Trendy ve vzdělávání, 2017 (roč. 10), číslo 1

TVV 2017, 10(1):121-130 | DOI: 10.5507/tvv.2017.017

PARADIGMA TECHNIKY V KONTEXTU PROPAGACE STUDIA TECHNICKÝCH OBORŮ

TVARŮŽKA Václav
Katedra technické a pracovní výchovy, Pedagogická fakulta Ostravské univerzity

Tento článek srovnává koncepce propagace studia technických oborů v ČR ve srovnání s propagací technických témat reklamou obchodních řetězců a projektů SRN. Cílem je upozornit na současné koncepce prezentování technologických témat a propagace řemesel v širším sociálním a kulturním kontextu. Ústřední metodou, kterou jsme použili při analýze informací, byla kritická interpretace statistických dat vývoje vzdělanostní struktury ve vyšším odborném vzdělávání v ČR. Jako indikační vzorek jsme zvolili populaci 15letých osob. Porovnáním statistik se současným stavem a vývojovými trendy je zřejmé, že oficiální statistická data nezachycují úroveň kvality uchazečů a absolventů a jejich interpretaci o „nezastavení nárůstu v technických oborech“ lze zpochybnit. Pokud tato data srovnáme s daty počtů studentů, kteří úspěšně absolvovali studium a zůstali v oboru, zjistíme, že pracovníků v technických oborech je stále nedostatek a že technické obory nesaturují potřeby společnosti. Navrhujeme eliminovat pokles zájmu o studium technické obory větší propagaci přínosů techniky a práce pro kvalitu života reklamními kampaněmi. Velmi cenným materiálem pro porovnání reklamních kampaní je srovnání propagačních klipů z ČR a SRN, případně porovnání reklamních kampaní mezi obchodními řetězci.

Klíčová slova: Paradigma techniky, propagace studia, technická výchova

Zveřejněno: 26. září 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
TVARŮŽKA, V. (2017). PARADIGMA TECHNIKY V KONTEXTU PROPAGACE STUDIA TECHNICKÝCH OBORŮ. Trends in education10(1), 121-130. doi: 10.5507/tvv.2017.017
Stáhnout citaci

Reference

  1. Das Handwerk, Imagekampagne des deutschen Handwerks (2009) [online]. Dostupné z: www.handwerk.de.
  2. Das Handwerk - Werbespot [lange Version]. (2010 17. ledna) [video soubor] Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=1TwIUgd7eb0.
  3. Dein wahres Ich. Das Handwerk. (3. 4. 2016) [video soubor] Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=D8o6apXnRRk
  4. HORNBACH - Es gibt immer was zu tun. (18. 9. 2015) [video soubor] Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=LVJOedTBogU
  5. Hornbach: Každá změna má svůj začátek. (8. 8. 2011) [video soubor] Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=01mkc0LBJW0.
  6. Hornbach ... Sag es mit deinem Projekt - PRINT. (20. 1 2015) Dostupné z: https://www.behance.net/gallery/22915357/HORNBACH-Sag-es-mit-deinem-Projekt-PRINT-CAMPAIGN.
  7. Hornbach: Schodiště (A co zůstane po tobě?) (29. 10. 2013) [video soubor] Dostupné z: http://galeriereklamy.mediar.cz/reklama/hornbach-schodiste/
  8. Kuhn, T. S. (1997)Struktura vědeckých revolucí. Praha: Oikoymenh. Knihovna novověké tradice a současnosti.
  9. Marina, Technische Modellbauerin - Hol Dir meinen Job. - Das Handwerk (14. 4. 2015) [video soubor] Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=8DPSsDECGig
  10. Sedláková, R. (2014). Výzkum médií: Nejužívanější metody a techniky. Grada, Praha. Pp. 32.
  11. Tondl, L. (1998) Technologické myšlení a usuzování: kapitoly z filozofie techniky. Praha: Filosofia, 1998.
  12. Vojtěch, J., Chamoutová, D. (2017) Vývoj vzdělanostní a oborové struktury žáků a studentů ve středním a vyšším odborném vzdělávání v ČR a v krajích ČR a postavení mladých lidí na trhu práce ve srovnání se stavem v Evropské unii 2016/17. Vydal Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků Dostupné z: http://www.infoabsolvent.cz/Temata/PublikaceAbsolventi?Stranka=9-0-137.
  13. Weg des Meisters. Director's Cut. Das Handwerk. (30. 11. 2016) [video soubor] Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=8DPSsDECGig

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.