Trendy ve vzdělávání, 2016 (roč. 9), číslo 1
TVV 2016, 9(1):181-186 | DOI: 10.5507/tvv.2016.024
PŘÍPRAVA VÝZKUMU ICT V KONTEXTU KOMPETENCÍ UČITELE
- Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, ČR
Příspěvek prezentuje dílčí, přípravné analýzy ICT kompetencí učitele v kontextu širšího celku výzkumu informačních a komunikačních technologií v práci učitelů základních škol. Pozornost je věnována moderním přístupům operacionalizace ICT kompetencí učitele do praktického rámce v nadnárodním měřítku a modelu ICT kompetencí vytvořeného organizací UNESCO. Našim hlavním cílem je vytvořit základ pro návrh výzkumných tvrzení, která by umožnila identifikovat stěžejní segmenty záměrů učitelů a jejich souvisejících potřeb pro efektivní uplatnění ICT ve vlastní výuce.
Klíčová slova: ICT, kompetence učitele, UNESCO, výzkum
Zveřejněno: 1. červenec 2016 Zobrazit citaci
Reference
- BACIGALUPO, M., CACHIA, R, Teacher Collaboration Networks in 2025. What is the Role of Teacher Networks for Professional Development in Europe? (Sevilla, JRC-IPTS, 2011).
- BALANSKAT, A., BLAMIE, R., KELAFA, S. The ICT Impact Report. A Review of Studies of ICT Impact on Schools (Brussels, European Schoolnet, 2006).
- DOSTÁL, J. The Draft of The Competencial Model of The Teacher in The Context of The Inquiry-Based Instruction. WCLTE 2015 Proceedings, 186, 998-1006.
Přejít k původnímu zdroji...
- FREDRIKSSON, U., JEDESKOG, G., PLOMB, T. Innovative use of ICT in schools based on the findings in ELFE project, Education & Information Technologies, 2008, 13, 83-101.
Přejít k původnímu zdroji...
- JUNG, E. Die Bedeutung des berufspädagogischen Kompetenzmodells für die aktuelle Kompetenzdiskussion und Gestaltung von Curricula zur arbeitsorientierten Bildung. Unterricht - Arbeit +Technik, 2005, 26, 7, 53-56.
- KLEMENT, M. E-learning. Elektronické studijní opory a jejich hodnocení. Olomouc: GEVAK, 2012. ISBN 978-80-86768-38-0.
- KOEHLER, M. J., MISHRA, P. What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 2009, 9, 60-70.
- KUBRICKÝ, J. Kompetence učitele v oblasti využívání www stránek pro výuku. Olomouc, UP, 2015. ISBN 978-80-244-4874-9.
Přejít k původnímu zdroji...
- KUBRICKÝ, J., ČÁSTKOVÁ, P., STOLINSKÁ, D., JANSKÁ, L. The aspects of use of mobile touch devices in the instruction at basic school (ISCED 1, ISCED 2). ICERI 2015 Proceedings, 6343-6349.
- LEASK, M., PACHLER, N. Learning to teach using ICT in secondary schools. 3rd Edition. New Yourk, Routledge, 2014. ISBN 978-0-203-12420-8.
- MARKAUSKAITE, L. Exploring the structure of trainee teachers' ICT literacy: the main components of, and relationships between, general cognitive and technical capabilities. Educational Technology Research and Development, 2007, 55, 547-572.
Přejít k původnímu zdroji...
- NEUMAJER, O. Sedm mýtů o tabletech ve škole. 2014. Online: http://ondrej.neumajer.cz/?item=sedm-mytu-o-tabletech-ve-skole
- OECD. Are the new Millennium Learners Making the Grade? Technology Use and Educational Performance in PISA (Paris, OECD Publishing), 2014.
- TEARLE, P., GOLDER, G. The use of ICT in the teaching and learning of physical education incompulsory education: how do we prepare the workforce of the future? European Journal of Teacher Education, 2008, 31, 55-72.
Přejít k původnímu zdroji...
- TONDEUR, J., AESAERT, K., PYNNO, B., VAN BRAAK, J., FREYEMAN, N., ERSTAD, O. Developing a validated instrument to measure preservice teachers' ICT competencies: Meeting the demands of the 21st century. British Journal of Educational Technology, 2015. Online: http://dx.doi.org/10.1111/bjet.12380
Přejít k původnímu zdroji...
- UNESCO. Unesco ICT Competency Framework for Teachers. United Nations Educational, 2011. Online: http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002134/213475e.pdf.
- VALIENTE, O. 1-1 in Education: Current Practice, International Comparative Research Evidence and Policy Implications. OECD Education Working Papers, No. 44 (Paris, OECD Publishing, 2010).
Přejít k původnímu zdroji...
- WATSON, D. M. Pedagogy before technology: Re-thinking the relationship between ICT and teaching. Education and Information Technologies, 2001, 6, 251-266.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.