Trendy ve vzdělávání, 2015 (roč. 8), číslo 1
TVV 2015, 8(1):132-136
PSYCHOMOTORICKÉ DOVEDNOSTI JAKO SOUČÁST POLYTECHNICKÉ VÝCHOVY
- Katedra matematiky, fyziky a technické výchovy, Fakulta pedagogická ZČU v Plzni, Klatovská 51, 30614 Plzeň, ČR
Článek seznamuje čtenáře s pojmem polytechnická výchova. Ukazuje vývoj psychomotorických dovedností od útlého věku až po 1. stupeň základní školy. Tento vývoj je prezentován na dvou úlohách - vystřihování a skládání z papíru. Tyto dvě úlohy jsou součástí rozsáhlejší testovací baterie, která slouží ke zjištění úrovně psychomotorických dovedností.
Klíčová slova: psychomotorické dovednosti, polytechnická výchova, výzkum.
Zveřejněno: 1. červenec 2015 Zobrazit citaci
Reference
- BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Rozvoj grafomotoriky: jak rozvíjet kreslení a psaní. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0977-9.
- ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001.
- DERSTVENŠEK, H. Project work from the Idea to the Product - PRODUCING A WHEELBARROW MADE OF WOOD. In Technical creativity in schools curricula with the form of project learning. From Idea to the Product. Zbornik prispevkov procedings - 9th International Science Symposium. Portorož, Slovenia: Združenie pedagogov technične ustvarjalnosti Slovenije: Ljubljana, Somaru, 2011. s. 572 - 579. ISBN 978-961-6728-19-5.
- HONZÍKOVÁ, J.; JANOVEC, J. Problematika osvojování psychomotorických dovedností. In Journal of Technology and Information Education, 2012, 4(1), s. 34-39. ISSN 1803-537X.
Přejít k původnímu zdroji...
- HONZÍKOVÁ, J.; SOJKOVÁ, M. Tvůrčí technické dovednosti. Plzeň: ZČU, 2014. 134 s. ISBN 978-80-261-0412-4.
- JANOVEC, J.; HONZÍKOVÁ, J. Conceptual and Methodical Procedures of Psychomotor Learning. In Computer and Information Science. Canada: Canadien Center od Science and Education. Vol. 6., No. 1, Feb. 2013.
Přejít k původnímu zdroji...
- STOWITZOVÁ, M. Vývoj psychomotorických dovedností od útlého věku po základní školu v oblasti práce s papírem. Diplomová práce. Plzeň: ZČU, 2015.
- TOMKOVÁ, V. Technická neverbálna komunikácia. Nitra: UKF, 2013.
- URBAN, K. K. Assessing creativity: The Test for Creative Thinking - Drawwing Production (TCT-DP). International Educanion Journal, 6(2), 272-280. Shannon Research Press, 2005.
- VARGOVÁ, M. Metodika pracovnej výchovy a pracovného vyučovania. Nitra: PF UKF, 2007. ISBN 978-80-8094-171-0.
- WOOLFSON, Richard C. Bystré dítě - předškolák. Praha: Ottovo nakladatelství, s.r.o., 2004. ISBN 80-7360-002-1.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.