Trendy ve vzdělávání, 2017 (roč. 10), číslo 1
TVV 2017, 10(1):131-136 | DOI: 10.5507/tvv.2017.018
POJMOVÉ MAPOVÁNÍ V MATEMATICKÉ PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVĚ UČITELŮ PRIMÁRNÍ ŠKOLY
- Katedra matematiky, Pedagogická fakulta UP
Příspěvek se zaměřuje na metodu pojmového mapování a možnosti jejího začlenění v rámci pregraduální přípravy učitelů primární školy. Matematická komponenta přípravy je pro mnohé studenty spojena s velkou náročností. Matematiku studenti nevnímají jako prostředí ke kultivaci myšlení, ale jako sumu definic, pojmů a pouček, kterým ve své podstatě nerozumí. Metoda pojmového mapování měla studentům pomoci učivo strukturovat, uvědomit si vzájemné vazby a souvislosti, získat patřičný nadhled nad damou problematikou. V příspěvku jsou uvedeny dílčí výsledky výzkumného šetření ACPM (Attitudes Towards Concept Mapping in Mathematics), které bylo zaměřeno na zjištění postojů studentů k metodě pojmového mapování.
Klíčová slova: pojmové mapování, matematika, pregraduální příprava učitelů
Zveřejněno: 26. září 2017 Zobrazit citaci
Reference
- Buzan, T. (2012). Myšlenkové mapy. Brno, BizBooks.
- Čáp, J., Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha, Portál.
- Fisher, R. (2011) Učíme děti myslet a učit se. Praha, Portál.
- Janík T. (2005). Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno, Paido.
- Novak, J. (1990). Concept mapping - a useful tool for science education. Journal of Research in Science Teaching, Volume 27, Issue 10. pp.923-949.
Přejít k původnímu zdroji...
- Uhlířová, M. (2006) Mentální mapování jako nástroj aktivního učení v matematice. In: Sborník z konference Kognice. Psychologický ústav AV ČR. pp. 229-233.
- Uhlířová, M. (2015) Pre-service Primary Teacher Attitudes towards Mathematics In: L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres (eds) ICERY2015 Proceedings. Valencia: IATED Academy. pp. 1238-1245.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.