Trendy ve vzdělávání, 2024 (roč. 17), číslo 1

TVV 2024, 17(1):20-29 | DOI: 10.5507/tvv.2024.005


PŘÍPRAVA STUDENTŮ STŘEDNÍCH ODBORNÝCH ŠKOL V KONTEXTU POTŘEB PRŮMYSLU 4.0

Milan Klement, Marek Domanský
Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP
Obchodní akademie Tomáše Bati a Vyšší odborná škola ekonomická Zlín


Průmysl 4.0 je tématem, kterému se ve firmách dostává stále větší pozornosti, to s sebou nese i vliv na celou společnost a stále se zvyšující nároky i na vzdělávací systém. Ten musí reagovat na změny na trhu práce a připravovat tak mladou generaci odborníků, kteří budou připravováni v souladu s potřebami výroby, orientované na principy Průmyslu 4.0. Z tohoto důvodu byla provedena analýza stavu středního odborného školství v několika oblastech, které mohou být klíčové pro sledování aktuálních trendů přípravy studentů v kontextu Průmyslu 4.0. Analyzovány byly nejen demografické údaje, ale i údaje související s inovací kurikulárních dokumentů jednotlivých škol, či úroveň implementace nových vzdělávacích celků, reflektujících potřeby výroby založené na Průmyslu 4.0, do tohoto kurikula.

Klíčová slova: Průmysl 4.0, vzdělávací systém, střední odborné školy, Kompetence 4.0.

Vloženo: 7. květen 2024; Revidováno: 7. květen 2024; Přijato: 23. září 2024; Zveřejněno: 1. prosinec 2024  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Klement, M., & Domanský, M. (2024).
PŘÍPRAVA STUDENTŮ STŘEDNÍCH ODBORNÝCH ŠKOL V KONTEXTU POTŘEB PRŮMYSLU 4.0. Trends in education17(1), 20-29. doi: 10.5507/tvv.2024.005
Stáhnout citaci

Reference

  1. CSZO, (2020), Český statistický úřad, Širší aspekty vývoje průmyslu v ČR i EU z pohledu trhu práce. Dostupné z: https://www.czso.cz/documents/10180/151683470/320329-20a02.pdf
  2. Deloitte (2020). Výhled české ekonomiky 2020 [online]. Dostupné z: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/cz/Documents/aboutdeloitte/vyhled-ceske-ekonomiky-2020.pdf
  3. Fisher, J. & Mazouch, P. (2017). Příprava na změny v systému vzdělávání v důsledku programu Průmysl 4.0, Studie VŠE Dostupné 10.5.2023 z: http://ipodpora.odbory.info/soubory/dms/wysiwyg_uploads/bba5a5c7366cdaf3/upload
  4. Hejduková, P. (2019). Dopady technologických změn na poptávku po pracovní síle. Trendy v podnikání, 9(2), s. 22-28. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Chaluš, P. (2020). Potřebujeme vzdělávání 4.0? Deník referendum [online]. Dostupné z: https://denikreferendum.cz/clanek/24387-potrebujeme vzdelavani-4-0
  6. Iniciativa. (2017). Iniciativa Průmysl 4.0 [online]. Praha: Ministerstvo průmyslu a obchodu, 2017 Dostupné 15.4.2023 z: https://www.mpo.cz/assets/dokumenty/53723/64358/658713/priloha001.pdf
  7. Kadir, B. (2020). Designing New Ways of Working in Industry 4.0: Aligning Humans, Technology, and Organization in the Transition toIndustry 4.0. Ph.D. Thesis, Technical University of Denmark, Kongens Lyngby, Denmark.
  8. Kuhnová, I. (2017). Čtvrtá průmyslová revoluce si žádá inovace ve vzdělávání. Journal of Safety Research and Applications (JOSRA), 2(1), s. 15-18.
  9. MPSV, (2022), Ministerstvo práce a sociálních věci, Spolupráce firem a škol [online]. Dostupné z: https://www.mpsv.cz/web/cz/spoluprace-firem-a-skol
  10. Porkertová, M. (2020). Vzdělávání má své 4.0. EkonTech.cz - časopis pro studenty techniky a ekonomie dostupné [online]. Dostupné z: https://www.ekontech.cz/clanek/vzdelavani-ma-sve-40
  11. Rüßmann a kol. (2015). Industry 4.0: The Future of Productivity and Growth in Manufacturing Industries. Boston consulting group, 9(1), p. 54-89.
  12. Wang S. a kol. (2016). Implementing Smart Factory of Industrie 4.0: An Outlook. International Journal of Distributed Sensor Networks, 12(1), p. 23-45. DOI: https://doi.org/10.1155/2016/3159805 Přejít k původnímu zdroji...
  13. Zeman, J. (2023). Jaká je situace středních odborných škol podle aktuálních dat a predikcí? EDUin [online]. Dostupné z: https://medium.seznam.cz/clanek/eduin-jaka-je-situace-strednich-odbornych-skol-podle-aktualnich-dat-a-predikci-3004

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.