Trendy ve vzdělávání, 2015 (roč. 8), číslo 1
TVV 2015, 8(1):113-119 | DOI: 10.5507/tvv.2015.005
PŘÍSPĚVEK OBECNĚ TECHNICKÉHO PŘEDMĚTU K PROBLEMATICE KARIÉROVÉHO ROZHODOVÁNÍ ŽÁKŮ ZÁKLADNÍCH ŠKOL
- Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5,
Příspěvek se zabývá možnostmi podpory kariérového rozhodování v rámci realizace výuky obecně technického předmětu. Vzdělávací oblast Člověk a svět práce přispívá k problematice volby další vzdělávací a profesní dráhy žáků jednak přímo - umožňuje žákům poznání vybraných profesí, jednak nepřímo - rozvíjením souboru měkkých dovedností, mezi něž patří také sebeúčinnost a sebehodnocení. Ty jsou nezbytné pro úspěšnou volbu další vzdělávací cesty tak, aby tato byla v souladu s možnostmi a schopnostmi žáků.
Klíčová slova: Vzdělávací oblast Člověk a svět práce, technická výchova, kariérové rozhodování, volba povolání, faktory kariérového rozhodování, sebepojetí, sebeobraz, překážky v procesu volby povolání.
Zveřejněno: 1. červenec 2015 Zobrazit citaci
Reference
- BALCAR, J., HAVLENA, J. a HLAĎO, P. Zvolil jsem si techniku. Proč?: faktory výběru studijního oboru a střední školy [CD-ROM]. Vyd. 1. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2011. Požadavky na systém: Acrobat Acrobat Reader. ISBN 978-80-7375-484-6.
- CORSINI, R. J. a OZAKI, B. D. (1984). Encyklopedia of Psychology: Volume 1. New York: John Willey and Sons. 481 p. ISBN 978-0-4715-5819-4.
- DUISMANN, G. H. Didaktische Konzepte zur Auswahl von Lerngegenständen. Unterricht - Arbeit + Technik, Nr. 37, 2008, s. 65. ISSN 1438-8987.
- FRIEDMANN, Z. Profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich uplatnění na trhu práce: Professional assessment to students with special educational needs and their success at the job market. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 314 s. ISBN 978-802-1056-022.
- FRIEDMANN, Z. et al. Specifika profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich pracovní uplatnění = Professional orientation of pupils with special educational needs and their job opportunities. 1. vyd. Brno: Paido, 2012. 232 s. ISBN 978-80-7315-236-9.
- GATI, I., M. KRAUSZ a S. H. OSIPOV. A Taxonomy of Difficulties in Career Decision Making. Joournal of Counseling Psychology, 1996, Vol. 62, No. 1, s 11-25.
Přejít k původnímu zdroji...
- Průvodce kariérou pro školy: zpráva o efektivním kariérovém poradenství. Editor Nora Gikopoulou. Praha: Dům zahraničních služeb pro Centrum Euroguidance, 2012, 195 s. ISBN 978-80-87335-40-6.
- GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. a NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: HANEX, 2000. ISBN 80-85783-28-2.
- HLAĎO, P. Profesní orientace adolescentů: poznatky z teorií a výzkumů. Vyd. 1. Brno: Konvoj, 2012, 131 s. Monografie (Konvoj), sv. 4. ISBN 978-807-3021-641.
- HLAĎO, P. Rozhodování žáků absolventských ročníků základních škol o další vzdělávací a profesní dráze: analýza na základě dotazníkového šetření a ohniskových skupin. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2013, 358 s. Monografie. ISBN 978-807-3758-745.
- HLAĎO, P. a P. DRAHOŇOVSKÁ. Rozhodování žáků základních a středních škol o dalším studiu a práci v pohledu žáků i jejich rodičů, Národní ústav odborného vzdělávání. Kariérové poradenství [online]. Praha, 2012 [cit. 2015-03-15]. Dostupné z: http://www.nuov.cz/uploads/Vzdelavani_a_TP/KP_Volba_zaci_rodice_pro_www.pdf.
- HŘEBÍČEK, L. Teorie kariérního vývoje a kariérního poradenství: studijní text [on-line]. Masarykova univerzita, 2001. [cit. 2015-03-16] Dostupný z: http://vychova-vzdelavani.cz/download/teoriekariera.pdf.
- CHRÁSKA, M. a POLÁCHOVÁ, A. Preference jednotlivých témat a tematických oblastí v předmětu praktické činnosti u učitelů a jejich žáků - výsledky výzkumu. In Technika - informatyka - edukacja. Teoretyczne i praktyczne problemy edukacji technicznej. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, 2005, s. 84-88. ISBN 83-88845-56-X.
- KOŠČO, J. et al. (1987) Poradenská psychológia. Bratislava: SPN. 448 s.
- KROPÁČ, J. a CHRÁSKA, M. Výchova v obecně technických předmětech. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2004. 190 s. ISBN 80-244-0897-X.
- OSIPOW, S. H. (1968). Theories of Career Development. New York: Appleton-Century-Crofts. 259 p.
- OSIPOW, S. H. (1990). Convergence in Theories of Carrer Choice and Development: Review and Prospect. Journal of Vocational Behavior, 36 (2), 122-131. ISSN 0001-8791.
Přejít k původnímu zdroji...
- PAJARES, F. Self-efficacy během dětství a adolescence. Doporučení pro učitele a rodiče [online]. Dostupné z: http://self-efficacy.webnode.cz/clanky/
- PRŮCHA, J., E. WALTEROVÁ aj. MAREŠ. Pedagogický slovník. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 322 s. ISBN 8071787728.
- PUGNEROVÁ, M. Profesionální orientace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 57 s. Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia. ISBN 80-244-1198-9.
- SLAVÍK, J., T. JANÍK, J. JARNÍKOVÁ a J. TUPÝ. Zkoumání a rozvíjení kvality výuky v oborových didaktikách: metodika 3A mezi teorií a praxí. Pedagogická orientace, 2014, roč. 24, č. 5, s. 721-752. ISSN 1805-9511.
Přejít k původnímu zdroji...
- SUPER, D. E. A Life-Span, Life-Space Approach to Carrer Development. In BROWN, D. et al. Career Choice and Development. New York: Jossey-Bass, 1996, s. 197-261. ISBN 0-7879-5741-0.
- TRHLÍKOVÁ, J. (2012). Předčasné odchody ze vzdělávání na středních školách. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. Dostupné z http://www.nuv.cz/predcasne-odchody-ze-vzdelavanina-strednichskolach
- VENDEL, Š. Kariérní poradenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 224 s. Psyché (Grada). ISBN 978-80247-1731-9.
- WALTEROVÁ, E. a kol. Přechod žáků ze základní na střední školu: pohledy z výzkumů. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. 107 s. ISBN 978-80-7315-179-9.
- WEINRACH, S. G. (1979). Career Counseling: Theoretical and Practical Perspectives. New York: McGraw-Hill. 366 p. ISBN 0-07-069017-0.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.