Trendy ve vzdělávání, 2024 (roč. 17), číslo 1

TVV 2024, 17(1):5-19 | DOI: 10.5507/tvv.2024.004

ONLINE RISKS AND THEIR PREVENTION AS A SUBJECT MATTER OF CURRENT PARENTHOOD

Stanislava Svoboda Hoferková, Václav Bělík, Martin Knytl
University of Hradec Králové, Faculty of Education, Institute of Social Studies

The aim of this article is to focus on a risky behaviour in cyber environment and its prevention as the family’s point of view. The family is often not only the actor who should solve the problem, but it is also often the participant in creating this risky phenomenon. It is the task of the family to react on changes in the society and to develop competence to perform the prevention. This task does not represent any easy challenge for the parents as the development of cyberspace and ICT is significant. It is exceedingly problematic to be informed about the activities of children and young people in cyberspace. The research introduced below presents partial results of the research focusing on parent awareness of online risks. The main problem focusing on parent awareness of risky behaviour of their children was set for the research, as well as their awareness of practical implementation of prevention at schools, including the concerns parents frequently have. A quantitative research strategy was chosen. It was decided to use a questionnaire including a knowledge part as the most appropriate method. Parents who have at least one child attending a primary school represent the target of observation. The results of the research can be found in this article.

Klíčová slova: Online risks, cyberspace, prevention, role of parents.

Vloženo: 27. červen 2023; Revidováno: 27. červen 2023; Přijato: 22. září 2024; Zveřejněno: 1. prosinec 2024  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hoferková, S.S., Bělík, V., & Knytl, M. (2024). ONLINE RISKS AND THEIR PREVENTION AS A SUBJECT MATTER OF CURRENT PARENTHOOD. Trends in education17(1), 5-19. doi: 10.5507/tvv.2024.004
Stáhnout citaci

Reference

  1. BĚLÍK, Václav a HOFERKOVÁ, Stanislava. Prevence rizikového chování žáků z pohledu pedagogů. Hradec Králové: Gaudeamus, 2018. 142 p. ISBN 978-80-7435-726-8.
  2. BLINKA, Lukáš a ŠEVČÍKOVÁ, Anna. Rodičovská mediace používání internetu u dětí. In: ŠEVČÍKOVÁ, Anna a kol. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada, 2014, p. 161-173. ISBN 978-80-247-5010-1.
  3. ČERNÁ, Alena et al. Kyberšikana: Průvodce novým fenoménem. Praha: Grada, 2013. 152 p. ISBN 978-80-247-4577-0.
  4. DULOVICS, Mário. Riziko vzniku mediálnych závislostí u žiakov základných a stredných škôl a možnosti ich prevencie z aspektu profesie sociálneho pedagóga. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, Pedagogická fakulta, 2012. 94 p. ISBN 978-80-557-0424-1.
  5. HULANOVÁ, Lenka. Internetová kriminalita páchaná na dětech: psychologie internetové oběti, pachatele a kriminality. Praha: Triton, 2012. 191 p. ISBN 978-80-7387-545-9.
  6. JIRÁK, Jan a KÖPPLOVÁ, Barbara. Masová média. 2., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2015. 392 p. ISBN 978-80-262-0743-6.
  7. KOLOUCH, Jan. CyberCrime. Praha: CZ.NIC, z.s.p.o., 2016. 521 p. ISBN 978-80-88168-15-7.
  8. KOPECKÝ, Kamil et al. Rizikové formy chování českých a slovenských dětí v prostředí internetu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 170 p. ISBN 978-80-244-4868-8. Přejít k původnímu zdroji...
  9. KOPECKÝ, Kamil. Jste rodiče? A jste aktivní v prostředí internetu? Možná i vy provozujete sharenting. E-bezpeci.cz [online]. 2019 [cit. 2020-05-05]. Available from: https://www.e-bezpeci.cz/index.php/rodicum-ucitelum-zakum/1405-jste-rodice-a-jste-aktivni-v-prostredi-internetu-mozna-i-vy-provozujete-sharenting.
  10. KREJČÍ, Matěj. DigiDetox: jak na digitální minimalismus. Praha: Pointa, 2019. 217 p. ISBN 978-80-88335-42-9.
  11. KREJČÍ, Veronika. Pravidla bezpečného používání internetu pro rodiče. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 21 p.
  12. MÜLLER, Jan. Zlatá střední cesta digitálním světem. In: DOČEKAL, Daniel et al. Dítě v síti: manuál pro rodiče a učitele, kteří chtějí rozumět digitálnímu světu mladé generace. Praha: Mladá fronta, 2019, p. 13-23. ISBN 978-80-204-5145-3.
  13. SAK, Petr. České kybergenerace mládeže. Parlamentnilisty.cz [online]. 2016 [cit. 2020-05-05]. Available from: https://www.parlamentnilisty.cz/arena/nazory-a-petice/Petr-Sak-Ceske-kybergenerace-mladeze-442368.
  14. ŠEVČÍKOVÁ, Anna a kol. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada, 2014. 184 p. ISBN 978-80-247-5010-1.
  15. UHLS, Yalda T. Mediální mámy a digitální tátové: rady, které na internetu nenajdete. Translated by Pavla LE ROCH. Praha: Portál, 2018. 240 p. ISBN 978-80-262-1317-8.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.