Trendy ve vzdělávání, 2012 (roč. 5), číslo 1

TVV 2012, 5(1):604-607

KOMUNIKAČNÍ MODELY VE VÝUCE A UČENÍ S POUŽITÍM DIGITÁLNÍCH ZÁZNAMŮ

TVARŮŽKA Václav
Katedra technické a pracovní výchovy,, Pedagogická fakulta OU, Českobratrská 16 Ostrava 1, ČR,

Používání vizuálních záznamů ve výuce je specifickým modelováním. Problém modelování spočívá ve vytváření schématického světa, který je zpravidla "zjednodušením" reality. Model vždy pozměňuje reálnou skutečnost, jednak tím, že zjednodušuje, odkazuje na minulost, či představuje svět takový "jaký má být" tedy jako určitý ideál. V běžných pedagogických situacích učitel žákům sděluje informace, které podepírají modely digitálních vizuálních záznamů. Vizuální záznamy však dokáží zprostředkovat nejen věci konkrétně představitelné, ale rovněž se podílí na vytváření "myšlenkových modelů" a hodnot ryze abstraktních. Tento článek popisuje jednotlivé modely tak, jak se s nimi setkáváme v pedagogické práci.

Klíčová slova: vizuální záznam, komunikační model, vyučovací proces.

Zveřejněno: 1. červenec 2012  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
TVARŮŽKA, V. (2012). KOMUNIKAČNÍ MODELY VE VÝUCE A UČENÍ S POUŽITÍM DIGITÁLNÍCH ZÁZNAMŮ. Trends in education5(1), 604-607
Stáhnout citaci

Reference

  1. BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi. Ostrava: Amosium servis, 1992.
  2. CHRÁSKA, M. a kol. Měnící se role učitele a žáka v nastupující informační společnosti ve vztahu k požadavkům státní koncepce informační politiky. Olomouc: Votobia, 2006. 213 s. ISBN 80-7220-250-X.
  3. JIRÁK, J. KÖPPLOVÁ, B. Media a společnost. Portál, s. r. o., Praha 2003. 208 s. ISBN 80-7178-697-7.
  4. LAWESSWELL, H. The structure and Function of Comunication in Society. In: Bryson, L. (ed.). The Comunication of Ideas. 1948. New York: Harper, s. 32-51.
  5. SHANNON, C. E. A Mathematical Theory of Communication. Dostupné z http://plan9.bell-labs.com/cm/ms/what/shannonday/shannon1948.pdf.
  6. MCQUAIL, D., McQuail's Mass Communication Theory. SAGE, 2010. ISBN 1849202923.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.