Trendy ve vzdělávání, 2015 (roč. 8), číslo 1
TVV 2015, 8(1):217-224
PROBLÉMY ŠTUDENTOV S POCHOPENÍM POJMU LIMITA POSTUPNOSTI
- Katedra přírodních věd, Vysoká škola technická a ekonomická, Okružní 10, 370 01 České, Budějovice, ČR
Pojem limity a hlavne jeho formálna definícia, aj vo svojej najjednoduchšej podobe - ako limita postupnosti - patrí z hľadiska vyučovacieho procesu k náročným a problematickým. U väčšiny študentov ani po absolvovaní kurzu matematickej analýzy nedôjde k úplnému porozumeniu pojmu limita a ich predstava tohto pojmu nezodpovedá korektnej definícii limity. V dôsledku neúplného pochopenia či zabudnutia naspamäť naučenej definície limity postupnosti sa u študentov môžeme stretnúť s ich vlastnými "definíciami" tohto pojmu, ktoré nezodpovedajú obsahu skutočnej definície. V príspevku sme sa snažili identifikovať najčastejšie sa vyskytujúce formulácie, ktoré študenti považujú za správnu definíciu limity postupnosti. V príspevku tiež poukazujeme na možnosť ako týmto nesprávnym predstavám študentov o tomto pojme predchádzať, prípadne ich korigovať.
Klíčová slova: pojem limity, formálna definícia limity postupnosti, matematická analýza.
Zveřejněno: 1. červenec 2015 Zobrazit citaci
Reference
- CORNU, B. Limits. In D. O. Tall (Ed.) Advanced Mathematical Thinking. Dortrecht: Kluwer Academic Publishers, 1991. pp. 153-166. ISBN 978-0-306-47203-9.
- COTTRILL, J. et al. Understanding the limit concept: Beginning with a coordinated process scheme. Journal of Mathematical Behavior. 1996, Volume 15, pp. 167-192. ISSN 0732-3123.
Přejít k původnímu zdroji...
- GÜÇLER, B. Examining the discourse on the limit concept in a beginning-level calculus classroom. Educational Studies in Mathematics. 2012, Volume 82, pp. 439-453. ISSN 15730816. Dostupné z: http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10649-012-9438-2
Přejít k původnímu zdroji...
- ROH, K. H. Students' images and their understanding of definitions of the limit of a sequence. Educational Studies in Mathematics. 2008, Volume 69, pp. 217-233. ISSN 1573-0816. Dostupné z: http://sigmaa.maa.org/rume/crume2011/RUME2011_FinalSchedule_files/ContributedReportsShortPapers/Oehrtman_proceedings.pdf
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.