Trendy ve vzdělávání, 2020 (roč. 13), číslo 1

TVV 2020, 13(1):35-42 | DOI: 10.5507/tvv.2020.004

ROZVOJ TECHNICKÉ GRAMOTNOSTI ZA POMOCÍ POČÍTAČEM ŘÍZENÝCH STROJŮ

SIMBARTL Petr, HONZÍKOVÁ Jarmila, KROTKÝ Jan
Katedra matematiky, fyziky a technické výchovy. Fakulta pedagogická Univerzitní 2732/8, 301 00
Plzeň, Česká republika

Příspěvek se zabývá použitím 3D tiskáren a laserového plotteru na ZŠ. Diskutují se zde možnosti využití a problematika spojená se samotným využíváním těchto zařízení. Cena těchto technologií se snižuje a je tak snadněji dostupná pro základní školy. Využití zařízení nebrání ani RVP a celé je to začleněné do STEM či STEAM vzdělávání. Z pilotáže se zjistilo, že po krátkém zaškolení nedělá dětem problém vytvoření 3D objektu v základním programu pro 3D grafiku. Tyto počítačem řízené stroje nabízí tak pro ZŠ velmi dobré mezipředmětové propojení. Každý z těchto přístrojů má však svá specifika při používání, na která v příspěvku upozorňujeme.

Klíčová slova: CNC, laserový plotr, 3D tiskárna, STEAM

Vloženo: 11. prosinec 2019; Přijato: 15. duben 2020; Zveřejněno online: 18. květen 2020; Zveřejněno: 1. listopad 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
SIMBARTL, P., HONZÍKOVÁ, J., & KROTKÝ, J. (2020). ROZVOJ TECHNICKÉ GRAMOTNOSTI ZA POMOCÍ POČÍTAČEM ŘÍZENÝCH STROJŮ. Trends in education13(1), 35-42. doi: 10.5507/tvv.2020.004
Stáhnout citaci

Reference

  1. Berkeihiser, M. & Dori R. (2013). Bringing STEM to Life. Technology and EngineeringTeacher, - Reston - USA: 72(5), pp. 21-24 Department for Education. (2013). 3D Printers in Schools: uses in the Curriculum - Enriching the Teaching of STEM and Design Subjects. London. Online: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/251439/3D_printers_ in_schools.pdf
  2. Dostál, J. (2018). Podkladová studie: Člověk a [http://www.nuv.cz/file/3517_1_1]. Retrieved from http://www.nuv.cz/file/3517_1_1/
  3. Ferrari, A. (2012). Digital Competence in Practice: An Analysis of Frameworks. Luxembourg, European Commission, Online: http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC68116.pdf
  4. Krotký, J. (2017). Specifika vzdělávací oblasti Člověk a svět práce z hlediska potenciálu pro rozvoj digitální gramotnosti. Journal of Technology and Information Education, roč. 9, č. 2, s. 155-169. ISSN: 1803-537X Přejít k původnímu zdroji...
  5. Krotký, J., Honzíková, J. & Moc, P. (2016). Deformation of print PLA material depending on the temperature of reheating printing pad. Manufacturing Technology, 2016, roč. 16, č. 1, s. 136-140. ISSN: 1213-2489 Přejít k původnímu zdroji...
  6. Rasinen, A., Virtanen, S., Endepohls-Ulpe, M., Ikonen, P., Ebach, J., & Stahl-von Zabern, J. (2009). Technology education for children in primary schools in Finland and Germany: different school systems, similar problems and how to overcome them. International Journal Of Technology And Design Education, 19(4), 367-379. http://dx.doi.org/10.1007/s10798-009-9097-5 Přejít k původnímu zdroji...
  7. Renmei, X. & Flowers J. (2015). Integrating Rapid PrototypingintoGraphic Communications. Technology and EngineeringTeacher. Reston - USA: 75(3), pp.14-18
  8. Sikorová, Zuzana & Barot, Tomáš & Vaclavik, Marek & Cervenkova, Iva. (2019). Czech University Students' Use of Study Resources in Relation to the Approaches to Learning. The New Educational Review. 56. 114-123. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.