR. pp. 1-8.
- Leopold, C., Górska, R., Sorby, S., A. (2001). International Experiences in Developing the Spatial Visualization Abilities of Engineering Students. Journal for Geometry and Graphics. Volume 5., No. 1. pp. 81-91.
- Puchýřová, J., Zvoníčková, V. (1993). Utváření a testování prostorové představivosti. In Moderní metody výuky matematiky pro inženýry s použitím počítačové podpory - grant č. 6. Brno - EU: FS VUT v Brně.
- Nezvalová, D., Molnár, J. (2006). Provide Motivation Through Exciting Material in Mathematics and Science. Unit Descriptors. Olomouc - EU: Univerzita Palackého v Olomouci. 124 p.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.