Trendy ve vzdělávání, 2020 (roč. 13), číslo 1

TVV 2020, 13(1):63-70 | DOI: 10.5507/tvv.2020.008

HODNOCENÍ PEDAGOGICKÝCH DIGITÁLNÍCH KOMPETENCÍ

©VRČINOVÁ Veronika
Katedra technické a pracovní výchovy, Pedagogická fakulta OU, Fráni ©rámka 3, 709 00 Ostrava - Mariánské Hory, ČR

Pedagogické digitální kompetence (PDC) jsou předpokladem efektivních aplikací digitálních technologií ve výuce a procesu učení. V mnoha zemích světa jsou PDC integrovány do vzdělávacího rámce pedagoga. Existuje také řada specifických rámců pro PDC (např. UNESCO, ISTE, DigCompTeach, DigCompEdu, ECDL), avąak v oblasti hodnocení PDC lze zaznamenat akutní nedostatek standardizovaných (sebe)hodnotících nástrojů. Cílem příspěvku je analyzovat problematiku PDC učitelů v ąíři kontextu, který reflektuje PDC v rámci národních kurikul a reforem ąkolských vzdělávacích soustav. Dílčím cílem je komparace specifických rámců pro PDC a analýza dostupných (sebe)hodnotících nástrojů PDC.

Klíčová slova: Hodnotící nástroj, pedagogické digitální kompetence, rámec kompetencí, sebehodnotící nástroj.

Vloľeno: 29. květen 2019; Přijato: 8. červen 2020; Zveřejněno online: 8. červen 2020; Zveřejněno: 1. listopad 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
©VRČINOVÁ, V. (2020). HODNOCENÍ PEDAGOGICKÝCH DIGITÁLNÍCH KOMPETENCÍ. Trends in education13(1), 63-70. doi: 10.5507/tvv.2020.008
Stáhnout citaci

Reference

  1. Abbiati, G., Azzolini, D., Balanskat, A., Piazzalunga, D., Rettore, E. & Schizzeroto, A. (2018). MENTEP Executive Report, Summary of results of the field trials: The impact of the technology enhanced self-assessment tool (TET-SAT). European SChoolnet. FBK-IRVAPP, Brussels. DigCompEdu: Evropský rámec digitálních kompetencí pedagogů. (2018). Praha, NÚV. [online]. [cit. 2019-05-11]. Dostupné z https://rvp.cz/
  2. Incheon Declaration, 2016. [online] [cit. 2019-05-13]. Dostupné z http://uis.unesco.org
  3. ISTE (2018). International Society for Technology in Education Standards: Teachers. [online]. [cit. 2019-05-10]. Dostupné z: http://www.iste.org/standards/standards/standards-for-teachers.
  4. Karaakainen, M., Kivinen, O., Vainio, T. (2018). Performance-based testing for ICT skills assessing: a case study of students and teachers' ICT skills in Finnish schools. Univ Access Inf Soc, 17, pp. 349-360. [online]. [cit. 2019-05-14]. Dostupné z https://doi.org/10.1007/s10209-017-0553-9. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Ministerstvo ľivotního prostředí (2018). Implementace Agendy 2030. [cit. 2019-05-28]. Dostupné z: https://www.mzp.cz/cz/agenda_2030.
  6. Silva, J.,Usart, M. & Lázaro-Cantabrana, J. (2019). Teacher's digital competence among final year Pedagogy students in Chile and Uruguay. Comunicar, 27. [online]. [cit. 2019-05-11]. Dostupné z: https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles№=61&articulo=61-2019- 03. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Supporting teacher competence development for better learning outcomes. (2013). European Commission. [online]. [cit. 2019-05-10]. Dostupné z: http://ec.europa.eu
  8. Tondeur, J., Aesaert, K., Pynoo, B., Van Braak, J., Fraeyman, N. & Erstad, O. (2017). Developing a validated instrument to measure preservice teachers' ICT competencies: Meeting the demands of the 21st century. British Journal of Educational Technology. 48 (2), pp. 462-472, March 2017. Přejít k původnímu zdroji...
  9. UNESCO (2011). ICT competency framework for teacher. [online] [cit. 2019-05-13]. Dostupné z: http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002134/213475e.pdf

Tento článek je publikován v reľimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umoľňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.