Trendy ve vzdělávání, 2015 (roč. 8), číslo 1
TVV 2015, 8(1):245-249
EVALUACE ELEKTRONICKÉ A KLASICKÉ UČEBNICE - VARIABILITA VZORKŮ
- Katedra matematiky, fyziky a technické výchovy, Fakulta pedagogická ZČU v Plzni, Klatovská 51, ČR
Autor v předložené části výzkumu porovnává variační koeficienty dat elektronických a klasických učebnic. Elektronické učebnice byly hodnoceny inovovanou metodou J. Průchy (1998) pro měření didaktické vybavenosti učebnice. Data klasických učebnic byla získána metaanalýzou vybraných kvalifikačních prací s tématem didaktické vybavenosti učebnice realizovaných autorem v letech 2009 - 2011. Při porovnání elektronické a klasické učebnice ukazují výsledky na podstatně vyšší variabilitu dat u využití verbálních komponent a aparátu prezentace učiva. Míru variability dat ovlivňují především dva vzorky elektronických učebnic specifického charakteru a struktury.
Klíčová slova: multimediální učebnice, elektronická učebnice, hodnocení učebnice, variabilita.
Zveřejněno: 1. červenec 2015 Zobrazit citaci
Reference
- CARDEN, M. T. J., 2008. E-Books are not books. Conference on Information and Knowledge Management archive. Proceeding of the 2008 ACM workshop on Research advances in large digital book repositories, 2008, Napa Valley, California, USA October 30, 2008.
Přejít k původnímu zdroji...
- ELGROVÁ, M. 2014a. Kritéria výběru multimediálních učebnic. In: Sborník příspěvků z Olympiády techniky Plzeň 2014. Plzeň: ZČU, s. 1-6. 978-80-261-0372-1.
- ELGROVÁ, Michaela. 2014b. Kritéria výběru multimediálních učebnic. Plzeň, 2014. Diplomová práce. Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta pedagogická. Vedoucí práce Mgr. Jan Krotký
- MCLAUGHLIN, J. a D. A. ARBEIDER. Evaluating multimedia-learning tools based on authentic research data that teach biology concepts and environmental stewardship. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 8(1), University of Virginia, 2008, s. 45-64.
- MEZER-BRELIŃSKA, K., SKRZYPCZAK, J. 2012. Ewolucja podręczników szkolnych. Repozytorium Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. : 179-190. Dostupné také z: http://hdl.handle.net/10593/5975
- MIKK, J., Učebnice budoucnost národa. In Maňák, J., Knecht, P., Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 2007
- MIKK, J., LUIK, P. Characteristics of multimedia textbooks that affect post-test scores. Journal of Computer Assisted Learning, Hoboken, Blackwell Publishing Ltd. 2003, Ročník 1, Číslo 19, s. 528-537.
Přejít k původnímu zdroji...
- KRAMÁŘOVÁ, D. Evaluace a komparace učebnic chemie na ZŠ. Zlín, 2009. Disertační práce. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií. Vedoucí práce PhDr. Pavel Opatrný
- KROTKÝ, J. 2015. Nové formy tvorby multimediálních učebnic. Plzeň, 2015. Disertační práce. Západočeská univerzita, Fakulta pedagogická.
- PELOUCHOVÁ, R. Hodnocení didaktických aspektů vybraných školních učebnic. Praha, 2010. Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze, Fakulta přírodovědecká. Vedoucí práce doc. PaedDr. RNDr. Milada Švecová, CSc.
- PRŮCHA, J., Moderní pedagogika. 3. vydání. Praha: Portál, 2005. s. 481, ISBN: 80-7367-047X.
- PRŮCHA, J., Učebnice: teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998
- TANNENBERGROVÁ, P. Analýza didaktické vybavenosti učebnic dějepisu pro 6. a 7. ročník základní školy. Brno, 2011. Disertační práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce prof. PhDr. Jaroslav Vaculík, CSc.
- VRBÍK, V., MICHALÍK, P. Možné užití multimediálních aplikací v eLearningu. In Přístupy k evaluaci eLearningu. Ostrava : Ostravská univerzita. Pedagogická fakulta, 2012, s. 127-141. ISBN: 978-80-7464-121-3
- WEINHÖFER, M. Metody tvorby učebnic zeměpisu pomocí analýzy učebnic zeměpisu. Brno, 2011. Disertační práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.