Trendy ve vzdělávání, 2015 (roč. 8), číslo 1

TVV 2015, 8(1):44-53 | DOI: 10.5507/tvv.2015.002

PŘÍSPĚVEK K TEORII ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ

DOSTÁL Jiří
Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40, Olomouc, ČR

Teorie řešení problémů je na mezinárodním poli dlouhodobě vědeckým zájmem, především v rámci psychologie, avšak i pedagogiky, kde se do popředí dostává výzkum možností rozvoje kompetencí spojených s řešením problémů. Článek proto navazuje na práce předních teoretiků v oblasti psychologie zaměřených na teorii řešení problémů. Provádí analýzu již publikovaných poznatků, komparuje je a kriticky hodnotí za účelem vytvoření báze odpovídající současnému stavu poznání. Ve svém úvodní části se věnuje pojmu problém a jeho vymezení definicí. Dále se věnuje problémovým situacím a okolnostem, které problém doprovázejí a projevují se při jeho řešení. Stěžejní částí článku je analýza procesu řešení problému. Podrobněji specifikuje související pojmy, mj. schopnost problém vnímat, vnímatelnost problému, ochota problémem se zabývat, ochota problém řešit, uvědomění si existence problémové situace, strategie řešení problému.

Klíčová slova: problém, řešení problému, definice, psychologie, vzdělávání.

Zveřejněno: 1. červenec 2015  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
DOSTÁL, J. (2015). PŘÍSPĚVEK K TEORII ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ. Trends in education8(1), 44-53. doi: 10.5507/tvv.2015.002
Stáhnout citaci

Reference

  1. BLECH, C. & J. FUNKE (2010). You cannot have your cake and eat it, too: How induced goal conflicts affect complex problem solving, Open Psychology Journal 3, 42-53. Přejít k původnímu zdroji...
  2. DUNCKER, K. (1945). On problem solving. Psychological Monographs, 58. Přejít k původnímu zdroji...
  3. FUNKE, J. & P. A. FRENSCH (2007). Complex problem solving: The European perspective - 10 years after, in D. H. Jonassen (ed.), Learning to Solve Complex Scientific Problems, Lawrence Erlbaum, New York, 25-47. Přejít k původnímu zdroji...
  4. FUNKE, J. (2010). Complex problem solving: A case for complex cognition? Cognitive Processing, Vol. 11, 133-142. Přejít k původnímu zdroji...
  5. KLIEME, E. (2004). Assessment of cross-curricular problem-solving competencies, in J. H. Moskowitz, M. Stephens (eds.), Comparing Learning Outcomes. International Assessment and Education Policy, Routledge Falmer, London, 81-107.
  6. Koncepční rámec řešeni problémů PISA 2012. ČŠI: Praha
  7. KUPISIEWICZ, Cz. (1964). O efektívnosti problémového vyučovania. Bratislava: SPN.
  8. LESH, Richard a Judith s. ZAWOJEWSKI, (2007). Problem solving and modeling. In: The Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning (2nd ed.): a Project of the National Council of Teachers of Mathematics. Editor Frank K. Lester. Reston, Virginia: Information Age Publishing, Charlotte, North Carolina, s. 763 - 804. ISBN 9781593115876.
  9. LERNER, I. J. (1986). Didaktické základy metod výuky. Praha: SPN.
  10. LINHART, J. (1976). Činnost a poznávání. Academia. Praha.
  11. LINHART, J. (1982). Základy psychologie učení. Praha: SPN.
  12. MAŤUŠKIN, A. M. (1973). Problémové situácie v myslení a vo vyučování. Bratislava: SPN.
  13. MAYER, R. E. & M. C. Wittrock (1996). Problem Solving Transfer, in R. Calfee, R. Berliner (eds.), Handbook of Educational Psychology, Macmillan, New York, 47-62.
  14. MAYER, R. E. (1990). Problem solving, in W. M. Eysenck (ed.), The Blackwell Dictionary of Cognitive Psychology, Basil Blackwell, Oxford, 284-288.
  15. MAYER, R. E. (1998). Cognitive, metacognitive, and motivational aspects of problem solving, Instructional Science, Vol. 26, 49-63. Přejít k původnímu zdroji...
  16. NAKONEČNÝ, M. (1998). Základy psychologie. Praha: Academia.
  17. OKOŇ, W. (1966) K základům problémového učení. Praha: SPN.
  18. Problem Solving for Tomorrow's World. 2004. OECD: Paris.
  19. REEFF, J.-P., A. ZABAL & C. BLECH (2006). The Assessment of Problem-Solving Competencies: A Draft Version of a General Framework, Deutsches Institut für Erwachsenbildung, Bonn.
  20. The PISA 2003 Assessment Framework: Mathematics, Reading, Science and Problem Solving Knowledge and Skills. OECD: Paris.
  21. WIRTH, J. & E. KLIEME (2004). "Computer-based assessment of problem solving competence", Assessment in Education: Principles, Policy and Practice, Vol. 10, No. 3, 329- 345. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.