Trendy ve vzdělávání, 2015 (roč. 8), číslo 1
TVV 2015, 8(1):263-270
VYUŽÍVÁNÍ E-LEARNINGOVÉ STUDIJNÍ OPORY VE FYZIKÁLNÍM PRAKTIKU
- Ústav techniky a automobilové dopravy, Agronomická fakulta MENDELU, Zemědělská 1, 613 00, Brno, ČR
V tomto článku je sledováno využívání animované (e-learningové) studijní opory v předmětech zaměřených na fyziku, konkrétně ve cvičeních/seminářích těchto předmětů. Výukový e-learningový software vytvořený kolektivem pedagogů fyziky na Mendelově univerzitě v Brně je možné využívat jako elektronický pracovní sešit, pomůcku pro domácí přípravu na řešení laboratorních úloh, k prezentaci dataprojektorem v přímé výuce a k examinaci studentů formou didaktických testů. Je dbáno na to, aby byl program validní, usnadnil studium a vzbudil hlubší zájem o fyziku. Cílem učební pomůcky je rovněž zjednodušit výukový proces, a tím dal možnost pedagogům ve větší míře se věnovat všem studentům. Důležitým faktem je ovšem přínos takové opory pro studenty samotné. E-learningová opora může být velmi kvalitní, propracovaná a přínosná, ale pokud nebude studenty akceptována, byly hodiny práce věnované její tvorbě vynaloženy zbytečně. Je proto velice nutné sledovat zpětnou vazbu od studentů, kteří mají možnost tyto opory využívat, následně tyto opory přizpůsobovat dle aktuálních požadavků pedagogů, a především studentů. Velmi vhodné je i to, pokud mají studenti možnost volby mezi několika studijními oporami, jelikož nejsou všichni studenti stejní.
Klíčová slova: E-learning, preference, student, experimentální fyzika.
Zveřejněno: 1. červenec 2015 Zobrazit citaci
Reference
- WIKIPEDIE. E-learning. [Online]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/E-learning.
- Dostál, J. Pedagogická efektivita off-line learningu v celoživotním vzdělávání. In Klady a zápory e-learningu na menších vysokých školách, ale nejen na nich. Praha: SVŠES, 2008, 56-64. ISBN 978-80-86744-76-6
- Kopecký, K. E-learning (nejen) pro pedagogy. Olomouc: Hanex, 2006. ISBN 80-85783-50-9
- Průcha, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. 936 s. ISBN 978-80-7367-546-2
- Klement, M., Chráska, M., Dostál, J., Marešová, H. E-learning - elektronické studijní opory a jejich hodnocení. Olomouc: Gevak, 2012. 341. ISBN 978-80-86768-38-0
- Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. Pedagogický slovník. 6. vyd. Praha: Portál, 2009. 400 s. ISBN 978-80-7367-647-6
- Zounek, J. E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 161 s. ISBN 978-80-210-5123-2
- Kolman, P. (2009). E-learning support for economic-mathematical methods. Acta Universitatis Agriculturae Et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 57(6), 355-360.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kolman, P., Zach, P., & Holoubek, J. (2013). The development of e-learning applications solving problems from graph theory. Acta Universitatis Agriculturae Et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 61(7), 2311-2316.
Přejít k původnímu zdroji...
- Siirak, V., Tint, P., & Traumann, A. (2014). Some practical applications of e-learning in OHS and ergonomics in higher education. Agronomy Research, 12(2), 681-686.
- Tietze, J., & Schmidt, U. (2008). E-learning within horticultural sciences. Acta Horticulturae, 801(1), 687-691.
Přejít k původnímu zdroji...
- Vahedi, L., Razeghi, H., Momeni, J., & Fatemi, I. (2011). Using of E-learning in agricultural education. Advances in Environmental Biology, 5(9), 2973-2976.
- Isǎilǎ, N. (2009). E-learning, a modern way for employees' training. Metalurgia International, 14(SPEC. ISS. 1), 97-100.
- Malo, R. (2009). E-learning business models. E-learningové obchodní modely. Acta Universitatis Agriculturae Et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 57(6), 153-162.
Přejít k původnímu zdroji...
- Jokić, S., Pardanjac, M., Eleven, E., & Durin, S. (2012). Training and development of employees through e-learning. Metalurgia International, 17(4), 157-161.
- Rao, C. P., & Prameela, M. D. (2011). Do medical students prefer e-learning to reading printed textbooks? Current Science, 101(7), 825.
- Eristi, B. (2012). To learn from teachers at school, ideal teacher or e-learning applications from the perspectives of gifted students. Turkish Online Journal of Distance Education, 13(4), 153166.
- Mary, S., Julie, J., & Jennifer, G. (2014). Teaching evidence based practice and research through blended learning to undergraduate midwifery students from a practice based perspective. Nurse Education in Practice, 14(2), 220-224.
Přejít k původnímu zdroji...
- BARTOŇ, S., KŘIVÁNEK, I., SEVERA, L. Fyzika - laboratorní cvičení. 1. vyd. Brno: MZLU Brno, 2005. 98 s. ISBN 80-7157-843-6.
- FILÍPEK, J. a kol.: Laboratorní cvičení z fyziky (ozvučená verze). 1. vyd. Brno: MZLU Brno, 2009. ISBN 978-80-7375-284-2 (aktualizace v roce 2013)
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.