Trendy ve vzdělávání, 2016 (roč. 9), číslo 1

TVV 2016, 9(1):181-186 | DOI: 10.5507/tvv.2016.024

PŘÍPRAVA VÝZKUMU ICT V KONTEXTU KOMPETENCÍ UČITELE

KUBRICKÝ Jan
Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, ČR

Příspěvek prezentuje dílčí, přípravné analýzy ICT kompetencí učitele v kontextu širšího celku výzkumu informačních a komunikačních technologií v práci učitelů základních škol. Pozornost je věnována moderním přístupům operacionalizace ICT kompetencí učitele do praktického rámce v nadnárodním měřítku a modelu ICT kompetencí vytvořeného organizací UNESCO. Našim hlavním cílem je vytvořit základ pro návrh výzkumných tvrzení, která by umožnila identifikovat stěžejní segmenty záměrů učitelů a jejich souvisejících potřeb pro efektivní uplatnění ICT ve vlastní výuce.

Klíčová slova: ICT, kompetence učitele, UNESCO, výzkum

Zveřejněno: 1. červenec 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
KUBRICKÝ, J. (2016). PŘÍPRAVA VÝZKUMU ICT V KONTEXTU KOMPETENCÍ UČITELE. Trends in education9(1), 181-186. doi: 10.5507/tvv.2016.024
Stáhnout citaci

Reference

  1. BACIGALUPO, M., CACHIA, R, Teacher Collaboration Networks in 2025. What is the Role of Teacher Networks for Professional Development in Europe? (Sevilla, JRC-IPTS, 2011).
  2. BALANSKAT, A., BLAMIE, R., KELAFA, S. The ICT Impact Report. A Review of Studies of ICT Impact on Schools (Brussels, European Schoolnet, 2006).
  3. DOSTÁL, J. The Draft of The Competencial Model of The Teacher in The Context of The Inquiry-Based Instruction. WCLTE 2015 Proceedings, 186, 998-1006. Přejít k původnímu zdroji...
  4. FREDRIKSSON, U., JEDESKOG, G., PLOMB, T. Innovative use of ICT in schools based on the findings in ELFE project, Education & Information Technologies, 2008, 13, 83-101. Přejít k původnímu zdroji...
  5. JUNG, E. Die Bedeutung des berufspädagogischen Kompetenzmodells für die aktuelle Kompetenzdiskussion und Gestaltung von Curricula zur arbeitsorientierten Bildung. Unterricht - Arbeit +Technik, 2005, 26, 7, 53-56.
  6. KLEMENT, M. E-learning. Elektronické studijní opory a jejich hodnocení. Olomouc: GEVAK, 2012. ISBN 978-80-86768-38-0.
  7. KOEHLER, M. J., MISHRA, P. What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 2009, 9, 60-70.
  8. KUBRICKÝ, J. Kompetence učitele v oblasti využívání www stránek pro výuku. Olomouc, UP, 2015. ISBN 978-80-244-4874-9. Přejít k původnímu zdroji...
  9. KUBRICKÝ, J., ČÁSTKOVÁ, P., STOLINSKÁ, D., JANSKÁ, L. The aspects of use of mobile touch devices in the instruction at basic school (ISCED 1, ISCED 2). ICERI 2015 Proceedings, 6343-6349.
  10. LEASK, M., PACHLER, N. Learning to teach using ICT in secondary schools. 3rd Edition. New Yourk, Routledge, 2014. ISBN 978-0-203-12420-8.
  11. MARKAUSKAITE, L. Exploring the structure of trainee teachers' ICT literacy: the main components of, and relationships between, general cognitive and technical capabilities. Educational Technology Research and Development, 2007, 55, 547-572. Přejít k původnímu zdroji...
  12. NEUMAJER, O. Sedm mýtů o tabletech ve škole. 2014. Online: http://ondrej.neumajer.cz/?item=sedm-mytu-o-tabletech-ve-skole
  13. OECD. Are the new Millennium Learners Making the Grade? Technology Use and Educational Performance in PISA (Paris, OECD Publishing), 2014.
  14. TEARLE, P., GOLDER, G. The use of ICT in the teaching and learning of physical education incompulsory education: how do we prepare the workforce of the future? European Journal of Teacher Education, 2008, 31, 55-72. Přejít k původnímu zdroji...
  15. TONDEUR, J., AESAERT, K., PYNNO, B., VAN BRAAK, J., FREYEMAN, N., ERSTAD, O. Developing a validated instrument to measure preservice teachers' ICT competencies: Meeting the demands of the 21st century. British Journal of Educational Technology, 2015. Online: http://dx.doi.org/10.1111/bjet.12380 Přejít k původnímu zdroji...
  16. UNESCO. Unesco ICT Competency Framework for Teachers. United Nations Educational, 2011. Online: http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002134/213475e.pdf.
  17. VALIENTE, O. 1-1 in Education: Current Practice, International Comparative Research Evidence and Policy Implications. OECD Education Working Papers, No. 44 (Paris, OECD Publishing, 2010). Přejít k původnímu zdroji...
  18. WATSON, D. M. Pedagogy before technology: Re-thinking the relationship between ICT and teaching. Education and Information Technologies, 2001, 6, 251-266. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.