Trendy ve vzdělávání, 2024 (roč. 17), číslo 1
TVV 2024, 17(1):20-29 | DOI: 10.5507/tvv.2024.005
PŘÍPRAVA STUDENTŮ STŘEDNÍCH ODBORNÝCH ŠKOL V KONTEXTU POTŘEB PRŮMYSLU 4.0
- Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP
- Obchodní akademie Tomáše Bati a Vyšší odborná škola ekonomická Zlín
Průmysl 4.0 je tématem, kterému se ve firmách dostává stále větší pozornosti, to s sebou nese i vliv na celou společnost a stále se zvyšující nároky i na vzdělávací systém. Ten musí reagovat na změny na trhu práce a připravovat tak mladou generaci odborníků, kteří budou připravováni v souladu s potřebami výroby, orientované na principy Průmyslu 4.0. Z tohoto důvodu byla provedena analýza stavu středního odborného školství v několika oblastech, které mohou být klíčové pro sledování aktuálních trendů přípravy studentů v kontextu Průmyslu 4.0. Analyzovány byly nejen demografické údaje, ale i údaje související s inovací kurikulárních dokumentů jednotlivých škol, či úroveň implementace nových vzdělávacích celků, reflektujících potřeby výroby založené na Průmyslu 4.0, do tohoto kurikula.
Klíčová slova: Průmysl 4.0, vzdělávací systém, střední odborné školy, Kompetence 4.0.
Vloženo: 7. květen 2024; Revidováno: 7. květen 2024; Přijato: 23. září 2024; Zveřejněno: 1. prosinec 2024 Zobrazit citaci
Reference
- CSZO, (2020), Český statistický úřad, Širší aspekty vývoje průmyslu v ČR i EU z pohledu trhu práce. Dostupné z: https://www.czso.cz/documents/10180/151683470/320329-20a02.pdf
- Deloitte (2020). Výhled české ekonomiky 2020 [online]. Dostupné z: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/cz/Documents/aboutdeloitte/vyhled-ceske-ekonomiky-2020.pdf
- Fisher, J. & Mazouch, P. (2017). Příprava na změny v systému vzdělávání v důsledku programu Průmysl 4.0, Studie VŠE Dostupné 10.5.2023 z: http://ipodpora.odbory.info/soubory/dms/wysiwyg_uploads/bba5a5c7366cdaf3/upload
- Hejduková, P. (2019). Dopady technologických změn na poptávku po pracovní síle. Trendy v podnikání, 9(2), s. 22-28.
Přejít k původnímu zdroji...
- Chaluš, P. (2020). Potřebujeme vzdělávání 4.0? Deník referendum [online]. Dostupné z: https://denikreferendum.cz/clanek/24387-potrebujeme vzdelavani-4-0
- Iniciativa. (2017). Iniciativa Průmysl 4.0 [online]. Praha: Ministerstvo průmyslu a obchodu, 2017 Dostupné 15.4.2023 z: https://www.mpo.cz/assets/dokumenty/53723/64358/658713/priloha001.pdf
- Kadir, B. (2020). Designing New Ways of Working in Industry 4.0: Aligning Humans, Technology, and Organization in the Transition toIndustry 4.0. Ph.D. Thesis, Technical University of Denmark, Kongens Lyngby, Denmark.
- Kuhnová, I. (2017). Čtvrtá průmyslová revoluce si žádá inovace ve vzdělávání. Journal of Safety Research and Applications (JOSRA), 2(1), s. 15-18.
- MPSV, (2022), Ministerstvo práce a sociálních věci, Spolupráce firem a škol [online]. Dostupné z: https://www.mpsv.cz/web/cz/spoluprace-firem-a-skol
- Porkertová, M. (2020). Vzdělávání má své 4.0. EkonTech.cz - časopis pro studenty techniky a ekonomie dostupné [online]. Dostupné z: https://www.ekontech.cz/clanek/vzdelavani-ma-sve-40
- Rüßmann a kol. (2015). Industry 4.0: The Future of Productivity and Growth in Manufacturing Industries. Boston consulting group, 9(1), p. 54-89.
- Wang S. a kol. (2016). Implementing Smart Factory of Industrie 4.0: An Outlook. International Journal of Distributed Sensor Networks, 12(1), p. 23-45. DOI: https://doi.org/10.1155/2016/3159805
Přejít k původnímu zdroji...
- Zeman, J. (2023). Jaká je situace středních odborných škol podle aktuálních dat a predikcí? EDUin [online]. Dostupné z: https://medium.seznam.cz/clanek/eduin-jaka-je-situace-strednich-odbornych-skol-podle-aktualnich-dat-a-predikci-3004
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.