Trendy ve vzdělávání, 2017 (roč. 10), číslo 1

TVV 2017, 10(1):131-136 | DOI: 10.5507/tvv.2017.018

POJMOVÉ MAPOVÁNÍ V MATEMATICKÉ PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVĚ UČITELŮ PRIMÁRNÍ ŠKOLY

UHLÍŘOVÁ Martina
Katedra matematiky, Pedagogická fakulta UP

Příspěvek se zaměřuje na metodu pojmového mapování a možnosti jejího začlenění v rámci pregraduální přípravy učitelů primární školy. Matematická komponenta přípravy je pro mnohé studenty spojena s velkou náročností. Matematiku studenti nevnímají jako prostředí ke kultivaci myšlení, ale jako sumu definic, pojmů a pouček, kterým ve své podstatě nerozumí. Metoda pojmového mapování měla studentům pomoci učivo strukturovat, uvědomit si vzájemné vazby a souvislosti, získat patřičný nadhled nad damou problematikou. V příspěvku jsou uvedeny dílčí výsledky výzkumného šetření ACPM (Attitudes Towards Concept Mapping in Mathematics), které bylo zaměřeno na zjištění postojů studentů k metodě pojmového mapování.

Klíčová slova: pojmové mapování, matematika, pregraduální příprava učitelů

Zveřejněno: 26. září 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
UHLÍŘOVÁ, M. (2017). POJMOVÉ MAPOVÁNÍ V MATEMATICKÉ PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVĚ UČITELŮ PRIMÁRNÍ ŠKOLY. Trends in education10(1), 131-136. doi: 10.5507/tvv.2017.018
Stáhnout citaci

Reference

  1. Buzan, T. (2012). Myšlenkové mapy. Brno, BizBooks.
  2. Čáp, J., Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha, Portál.
  3. Fisher, R. (2011) Učíme děti myslet a učit se. Praha, Portál.
  4. Janík T. (2005). Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno, Paido.
  5. Novak, J. (1990). Concept mapping - a useful tool for science education. Journal of Research in Science Teaching, Volume 27, Issue 10. pp.923-949. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Uhlířová, M. (2006) Mentální mapování jako nástroj aktivního učení v matematice. In: Sborník z konference Kognice. Psychologický ústav AV ČR. pp. 229-233.
  7. Uhlířová, M. (2015) Pre-service Primary Teacher Attitudes towards Mathematics In: L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres (eds) ICERY2015 Proceedings. Valencia: IATED Academy. pp. 1238-1245.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.