Trendy ve vzdělávání, 2017 (roč. 10), číslo 1

TVV 2017, 10(1):68-76 | DOI: 10.5507/tvv.2017.010

REALIZACE VZDĚLÁVACÍHO ONLINE KURZU VE VÝUCE INFORMATICKÝCH PŘEDMĚTŮ

MRÁZEK Michal
Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP

Jedním z cílů Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 je rozvíjet u učitelů informatické myšlení. Předkládaný článek se zaměřuje na možnosti realizace online vzdělávacích kurzů ve výuce informatických předmětů ve vysokoškolské přípravě budoucích učitelů. Navržený teoretický koncept online kurzu, s využitím Bloomovy revidované taxonomie, by mohl být jednou z možností rozvoje informatického myšlení, především v oblasti programování a algoritmů. V rámci teoretického konceptu kurzu je chystán projekt, který si klade za cíl zjištění, zda existuje vhodnější struktura kurzu, která by více podporovala rozvoj informatického myšlení.

Klíčová slova: Informatické myšlení, online kurzy, hybridní vzdělávání, Bloomova taxonomie dle Fullerové

Zveřejněno: 26. září 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
MRÁZEK, M. (2017). REALIZACE VZDĚLÁVACÍHO ONLINE KURZU VE VÝUCE INFORMATICKÝCH PŘEDMĚTŮ. Trends in education10(1), 68-76. doi: 10.5507/tvv.2017.010
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bowen, W. G., et al., (2012) Interactive Learning Online at Public Universities Evidence from Randomized Trials. Dostupné z: https://doi.org/10.18665/sr.22464 Přejít k původnímu zdroji...
  2. Carey, T., & Trick, D. (2013) How Online Learning Affects Productivity, Cost and Quality in Higher Education: An Environmental Scan and Review of the Literature. Dostupný z: http://www.heqco.ca/SiteCollectionDocuments/How_Online_Learning_ Affects_Productivity -ENG.pdf
  3. Computational thinking for educators. Google. Dostupné z: https://computationalthinkingcourse.withgoogle.com/course?use_last_location=true
  4. Definition Massive Open Online Courses (MOOCs). (2015). OpenupEd. Dostupné z: http://www.openuped.eu /images/docs/Definition_Massive_Open_Online_Courses.pdf
  5. Fuller, U. et al. (2007). Developing a Computer Science-specific Learning Taxonomy. ACM SIGCSE Bulletin, 39 (4). pp. 152-170. ISSN 0097-8418. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Gavora, P. (2008) Úvod do pedagogického výskumu. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislavě
  7. Chráska, M. (2014). Approaches of University Student to Traditional and Electronic Study Materials - Results of Cluster Analysis. In Educational Technologies in the Information - and Knowledge-Based Society. XXVI. DIDMATTECH 2013. Gyor - EU: Tribun. pp. 83-92.
  8. Chráska, M. (1999) Didaktické testy: příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido
  9. Chráska, M. (2007) Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada
  10. Chráska, M. (2016) Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. 2 akt. vyd. Praha: Grada
  11. Kalaš, I., Mayerová, K., & Veselovská, M. (2014) Špecifikácia vzdelávacích cieťov pre edukačnú robotiku. Journal of Technology and Information Education, 6/1, Teoretická studie, 30-44. ISSN 1803-537X Přejít k původnímu zdroji...
  12. Klement, M. & Dostál, J. (2014). Styly učení dle klasifikace VARK a možnosti jejich využití ve vysokoškolském vzdělávání realizovaném formou e-learningu. Journal of Technology and Information Education. Olomouc - EU: Univerzita Palackého, 6(2). pp. 58-67. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Klement, M., Chráska, M., Dostál, J., & Marešová, H. (2012). E-LEARNING: elektronické studijní opory a jejich hodnocení. Olomouc: GEVAK
  14. Klement, M. & Kubrický, J. (2009). Software Infrastructure as a Content of Education. Journal of Technology and Information Education. Olomouc - EU: Univerzita Palackého, 1(2). pp. 96-99. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Krathwohl, D, R. (2002). A Revision of Bloom's Taxonomy: An Overview. THEORY INTO PRACTICE, 41/4. The Ohio State University. Dostupné z: https://teaching.yale-nus.edu.sg/wp-content/uploads/sites/25/2016/02/A-Revision-of-Blooms-Taxonomy_An-Overview.pdf Přejít k původnímu zdroji...
  16. Lessner, D. (2014). Analýza významu pojmu "Computational thinking". Journal of Technology and Information Education, 6, 71-88. ISSN 1803-537X Přejít k původnímu zdroji...
  17. Meloun, M., Militký, J. (2006) Kompendium statistického zpracování dat. 2 vyd. Praha: Academia
  18. Mester, G. (2016). Massive open online courses in education of robotics. Interdisciplinary Description of Complex Systems. Vol. 14 Issue 2, p182-187. 6p. DOI: 10.7906/indecs.14.2.7 Přejít k původnímu zdroji...
  19. MITx. (2017) Introduction to Computational Thinking and Data Science. edX. Dostupné z: https://www.edx.org/course/introduction-computational-thinking-data-mitx-6-00-2x-5
  20. Neumajer, O., Růžičková. D., & Rohlíková, R. (2016). Aktualizováno: Masivní otevřené online kurzy - vymezení, požadavky a doporučení, verze 1. Metodický portal RVP Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/21085/masivni-otevrene-online-kurzy-vymezeni-a-doporuceni.html/
  21. Průcha, J., Walterová, E. & Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník. Praha: Portál
  22. Stoffová, V. (2016). Didaktika informatiky v príprave budúcich učiteľov informatiky a informačnej výchovy. "Edukacja - Technika - Informatyka",1/15, 230-242. ISSN 2450-9221 Přejít k původnímu zdroji...
  23. Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020. (2014). Dostupné z: http://www.vzdelavani2020.cz /images_obsah/ dokumenty/strategie/digistrategie.pdf
  24. Tsai. Ch., W. (2015) Applying Web-Based Co-Regulated Learning to Develop Students' Learning and Involvement in a Blended Computing Course. Interactive Learning Environments, v23 n3 p344-355 2015. ISSN 1049-4820 Přejít k původnímu zdroji...
  25. Xu, D., & Jaggars, S. S. Performance Gaps Between Online and Face-to-Face Courses: Differences Across Types of Students and Academic Subject Areas. Journal of Higher Education, 85, no. 5. DOI: 10.1353/jhe.2014.0027 Přejít k původnímu zdroji...
  26. Zounek, J., Juhaňák, L., Staudková, H., & Poláček, J. (2016) E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi. Praha: Wolters Kluwer

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.