Trends in education, 2024 (vol. 17), issue 1
TVV 2024, 17(1):30-36 | DOI: 10.5507/tvv.2024.006
VOCATIONAL EDUCATION AND DIDACTICS - STATUS AND PERSPECTIVES
- Katedra technické a informační výchovy, Univerzita Palackého v Olomouci
The presented review study focuses on the current state and development of didactics in vocational education in the Czech Republic. The aim of the study is to evaluate the current state of didactics of vocational subjects and didactics of practical teaching in secondary schools in the Czech Republic and to indicate the further possible development of these didactics in the changes marked by the digitalization of the trade and service industry, i.e. the sectors for which secondary vocational schools prepare their graduates. The first part defines the discourse of the problem under study. The second part is then devoted to the analysis of the state of development of each group of sectoral didactics in vocational education. The last part focuses on possible perspectives of the development of the concerned subject didactics.
Keywords: Subject didactics, didactics of vocational subjects, didactics of practical teaching, teacher training.
Received: June 28, 2024; Revised: June 28, 2024; Accepted: September 23, 2024; Published: December 1, 2024 Show citation
References
- Berková, K., Novák, J. & Pasiar, L. (2018). Modernizace ekonomického vzdělávání v kontextu taxonomií výukových cílů. Prostějov: Computer Media, s.r.o.
- Bosch, G. & Charest, J. (ed.) (2009). Vocational Training. International Perspectives [online]. eBook. London: Routledge [cit. 2024-03-03]. https://doi.org/10.4324/9780203869574
Go to original source...
- Breakstone, J., McGrew, S., Smith, M., Ortega, T., & Wineburg, S. (2018). Proč potřebujeme nový přístup k výuce digitální gramotnosti [online]. Phi Delta Kappan , 99 (6), 27.-32. [cit. 2024-03-03].
Go to original source...
- Dostál, J., & Kužuchová, M. (2016). Badatelský přístup v technickém vzdělávání. Teorie a výzkum. Olomouc: UP.
Go to original source...
- Hrmo, R., Škrabánková, J., Kučerka, D. & Kmec, J. (2016). Kľúčové kompetenie v technických a prírodovedeckých predmetoch. Varšava: Wyzsa Szkola Menedzerska.
- Pecina, P. (2017). Fenomén odborného technického vzdělávání na středních školách. Brno: MU.
Go to original source...
- Pecina P. & Marinič, P. (2021). Oborové didaktiky v odborném vzdělávání v české republice - aktuální stav a perspektivy [online]. Lifelong Learning - celoživotní vzdělávání, 11(2), 147-171 [cit. 2024-03-03]. https://doi.org/10.11118/lifele20211102147
Go to original source...
- Serafín, Č. (2023). Didaktika elektrotechniky: rozvíjení kompetencí k řešení problémů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Go to original source...
- Siemens, G. (2005). Connectivism: A learning theory for the digital age [online]. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 2. [cit. 2024-03-03].
- Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: GRADA.
- Stuchlíková, I. & Janík, T. et al. (2015). Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: MU.
Go to original source...
- Vaněček, D. et al. (2016). Didaktika technických odborných předmětů. Praha: ČVUT.
- Zimmermann, K. F., et al. (2013). Youth Unemployment and Vocational Training [online]. Foundations and Trends® in Microeconomics. 9(1-2), 1-157 [cit. 2024-03-03]. http://dx.doi.org/10.1561/0700000058
Go to original source...
- Zounek, J. et al. (2016). E- LEARNING Učení (se) s digitálními technologiemi. Praha: Wolters Kluwer ČR, a.s.,
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.