Trendy ve vzdělávání, 2016 (roč. 9), číslo 1
TVV 2016, 9(1):28-36 | DOI: 10.5507/tvv.2016.004
HODNOCENÍ A SEBEHODNOCENÍ ŽÁKŮ PRIMÁRNÍ ŠKOLY V TECHNICKÉ VÝCHOVĚ V GENDEROVÉM KONTEXTU
- 1 Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40, Olomouc, ČR
- 2 Katedra primárního a preprimárního vzdělávání, PdF UP v Olomouci, Žižkovo nám 5 771 40, Olomouc, ČR
Článek se zabývá problematikou hodnocení žáků na primární škole v kontextu technického vzdělávání. Tyto procesy jsou vnímány jako významné jak pro rozvoj osobnostních kvalit, tak pro proces socializace dítěte, jež je deklarována Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání. Hlavním záměrem stati je prezentovat možné genderové rozdíly v hodnocení a sebehodnocení žáků primární školy jako jeden z aspektů ovlivňující rozvoj osobnosti i budoucí profesní orientaci. Vzhledem k celospolečensky sílícím snahám o oživení technických oborů je tato problematika řešena v kontextu výuky technicky zaměřených předmětů na prvním stupni ZŠ (praktické činnosti). Součástí stati je prezentace plánovaného výzkumného šetření, jehož výsledky by umožnily identifikovat možné rozdíly v procesu sebehodnocení žáků. Vzhledem k tomu, že hodnocení učitele je jedním z klíčových faktorů ovlivňující sebehodnocení žáka jedním z dílčích cílů výzkumného šetření je identifikovat možné rozdíly v hodnotících strategiích učitele s ohledem na genderovou příslušnost žáků, charakter sebehodnotících aktivit řízených učitelem a specifika hodnocení v technické výchově na primární škole.
Klíčová slova: gender, hodnocení, sebehodnocení žáků, primární škola, technická výchova
Zveřejněno: 1. červenec 2016 Zobrazit citaci
Reference
- BEYER, S., BOWDEN, E. M. Gender Differences in Self-Perceptions: Convergent Evidence from Three Measures of Accuracy and Bias, In. Personality and Social Psychology Bulletin, v. 23, (1997), 157-172. ISSN 1552-7433
Přejít k původnímu zdroji...
- ČÁSTKOVÁ, P., STOLINSKÁ, D. Sebereflexe žáka v technické výchově na primární škole. In. Trendy ve vzdělávání. HAVELKA, M., CHRÁSKA, M., KLEMENT, M., SERAFÍN, Č.. 2014, roč. 2014, I, s. 31-35. ISSN 1805-8949 Dostupné z: http://www.kteiv.upol.cz/tvv_web/tvv14/tvv_2014_proceedings.pdf.
- Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2011 2015. MŠMT. Koncepční záměry [online]. 2010 [cit. 2015-03-13]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/dlouhodoby-zamer-vzdelavani-a-rozvojevzdelavaci-soustavy-1
- DOLEŽALOVÁ, L. Genderové stereotypy v pedagogické komunikaci v mateřské škole. In. Studia paedagogica, Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Brno. roč. 14, č. 1, rok 2009. Dostupné z: https://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/115370/1_StudiaPaedagogica_142009-1_12.pdf?sequence=1
- FEINGOLD, A. Gender differences in personality: A meta-analysis. In. Psychological Bulletin, 1994. volume 116. p.429-456.
- FERNANDES, M., FONTANA, D. Changes in control beliefs in Portuguese primary school pupils as a consequence of the employment of self-assessment strategies. British Journal of Educational Psychology [online]. 1996, 66(3), 301-313 [cit. 2016-03-01]. DOI: 10.1111/j.2044-8279.1996.tb01199.x. ISSN 00070998. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1111/j.2044-8279.1996.tb01199.x
Přejít k původnímu zdroji...
