Trendy ve vzdělávání, 2016 (roč. 9), číslo 1
TVV 2016, 9(1):221-224 | DOI: 10.5507/tvv.2016.031
VÝUKOVÉ METODY UŽITÉ VE VÝUCE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ ELEKTROTECHNICKÉHO ZAMĚŘENÍ
- Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 789 01 Olomouc
Příspěvek se snaží postihnout moderní trendy ve výuce elektrotechnických předmětů, zejména pak pojímá výukové metody (metoda výuky) jako systém vyučovacích činností učitele odborných předmětů elektrotechnického zaměření směrem k učebním aktivitám žáků pro dosažení vytýčených edukačních cílů v elektrotechnické přípravě. Různé výukové metody kladou pochopitelně různé nároky na učitele a na aktivitu žáků - na jejich samostatnost a tvořivost, přičemž elektrotechnika díky své místy nutné abstrakci je natolik specifickým oborem, že na učitele klade v tomto směru zvýšené nároky oproti jiným oborům. A to přesto, že učitel vždy musí konkretizovat edukační cíle, rozpracovávat učivo, plánovat navozování učebních aktivit žáků, zprostředkovávat žákům učební informace a úlohy, kontrolovat průběžné výsledky jejich učení a plánovat další průběh výuky, tak jako v ostatních předmětech.
Klíčová slova: Edukace; výuka o elektrotechnice; metody výuky; oborová didaktika; elektrotechnika
Zveřejněno: 1. červenec 2016 Zobrazit citaci
Reference
- ROTPORT M. Pedagogická a psychologická složka standardu učitele odborných předmětů. In. Příprava kvalifikačního standardu pro učitele odborných předmětů a odborného výcviku, Praha, NÚOV, s. 13. ISBN 978-80-87063-12-5.
- ASTALOS O. Kompetence učitele odborných předmětů a jejich zajištění ve studijním programu vysokoškolského vzdělávání. In. Potřebujeme profesní standard učitelů odborných předmětů a odborného výcviku?, Praha, NÚOV, s. 4. ISBN 978-80-85118-09-4.
- PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-029-4.
- MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. 1. vyd. Brno: Paido, 2003, 219 s. ISBN 80731-5039-5.
- DOSTÁL, Jiří. Badatelsky orientovaná výuka: kompetence učitelů k její realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4515-1.
Přejít k původnímu zdroji...
- HAVELKA Martin, Jiří KROPÁČ, Čestmír SERAFÍN, Miroslav CHRÁSKA a Pavlína ČÁSTKOVÁ. The Choice of Educational and Professional Path of Basic School Pupils as a Component of the Realisation of the Technical Education. Turkish Online Journal of Educational Technology, 2015, p. 552-558. ISSN 2146-7242.
- KRAUSE, Doerthe and Peter EYERER. Schulprojekte managen - TheoPrax Methodik in Ausund Weiterbildung. W. Bertelsmann Verlag, Bielefeld, Dezember 2007, ISBN 978-3-7639-36182.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.