Trendy ve vzdělávání, 2020 (roč. 13), číslo 2
TVV 2020, 13(2):5-12 | DOI: 10.5507/tvv.2020.011
MOŽNOSTI ROZVOJE INFORMATICKÉHO MYŠLENÍ U ŽÁKŮ ZÁKLADNÍCH ŠKOL
- Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP
Tento článek shrnuje současnou odbornou diskuzi zabývající se implementací rozvoje informatického myšlení na úrovni státních kurikul nejen v České republice, shrnuje dílčí obsahy vybraných kurikul a jejich pojetí informatického myšlení a srovnává reformu probíhající České republice se zahraničními zkušenostmi. Článek se skládá ze čtyř kapitol, které řeší koncepci informatického myšlení v nadcházející reformě RVP, situaci implementace rozvoje informatického myšlení v zahraničí, dílčí obsahy kurikul s ohledem na koncepci IM a možnosti implementace rozvoje informatického myšlení do národního kurikula. Článek částečně nastiňuje i problémy, se kterými se implementace revize kurikula v zahraničí potýká.
Klíčová slova: informatické myšlení, žáci základních škol, informatika na ZŠ, revize kurikula informatiky
Vloženo: 31. květen 2019; Přijato: 26. listopad 2020; Zveřejněno online: 26. listopad 2020; Zveřejněno: 1. únor 2021 Zobrazit citaci
Reference
- Angeli, C., Voogt, J., Fluck, A., Webb, M., Cox, M., Malyn-Smith, J. & Zagami, J., (2018). A K6 Computational Thinking Curriculum Framework: Implications for Teacher Knowledge. Educational Technology & Society, 19(3).
- Balanskat A., Engelhardt K. & Licht A.H., (2018). Strategies to include computational thinking in school curricula in Norway and Sweden-European Schoolnet's 2018 Study Visit. European Schoolnet, Brussels.
- Balanskat, A., Engelhardt, K. & Ferrari, A., (2017). The integration of Computational Thinking (CT) across school curricula in Europe, European Schoolnet Perspective, Vydání 2.
- Bocconi, S., Chioccariello, A. & Earp, J. (2018). The Nordic approach to introducing Computational Thinking and programming in compulsory education. Report prepared for the Nordic@BETT2018 Steering Group.
- Bocconi, S., Chioccariello, A., Dettori, G., Ferrari, A. & Engelhardt, K. (2016). Developing computational thinking in compulsory education - Implications for policy and practice.
- Wing, J. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35, 2006.
Přejít k původnímu zdroji...
- MŠMT. (2014). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020 [online]. Dostupné z: http://www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/strategie-2020_web.pdf
- Proposed 2019 Computer Science (CS) Standards, (2019). In: Wyoming: The Wyoming Department of Education.
- RVP v oblasti informatiky a ICT, (2019). [online]. Praha: NÚV-Národní ústav pro vzdělávání, Dostupné z: http://www.nuv.cz/t/revize-rvp-ict
- Tran, Y. (2017). Computational Thinking Equity in Elementary Classrooms: What Third-Grade Students Know and Can Do. Journal of Educational Computing Research, [online], 57(1), 3-31.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.