Trendy ve vzdělávání, 2017 (roč. 10), číslo 1
TVV 2017, 10(1):68-76 | DOI: 10.5507/tvv.2017.010
REALIZACE VZDĚLÁVACÍHO ONLINE KURZU VE VÝUCE INFORMATICKÝCH PŘEDMĚTŮ
- Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP
Jedním z cílů Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 je rozvíjet u učitelů informatické myšlení. Předkládaný článek se zaměřuje na možnosti realizace online vzdělávacích kurzů ve výuce informatických předmětů ve vysokoškolské přípravě budoucích učitelů. Navržený teoretický koncept online kurzu, s využitím Bloomovy revidované taxonomie, by mohl být jednou z možností rozvoje informatického myšlení, především v oblasti programování a algoritmů. V rámci teoretického konceptu kurzu je chystán projekt, který si klade za cíl zjištění, zda existuje vhodnější struktura kurzu, která by více podporovala rozvoj informatického myšlení.
Klíčová slova: Informatické myšlení, online kurzy, hybridní vzdělávání, Bloomova taxonomie dle Fullerové
Zveřejněno: 26. září 2017 Zobrazit citaci
Reference
- Bowen, W. G., et al., (2012) Interactive Learning Online at Public Universities Evidence from Randomized Trials. Dostupné z: https://doi.org/10.18665/sr.22464
Přejít k původnímu zdroji...
- Carey, T., & Trick, D. (2013) How Online Learning Affects Productivity, Cost and Quality in Higher Education: An Environmental Scan and Review of the Literature. Dostupný z: http://www.heqco.ca/SiteCollectionDocuments/How_Online_Learning_ Affects_Productivity -ENG.pdf
- Computational thinking for educators. Google. Dostupné z: https://computationalthinkingcourse.withgoogle.com/course?use_last_location=true
- Definition Massive Open Online Courses (MOOCs). (2015). OpenupEd. Dostupné z: http://www.openuped.eu /images/docs/Definition_Massive_Open_Online_Courses.pdf
- Fuller, U. et al. (2007). Developing a Computer Science-specific Learning Taxonomy. ACM SIGCSE Bulletin, 39 (4). pp. 152-170. ISSN 0097-8418.
Přejít k původnímu zdroji...
- Gavora, P. (2008) Úvod do pedagogického výskumu. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislavě
- Chráska, M. (2014). Approaches of University Student to Traditional and Electronic Study Materials - Results of Cluster Analysis. In Educational Technologies in the Information - and Knowledge-Based Society. XXVI. DIDMATTECH 2013. Gyor - EU: Tribun. pp. 83-92.
- Chráska, M. (1999) Didaktické testy: příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido
- Chráska, M. (2007) Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada
- Chráska, M. (2016) Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. 2 akt. vyd. Praha: Grada
- Kalaš, I., Mayerová, K., & Veselovská, M. (2014) Špecifikácia vzdelávacích cieťov pre edukačnú robotiku. Journal of Technology and Information Education, 6/1, Teoretická studie, 30-44. ISSN 1803-537X
Přejít k původnímu zdroji...
- Klement, M. & Dostál, J. (2014). Styly učení dle klasifikace VARK a možnosti jejich využití ve vysokoškolském vzdělávání realizovaném formou e-learningu. Journal of Technology and Information Education. Olomouc - EU: Univerzita Palackého, 6(2). pp. 58-67.
Přejít k původnímu zdroji...
- Klement, M., Chráska, M., Dostál, J., & Marešová, H. (2012). E-LEARNING: elektronické studijní opory a jejich hodnocení. Olomouc: GEVAK
- Klement, M. & Kubrický, J. (2009). Software Infrastructure as a Content of Education. Journal of Technology and Information Education. Olomouc - EU: Univerzita Palackého, 1(2). pp. 96-99.
Přejít k původnímu zdroji...
- Krathwohl, D, R. (2002). A Revision of Bloom's Taxonomy: An Overview. THEORY INTO PRACTICE, 41/4. The Ohio State University. Dostupné z: https://teaching.yale-nus.edu.sg/wp-content/uploads/sites/25/2016/02/A-Revision-of-Blooms-Taxonomy_An-Overview.pdf
Přejít k původnímu zdroji...
- Lessner, D. (2014). Analýza významu pojmu "Computational thinking". Journal of Technology and Information Education, 6, 71-88. ISSN 1803-537X
Přejít k původnímu zdroji...
- Meloun, M., Militký, J. (2006) Kompendium statistického zpracování dat. 2 vyd. Praha: Academia
- Mester, G. (2016). Massive open online courses in education of robotics. Interdisciplinary Description of Complex Systems. Vol. 14 Issue 2, p182-187. 6p. DOI: 10.7906/indecs.14.2.7
Přejít k původnímu zdroji...
- MITx. (2017) Introduction to Computational Thinking and Data Science. edX. Dostupné z: https://www.edx.org/course/introduction-computational-thinking-data-mitx-6-00-2x-5
- Neumajer, O., Růžičková. D., & Rohlíková, R. (2016). Aktualizováno: Masivní otevřené online kurzy - vymezení, požadavky a doporučení, verze 1. Metodický portal RVP Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/21085/masivni-otevrene-online-kurzy-vymezeni-a-doporuceni.html/
- Průcha, J., Walterová, E. & Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník. Praha: Portál
- Stoffová, V. (2016). Didaktika informatiky v príprave budúcich učiteľov informatiky a informačnej výchovy. "Edukacja - Technika - Informatyka",1/15, 230-242. ISSN 2450-9221
Přejít k původnímu zdroji...
- Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020. (2014). Dostupné z: http://www.vzdelavani2020.cz /images_obsah/ dokumenty/strategie/digistrategie.pdf
- Tsai. Ch., W. (2015) Applying Web-Based Co-Regulated Learning to Develop Students' Learning and Involvement in a Blended Computing Course. Interactive Learning Environments, v23 n3 p344-355 2015. ISSN 1049-4820
Přejít k původnímu zdroji...
- Xu, D., & Jaggars, S. S. Performance Gaps Between Online and Face-to-Face Courses: Differences Across Types of Students and Academic Subject Areas. Journal of Higher Education, 85, no. 5. DOI: 10.1353/jhe.2014.0027
Přejít k původnímu zdroji...
- Zounek, J., Juhaňák, L., Staudková, H., & Poláček, J. (2016) E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi. Praha: Wolters Kluwer
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.