- FORSTHUBER, B., HORVATH A., MOTIEJUNAITE, A. Genderové rozdíly ve výsledcích vzdělávání: Opatření a současná situace v Evropě. Brusel: Eurydice, 2010. ISBN 978-92-9201130-7. DOI: 10.2797/48577
- HEINO, F. L. Meyer-Bahlburg DrRerNat, David E. Sandberg, Thomas J. Yager P., Curtis L. Dolezald & Anke A. Ehrhardt. Questionnaire Scales for the Assessment of Atypical Gender Development in Girls and Boys. Journal of Psychology & Human Sexuality, Volume 6, Issue 4, 1995. 2008. p. 19-39. DOI: 10.1300/J056v06n04_04
- HONG, Zuway-R a Huann-shyang LIN. Boys' and girls' involvement in science learning and their self-efficacy in Taiwan. International Journal of Psychology [online]. 2013, 48(3), 272284 [cit. 2016-02-21]. DOI: 10.1080/00207594.2011.628673. ISSN 0020-7594. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1080/00207594.2011.628673
Přejít k původnímu zdroji...
- JANÍK, T., MIKOVÁ, M. Videostudie: Výzkumy výuky založené na analýze videozáznamu. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-127-8.
- JANOŠOVÁ, P. Dívčí a chlapecká identita: vývoj a úskalí. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2284-9.
- MACHOVCOVÁ, K. Genderově pozitivní výuka. Občanská společnost [online]. 2011 [cit. 2016-03-01]. Dostupné z: http://obcan.ecn.cz/index.shtml?w=r&x=146056
- Otevřená společnost, o. p. s., 2006. ISBN 80-903331-5-X.
- POMERANTZ, E. M., ALTERMATT, E. R., SAXON, J. L. Making the grade but feeling distressed: Gender differences in academic performance and internal distress. In. Journal of Educational Psychology, Vol 94(2), Jun 2002, 396-404. ISSN 1469-5820. http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.94.2.396
Přejít k původnímu zdroji...
- HONZÍKOVÁ, J., NOVOTNÝ, J. Technické vzdělávání a rozvoj technické tvořivosti. 1. vyd. Ústí nad Labem : UJEP v Ústí nad Labem, 2014, 144 s. ISBN: 978-80-7414-716-6.
- Portfolia a systém hodnocení učitelů. NUOV. Cesta ke kvalitě [online]. 2012 [cit. 2015-03-16]. Dostupné z: http://www.nuov.cz/ae/6-portfolia-a-system-hodnoceni-ucitelu
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (se změnami k 1. 9. 2010). [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. [cit. 2014-09-09]. Dostupné z WWW:<http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf>.
- SMETÁČKO VÁ, I. (Ed.). Gender ve škole. Příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele. Praha
- SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 97880-247-1821-7.
- SPINATH, B., SPINATH, F. M. Development of self-perceived ability in elementary school: The role of parents' perceptions, teacher evaluations, and intelligence. Cognitive Development, 20, 2005a. s 190-204. ISSN 0885-2014
Přejít k původnímu zdroji...
- ŠRÁMEK, J. Marcel Chládek: 2015 bude rokem technického vzdělávání. MŠMT. MŠMT: Tiskové zprávy [online]. 2014 [cit. 2015-03-13]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/marcel-chladek-2015-bude-rokem-technickehovzdelavani
- ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. (Ed.) Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
- Technické vzdělávání musí být atraktivnější, absolventi všestrannější, shodují se odborníci. In: Podpora spolupráce škol a firem [online]. 2013, 14.2.2013 [cit. 2014-02-26]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/pospolu/technicke-vzdelavani-musi-byt-atraktivnejsi-absolventi.
- VAĎUROVÁ, J. Genderové stereotypní vzorce chování v pedagogické komunikaci na druhém stupni základní školy. In. Studia paedagogica. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Brno, roč. 16, č. 1, rok 2011. ISSN: 2336-4521. Dostupné z: https://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/115410/1_StudiaPaedagogica_162011-1_13.pdf?sequence=1
- VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153.
- ZORMANOVÁ, L. Gender ve vzdělávání dětí a mládeže. Metodický portál RVP: Inspirace a zkušenosti učitelů [online]. 2011 [cit. 2016-03-02]. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/12857/GENDER-VE-VZDELAVANI-DETI-AMLADEZE.html/
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.