Trendy ve vzdělávání, 2024 (roč. 17), číslo 1
Edukační technologie a inovace technického vzdělávání
PŘÍPRAVA STUDENTŮ STŘEDNÍCH ODBORNÝCH ŠKOL V KONTEXTU POTŘEB PRŮMYSLU 4.0
Milan Klement, Marek Domanský
TVV 2024, 17(1):20-29 | DOI: 10.5507/tvv.2024.005
Průmysl 4.0 je tématem, kterému se ve firmách dostává stále větší pozornosti, to s sebou nese i vliv na celou společnost a stále se zvyšující nároky i na vzdělávací systém. Ten musí reagovat na změny na trhu práce a připravovat tak mladou generaci odborníků, kteří budou připravováni v souladu s potřebami výroby, orientované na principy Průmyslu 4.0. Z tohoto důvodu byla provedena analýza stavu středního odborného školství v několika oblastech, které mohou být klíčové pro sledování aktuálních trendů přípravy studentů v kontextu Průmyslu 4.0. Analyzovány byly nejen demografické údaje, ale i údaje související s inovací kurikulárních dokumentů jednotlivých...
ODBORNÉ VZDĚLÁVÁNÍ A OBOROVÉ DIDAKTIKY - STAV A PERSPEKTIVY
Čestmír SERAFÍN
TVV 2024, 17(1):30-36 | DOI: 10.5507/tvv.2024.006
Předložená přehledová studie je zaměřena na aktuální stav a vývoj didaktik v odborném vzdělávání v České republice. Cílem studie je zhodnotit aktuální stav didaktik odborných předmětů a didaktiky praktického vyučování na středních školách v podmínkách České republiky a naznačit další možný vývoj těchto didaktiky ve změnách, které jsou poznamenány digitalizací průmyslu obchodu a služeb, tedy odvětvích pro které střední odborné školy připravují své absolventy. V první části je vymezen diskurs řešené problematiky. Druhá část je pak věnována analýze stavu rozpracovanosti jednotlivých skupin oborových didaktik v odborném vzdělávání. Poslední část...
Informační a komunikační technologie ve vzdělávání
ONLINE RISKS AND THEIR PREVENTION AS A SUBJECT MATTER OF CURRENT PARENTHOOD
Stanislava Svoboda Hoferková, Václav Bělík, Martin Knytl
TVV 2024, 17(1):5-19 | DOI: 10.5507/tvv.2024.004
The aim of this article is to focus on a risky behaviour in cyber environment and its prevention as the family’s point of view. The family is often not only the actor who should solve the problem, but it is also often the participant in creating this risky phenomenon. It is the task of the family to react on changes in the society and to develop competence to perform the prevention. This task does not represent any easy challenge for the parents as the development of cyberspace and ICT is significant. It is exceedingly problematic to be informed about the activities of children and young people in cyberspace. The research introduced below...
Technika, didaktika technických a přírodovědných předmětů
EFEKTÍVNY SPÔSOB VÝUČBY LINEÁRNEJ ALGEBRY POMOCOU MOTIVAČNÝCH PRÍKLADOV
Vladimír Guldan, Ivana Pobočíková
TVV 2024, 17(1):37-42 | DOI: 10.5507/tvv.2024.007
V príspevku sa zaoberáme problematikou motivácie študentov bakalárskeho štúdia elektrotechniky a informačných technológií pri výučbe lineárnej algebry. Pri analýze obvodu striedavého prúdu sa používa lineárna algebra na výpočet prúdu a napätia v každom komponente. V príspevku ukážeme motivačný príklad, ako možno systém lineárnych rovníc použiť na analýzu elektrických obvodov pozostávajúcich z batérií a rezistorov. Aplikácia systémov lineárnych rovníc na analýzu elektrických obvodov sa ukázala ako veľmi užitočná, vďaka čomu je riešenie systémov jednoduchšie a efektívnejšie. Tým, že do zostavovania rovníc sa aktívne zapájajú aj študenti, je výučba...