Trendy ve vzdělávání, 2016 (roč. 9), číslo 1

TVV 2016, 9(1):128-138 | DOI: 10.5507/tvv.2016.018

AKTUÁLNÍ ÚROVEŇ IMPLEMENTACE ICT DO ŽIVOTA ŠKOL

KLEMENT Milan
Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40, Olomouc, ČR

Informační a komunikační technologie dnes poskytují celou řadu příležitostí ke zkvalitnění edukačního procesu, a dostávají se tak do popředí zájmu učitelů. Tato skutečnost klade ale nové požadavky na učitele, kteří musí být připraveni s moderními didaktickými prostředky a technologiemi pracovat a vytvářet pro potřeby takto koncipované výuky také vhodné vzdělávací materiály a také je vhodným způsobem využívat při výuce.
Obecně deklarovaná potřeba zapojení nových médií i nových vzdělávacích technologií do edukačního procesu je tedy nezbytnou podmínkou dalšího rozvoje pedagogických věd i praxe. Jelikož je v této souvislosti nutné prosazovat nové výukové postupy a metody z nich odvozené, je potřeba souběžně s těmito snahami sledovat stav a vývoj implementace ICT do života škol. Jelikož autorům předložené studie není známa aktuální souhrnná analýza, která by se touto problematikou zabývala, rozhodli jsme se, na základě provedení výzkumného šetření, zjistit aktuální stav postupu implementace moderních didaktických prostředků a nástrojů ICT na vybraných základních a středních školách. Průběh přípravy, zpracování a výstupů tohoto výzkumného šetření, realizovaného pomocí modulu Profil Škola21 představuje předložená studie.

Klíčová slova: Informační a komunikační technologie, inovace ve vzdělávání, moderní výukové materiály, evaluace školy, modul Profil Škola21.

Zveřejněno: 1. červenec 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Milan, K. (2016). AKTUÁLNÍ ÚROVEŇ IMPLEMENTACE ICT DO ŽIVOTA ŠKOL. Trends in education9(1), 128-138. doi: 10.5507/tvv.2016.018
Stáhnout citaci

Reference

  1. BENNETT, S. MATON, K., KERVIN, L. The 'digital natives' debate: A critical review of the evidence. British Journal of Educational Technology 39(5), 2008, s. 12-31. Přejít k původnímu zdroji...
  2. BRDIČKA, B. Jak učit ve všudypřítomném mraku informací? In P. Sojka, J. Rambousek (eds.), SCO 2009, sborník 6. ročníku konference o elektronické podpoře výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2009. s. 22 - 34. ISBN 978-80-210-6738-7.
  3. BRDIČKA, B., NEUMAJER, O., RŮŽIČKOVÁ, D. ICT v životě školy - Profil školy21. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. 35 s. ISBN 978-80-87063-65-1.
  4. JONNASEN, D. H. et al. Learning to Solve Problems with technology: A Constructivist Perspective. New Jersey: Merill Prentice Hall, 2003. 210 s.
  5. KLEMENT, M. Způsoby rozvoje kompetencí učitelů v oblasti práce s moderními didaktickými prostředky. In: Trendy ve vzdělávání, 2015 (roč. 8), číslo 1. s. 193 - 201. ISSN 1805-8949.
  6. LUPAČ, P. Mýty (a realita) digitální generace [online]. Lupa, 2011 [cit. 2012-01-10]. Dostupné na: http://www.lupa.cz/clanky/myty-a-realita-digitalni-generace/
  7. MISHRA, P., KOEHLER, M. J. Technological pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge. 2006. Získáno 6. 8. 2011 z http://punya.edic.msu.edu/reserch/tcpk Přejít k původnímu zdroji...
  8. MISHRA, P., KOEHLER, M. J. Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge. In Teachers College Record. 2008.
  9. PALFREY, J., & GLASSER, U. Born Digital: Understanding the First Generation of Digital Natives. Oxford, Oxford Press, 2008. 143 s.
  10. PRENSKY, M. Digital Natives, Digital Immigrants [online]. On the Horizon 9(5), 2001, s. 1-6. Dostupné na: http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf
  11. PRENSKY, M. Digital Natives, Digital Immigrants: Do They Really Think Differently? [online]. On the Horizon 12(2), 2004, s. 7-11. Dostupné na: http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part2.pdf
  12. PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. 1. vyd. Praha: Portál, 1995. 292 s. ISBN 80-7178-029-4.
  13. SHULMAN, L. S. Paradigms and reserch programs in the study of teaching. In M. Wittrock, Handbook of research on teaching. New York: MacMillan, 1986.
  14. STŘEŠTÍK, J. Využití ICT ve výuce na 1. stupni ZŠ. Vyd. 1. Praha: Armex, 2004. 127 s. ISBN 80-86795-09-8.
  15. Survey of Schools: ICT in Education Benchmarking Access, Use and Attitudes to Technology in Europe's Schools. 2013. [cit. 2013-5-25]. Dostupný na: WWW: [https://ec.europa.eu/digitalagenda/sites/digital-...].
  16. ŠIMONOVÁ, I. a kol. Styly učení v aplikacích eLearningu. Vyd. 1. Hradec Králové: M&V, 2010. 116 s. ISBN 978-80-86771-44-1.
  17. TAPSCOTT, D. Growing Up Digital: The Rise of the Net Generation. New York: McGraw-Hill, 1998. 271 s.
  18. VEEN, W., VRAKKING, B. Homo Zappiens. Growing Up In A Digital Age. London, Network Continnum Education, 2006. 47 s.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.